کد خبر: ۱۸۴۸۷

در جریان اقدامات تشخیصی صورت گرفته بر روی ماده خرس قهوه ای آسیب دیده ای که از منطقه دودانگه در شهرستان ساری زنده گیری و صبح امروز به تهران منتقل شده بود، متاسفانه مشخص گردید این حیوان بر اثر برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضایعه نخاعی برگشت ناپذیر و فلج کامل شده است.

به دنبال دریافت گزارشی از چوپانان منطقه دودانگه ساری مبنی بر مشاهده یک خرس آسیب دیده، محیط بانان و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران عازم محل مربوطه شدند.

نیروهای محیط زیست پس از حضور در محل و مدتی جستجو خرسی را مشاهده نمودند که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و با کمک دو دست خود را بر روی زمین می کشید.

دکتر اکرامی دامپزشک محیط زیست مازندران با استفاده از اسحله بیهوشی خرس آسیب دیده را بیهوش نموده و حیوان توسط محیط بانان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده در ساری منتقل می شود.

پس از آن صبح امروز خرس قهوه ای مجروح توسط خودروی محیط زیست به کلینیک حیات وحش پردیسان و از آنجا جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل می شود.

شواهد نشان می داد این ماده خرس چندین روز با تحمل درد و رنج ناشی از وجود تعدادی ساچمه در بدن و فلج شدن اندام تحتانی زندگی کرده و به دلیل ناتوانی در تغذیه بسیار لاغر و ضعیف شده است.

تصویر: زخم های عمیق ایجاد شده و نمایان شدن استخوان پای خرس بر اثر کشیدن اندام تحتانی بر روی زمین

دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان محیط زیست در این باره گفت: پس از انجام سی تی اسکن مشخص گردید برخورد ساچمه های چهارپاره به ناحیه گردن و کمر خرس موجب آسیب جدی در حیوان شده است.

یکی از ساچمه های وارد شده به بدن خرس که با ستون مهره ها برخورد کرده است در تصویر فوق مشخص است

دکتر مرعشی اظهار داشت: حیوان با توجه به توان بدنی بالا از جراحات ناشی از گلوله جان سالم بدر برده بود اما برخورد و ورود یکی از ساچمه ها به درون ستون مهره ها منجر به بروز ضایعه نخاعی و فلج شدن اندام تحتانی از جمله هر دو پا در خرس شده بود.

این خرس چندین روز خود را بر روی زمین می کشیده و همین امر موجب ایجاد زخم های عمیقی در پاهای حیوان شده به نحوی که بافت نرم قسمت های آسیب دیده از بین رفته و به استخوان رسیده بود.

…………….تصویر: ضایعات ایجاد شده بر اثر برخورد ساچمه چهارپاره بر روی ستون مهره های ماده خرس

همچنین جراحات متعددی از گاز گرفتگی توسط سگ ها در قسمت های مختلف بدن خرس به چشم می خورد که نشان می دهد خرس به دلیل وضع جسمانی نامناسب توان فرار و مبارزه نداشته، بنابراین مورد حملات متعدد سگ های چوپانان قرار گرفته است.

………………………………….تصویر: مرگ تلخ ماده خرس دودانگه پس از ترزیق دارو

نهایتاً با تشخیص تیم دامپزشکی، به دلیل برگشت ناپذیر بودن ضایعات و به جهت کاهش درد و رنج حیوان، به روش مرگ آرام و با تزریق دارو به زندگی ماده خرس قهوه ای پایان داده شد.

 

 

نظر شما
ادامه