کد خبر: ۱۸۴۲۸

رییس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: حیوان گزیدگی در خراسان رضوی به دلیل شرایط اقلیمی ویژه و نزدیکی به حیات‌ وحش، بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به این‌که سال گذشته 12 هزار و 500 مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است، اظهار کرد: در شش ماه ابتدای سال جاری حدود نیمی از این میزان حیوان گزیدگی را در سطح استان شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: بیماری هاری علاوه بر سگ از طریق سایر حیوانات نیز به انسان منتقل می‌شود، هاری یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است که از طریق گاز گرفتگی و چنگ زدن سگ‌سانان و گربه‌سانان نظیر سگ، روباه، گرگ، گراز، گربه و شغال به انسان انتقال می‌یابد.

نهبندانی از افزایش روباه گزیدگی در استان و خطر انتقال بیماری هاری از این طریق خبر داد و افزود: تداوم خشکسالی‌ها و اتلاف سگ‌های ولگرد که سبب برهم خوردن چرخه زیستی می‌شود از عوامل افزایش روباه گزیدگی در استان است.

وی گفت: تزریق واکسن هاری میان دو تا سه نوبت مهم‌ترین گام در پیشگیری از بیماری هاری در حیوان گزیدگی‌هاست، خدمات حیوان گزیدگی در مراکز بهداشتی تمام شهرستان‌های استان به طور رایگان انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به این‌که موارد روباه گزیدگی در خراسان رضوی در سال‌های گذشته سیر صعودی داشته، این موضوع هشدارآمیز محسوب می‌شود.

رییس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و درمانی در مقابله با حیوان گزیدگی خاطرنشان کرد: پس از هر نوع حیوان گزیدگی بلافاصله باید محل زخم با آب و صابون شستشو داده شده و مصدوم به مراکز بهداشتی انتقال یابد.

ششم مهرماه روز جهانی مبارزه با بیماری هاری است.

 

 

نظر شما
ادامه