کد خبر: ۱۸۴۶۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

پیشنهاد واگذاری اجرای سیستم "ارزیابی مخاطرات" تولید مواد غذایی به دانشگاه تهران

متولیان بهداشت مواد غذایی کشور به جای این که در ابتدا به هر کارخانه ای مجوز تولید بدهند، اول فاکتور"ارزیابی مخاطرات" را بررسی کنند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در نشست امروز انجمن صنایع فراورده های گوشتی کشور با خبرنگاران رسانه های کثیرالانتشار، دکتر نوردهر رکنی، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان علوم با اعلام این توصیه افزود: مسوولان وزارت بهداشت می بایست پیش از آن که صورت مساله را در مورد دغدغه های رعایت بهداشت مواد غذایی کشور پاک کنند، باید با انجام بهترین کار که انجام سیستم "ارزیابی مخاطرات" در جایی است که این محصولات را تولید می کنند، از ابتدا تا انتهای خطوط تولید را تحت کنترل داشته باشند.

وی از مسوولان وزارت بهداشت خواست تا در اظهار نظر ها و تصمیم های خود ضعف سیستم نظارتی را به تولید تعمیم ندهند و تولید کننده محصولات سالم را قربانی معدود شرکت های خاطی و متخلف از استاندارد های تدوین شده نکنند.

نوردهر رکنی با بیان این که تولید ماده ای مانند MDM (به غلط مصطلح به خمیر مرغ) در تمام دنیا انجام می شود و منع مصرف یک ماده غذایی به صرف تخطی برخی متخلفان از طی مسیر درست آن، راهکار اساسی برای حل مشکلات نظام غذایی کشور نیست، اظهار داشت: در واقع یکی از مشکلات رایج نظارت بهداشتی در کشور ما این است که سازمان های ذی نفع مانند سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، هر کدام نگاه و تفسیر خود را حاکم بر سیستم نظارت بهداشت مواد غذایی کشور می داند.

این استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان این که متولیان امر باید به جای هر گونه ادعای برخورداری از دانش کامل در امور نظارتی به دنبال راهکارهای علمی روز دنیا برای حل مشکلات بهداشت مواد غذایی کشور باشند، اظهار داشت: به ویژه که امروزه همگان اتفاق نظردارند که محال هست که در هیچ ماده غذایی نتوان تقلب کرد، لذا از دستگاه های نظارتی مسوول انتظار می رود به جای رفع صورت مساله و پیچیدن نسخه نخوردن مواد غذایی تولید شده به مردم، راهکارهای کارشناسی و نوین دنیا مانند اجرای سیستم ارزیابی مخاطرات تولید را در دستور کار قرار دهند و از زیر بار این گونه مسوولیت ها شانه خالی نکنند.

به گفته رکنی، این سیستم بر خلاف سیستم های دیگر مانند انواع ایزو یا HACCP نیست که یکبار صادر و در ادامه از نظارت پیوسته از مرحله ابتدای تولید تا انتها مصون بماند.

این عضو فرهنگستان علوم که در گذشته نیز به عنوان مشاور با سازمان استاندارد ایران همکاری داشته است، به دستگاه های اجرایی مسوول توصیه کرد تا به جای انداختن مشکلات و کاستی ها به گردن هم و اتخاذ راهکار اساسی، اجرای سیستم "ارزیابی مخاطرات" در محل تولید را به نهادی بی طرف مانند دانشگاه تهران واگذار کنند تا از این پس فقط کارخانه هایی مجاز به تولید شوند که در ارزیابی مخاطرات سربلند و موفق بوده باشند.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
0
0
البته آقای دکتر در ارزیابی خطر برای گوشت های وارداتی برای سازمان دامپزشکی تجارب ( و البته ..........) خوبی دارند.
ظاهرا خیلی مزه کرده
دامپزشک کارشناس استاندارد
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
0

جناب آقای دکتر رکنی:
محیط تجارت و تولید با محیط دانشگاه خیلی متفاوت است. لطفا شان علمی خود را پایین نیاورید. لطفا جواب دهید که چگونه می توان سوسیس گوشت با شصت درصد گوشت را کیلویی نه هزارتومان تولید کرد.اگر خواستید می توانم آدرس فروشگاهها را به حکیم مهر بفرستم
دکتر اخلاقی
|
-
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
0
0
چه اشکالی دارد دانشگاههای ما در سیاستگزاری ها نقش فعال داشته باشند. رابطه صنعت و دانشگاه هم همین است به شرطی که فقط یک صورتجلسه نوشته نشود و یک امضا از آقای دکتر نگیرند و همه چیز تمام شود بعداً هم بگویند ما با دانشگاه هم ارتباط داریم و این هم امضای آقای دکتر.
سیاستگذاری یعنی این که تکلیف هر کسی روشن باشد و آن کس هم بصورت پیوسته و مسولانه در اجرا شدن آن سیاست ها هم نقش داشته باشد.
می فهمم که مثلا وزارت بهداشت در قضایای مواد غذایی می خواهد همه چیز را به نفع خود تمام کند و انگار نه انگار که دامپزشکان تقریباً نیمی از اطلاعات و وظایفشان بهداشت مواد غذایی با منشاً دامی است.
دامپزشک
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
0
0
با سلام خدمت جناب دکتر اخلاقی:
اگر شما هم مثل بنده میدانستید که فلان کارخانه سوسیس و کالباس فلان مقدار کله مرغ را تامین نموده و هنگام مراجعه به آنجا در را باز نکردند و تا اخذ مجوز قضایی ، همه چیز تمام شده بود و فرمودند که که کله های مرغها را برای خوراک 4 (یا 5 ) قلاده سگهایشان بوده است . مگر شکم سگهایشان صدها کیلوگرم کله را جا میگیرد ولی وا اسفا که که از خمیر مرغ موجود نمی شد به این آسانی چیزی را ثابت کرد. اگر شما هم مثل بنده میدانستید که در قبال تخلفات عدیده فلان مراکز چه زحماتی کشیدیم و حتی حکم پلمپ هم گرفتیم و سالهاست که نتوانستیم به اجرا درآوریم. حتی بار دیگر برای فروشگاهشان هم حکم پلمپ گرفیم ولی هیچ نمی گویم. استاد دکتر رکنی با دیدگاه آکادمیک خود ، فکر میکند که دستگاهها ، مشکل را گردن همدیگر می اندازند و یا صورت مسئله را پاک می کنند ولی اگر شما هم کارد به استخوانتان برسد و بدانید که در مقابل حقوق ملت مشمول الذمه هستید ، اعمال ممنوعیت میکردید.
کارشناس بهداشت غذا
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
0
0
بنظر من آقای دکتر رکنی کاملا صحیح می فرمایند که نباید صورت مسله را پاک کرد چون حتی با ممنوع کردن استفاده از خمیر مرغ ؛وقتی دستگاه نظارتی قوی نداشته باشیم .از کجا متوانیم اطمینان حاصل کنیم که این تقلب صورت نمی گیرد .در واقع صرفا با صدور اطلاعیه واعلام ممنوعیت هیچ مشکلی حل نمی شود چنانچه در همین چند ساله ی اخیر علیرغم منع مصرف خمیرمرغ ،طبق نتایج آزمونهای سازمان استاندارد اکثریت تولید کنندکان در تولیداتشان از این ماده استفاده نموده اند.بنابراین بهتر است مراجع ذیصلاح جامعه را به سمت شفاف سازی هدایت نمایند ودر واقع به فکر حل مساله باشند نه جذف مساله.واین امر امکان پذیر نیست جز با دستگاه نظارتی قوی و صدور بخشنامه هایی بر مبنای واقعیات علمی.
نظر شما
ادامه