کد خبر: ۱۸۴۷۲

۱.رژیمی یعنی چه؟

اصولا محصولات رژیمی را می توان جزو آن گروه از مواد غذایی به شمار آورد که کالری کمتری در مقایسه با نوع معمول دارند. در واقع، اساس تهیه محصولات رژیمی، کم کردن یا حذف عوامل انرژی زا (به خصوص قند و چربی) و جایگزین کردن عوامل غیرانرژی زا یا کم انرژی به جای این گونه ترکیبات است.

۲.برچسب غذایی یعنی چه؟

قدم اول برای آشنایی با واژه ها و اصطلاحات رژیمی، شناخت برچسب غذایی است. برچسب غذایی یک راهنمای کوچک تغذیه ای است که محتوای مواد مغذی متشکله را نشان می دهد. روی برچسب های غذایی برای سهولت مصرف کنندگان به جای گرم از واحد غذایی یا سروینگ (Serving) استفاده می شود که مقدار و نوع واحد غذایی به کار رفته برای یک نوع محصول غذایی یکسان است و معمولا بر اساس واحدهای آشپزخانه (قاشق غذاخوری و لیوان) یا عدد تعریف می شوند؛ مثلا واحد غذایی را برای انواع مربا بر اساس قاشق غذاخوری بیان می کنند.

۳.اصطلاحات رایج

برای هر عبارتی که روی بسته بندی محصولات رژیمی درج می شود، تعاریف علمی دقیقی وجود دارد. برخی از رایج ترین این عبارات به شرح زیرند:

بدون چربی: یعنی کمتر از ۰.۵ گرم چربی در هر واحد.

کم چربی: یعنی کمتر از یک گرم چربی در هر واحد. در واقع، محصولی که روی آن کلمه «کاهش یافته» یا «Reduced» نوشته شده، به این معناست که حداقل ۲۵ درصد کالری کمتر از محصول معمولی آن دارد.

سبک یا لایت (Light): یعنی یک سوم کمتر از محصول معمولی آن کالری دارد. این نوشته را روی برخی نوشابه ها حتما دیده اید.

بدون قند: یعنی کمتر از ۰.۵ گرم در هر واحد قند دارد.

کم سدیم: یعنی کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در هر واحد سدیم دارد.

بدون کلسترول: یعنی کمتر از ۰.۵ گرم در هر واحد از محصول، کلسترول دارد.

کم کلسترول: یعنی کمتر از ۲۰ میلی گرم در هر واحد از محصول، کلسترول دارد.

۴. چهار اشتباه رایج درباره محصولات رژیمی

۱.درباره نان های رژیمی: این نان ها یا فیبر بالایی دارند یا از جو تهیه شده اند یا به شکل خشک به فروش می رسند و بسیاری از ما تصور می کنیم که کالری ندارند؛ در حالی که این، اشتباهی بزرگ است؛ زیرا جو نیز دارای نشاسته است و هر گرم نشاسته، ۴ کیلوکالری انرژی تولید می کند. درباره نان خشک هم باید گفت که این نوع نان، آب کمی دارد اما میزان نشاسته اش فرقی ندارد و بنابراین در وزن برابر، دارای کالری بیشتری است.

۲.درباره سس های رژیمی: روی سس ها هم اگر عبارت کم چرب یا Low Fat درج شده باشد، باز باید به این موضوع توجه داشت که این محصولات دارای کالری هستند؛ زیرا به جای چربی، آرد یا ترکیبات پروتئین دار به آنها افزوده شده که آنها نیز پس از ورود به بدن، کالری تولید می کنند؛ البته کمتر از نوع معمولی.

۳..درباره شکلات های رژیمی: ممکن است در یک شکلات رژیمی، تنها قندهای مصنوعی به جای شکر استفاده شده باشد اما چون روغن و آردش همچنان همانی است که هست، نمی توان به میزان دلخواه از آن خورد؛ زیرا ترکیبات دیگر کالری تولید می کنند.

۴.درباره نوشابه های رژیمی: خیلی ها خیال می کنند نوشابه های رژیمی را که با قند مصنوعی تهیه شده اند، می توانند به میزان دلخواه مصرف کنند؛ در حالی که این تصور، اشتباه است؛ زیرا در اینجا «رژیمی» معادل «سالم» نیست و نوشیدن نوشابه نه فقط به خاطر کالری بالای آن، بلکه به دلیل زمینه سازی برای ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های دیگر نیز توصیه نمی شود.

 

منبع: روزنامه سلامت

 

برچسب ها: غذاهای رژیمی،
نظر شما
ادامه