کد خبر: ۱۸۴۹۸
اساس و پایه بهداشت و سلامت جوامع انسانی به میزان بسیار زیادی به صورت بالقوه و به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام ها و حتی دیگر حیوانات است.

به گزارش خبرنگار مهر، نقش بنیادین و مسئولیت دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت زیستی از جنبه سلامت جامعه انسانی برکسی پوشیده نیست.

در حال حاضر صدها نوع بیماری مشترک یا قابل انتقال از دام به انسان شناخته شده است که دام ها می توانند به عنوان منبع ذخیره یا پایگاه استقرار عوامل این بیماری ها واقع شوند و از طرق مختلف این بیماری ها را به انسان منتقل و خطری جدی برای سلامت انسان ها را ایجاد کنند.

بدون شک واکسیناسیون موجب کاهش ریسک پذیری سرمایه های دامی در کشور می شود  برای حفظ و حراست این سرمایه ها سازمان دامپزشکی تلاش های مضاعفی در طول سال انجام می دهد.

یک میلیون و 438 هزار نوبت سر واکسیناسیون برعلیه بیماری های دامی در گیلان انجام شد

مدیرکل دامپزشکی گیلان در این باره می گوید: در شش ماهه نخست سال جاری یک میلیون و  438 هزار  نوبت سر  واکسیناسیون برعلیه بیماری های دامی همچون شاربون، تب برفکی، لمپی اسکین، تب سه روزه، آنتروتوکسمی و آبله در استان انجام شده است.

سهراب عاقبتی افزود: میزان واکسیناسیونی که در این مدت بر علیه بیماری های مشترک  بین انسان و دام از قبیل شاربون، هاری، بروسلوز و  مشمشه انجام گرفت نیز  636 هزار نوبت سر  بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه تست سل در این مدت بر روی  12 هزار و 500 راس دام انجام شد، اظهارداشت: دام های آلوده به بیماری کشتار و از  چرخه مصرف خارج شدند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: به صاحبان دام های آلوده از محل اعتبارات ملی غرامت پرداخت می شود.

وی در ادامه از خونگیری  27 هزار  راس دام سبک و سنگین برای پایش بیماری بروسلوز خبر داد و افزود: دام های آلوده به بیماری از  چرخه مصرف خارج و به صاحبان دام ها از محل اعتبارات ملی غرامت پرداخت خواهد شد.

عاقبتی اظهارداشت: در این مدت چهار هزار و 200 قلاده حیوانات گوشتخواران استان گیلان اعم از سگ و گربه صاحب دار بر علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی تصریح کرد: دامپزشکی هر ساله سگ و گربه های صاحب دار را بر علیه بیماری هاری واکسیناسیون انجام می دهد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه امسال بیماری لپی اسکین برای نخستین بار در استان  مشاهده شد، گفت: در 14 شهرستان استان 212 راس دام به این بیماری مبتلا شد.

وی در ادامه از واکسیناسیون 130 هزار دام بر علیه این بیماری در سطح استان خبرداد و افزود:  واکسیناسیون برعلیه بیماری لمپی اسکین بصورت هدفمند در سطح استان انجام شده است.

عاقبتی با یادآوری اینکه سم پاشی اماکن دامی که بر علیه این بیماری انجام شد 950 هزار متر مربع  بوده است، اظهارداشت:  در این مدت بدن  160 هزار  دام نیز بر علیه بیماری های همچون انگل های خونی، آبله گاوی و غیره مورد سم پاشی قرار گرفت.

وی گفت: در این مدت 109 راس دام ( بز و گوسفند ) آلوده به بیماری بروسلوز در کشتارگاه ذبح و غرامت این دام ها نیز تعیین شده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از وجود 220 واحد خدماتی اعم از داروخانه ( 72 مورد )، مرکز  مایه کوبی (53 مورد )، مرکز درمانی (82 مورد ) در سطح استان خبرداد و افزود: در شش ماهه نخست امسال  720 مورد بازدید در سطح کشتارگاه ها، مراکز عرضه و غیره انجام شده است. 

وی تصریح کرد : در راستای این بازدیدها هفت مورد تذکر کتبی و هشت مورد تخلف به نظام دامپزشکی برای رسیدگی ارجاع شد.

عاقبتی با اعلام اینکه نظام دامپزشکی گیلان مرجع رسیدگی تخلفات است، افزود: مدیرکل دامپزشکی استان نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت بدوی به تخلفات است.

وی یادآورشد: میزان عملیات آزمایشگاهی که در آزمایشگاه دامپزشکی استان گیلان در این بازه زمانی انجام گرفته  39 هزار و 114 مورد  بوده است.

گیلان بیشتر مزارع پرورش ماهیان گرم آبی کشور را دارد

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه گیلان بیشتر مزارع پرورش ماهیان گرم آبی کشور  را دارد، گفت: این استان شمالی دارای سه هزار و 800 مزرعه گرم آبی با تولید افزون بر 40 هزار تن ماهی در سال است.

 سهراب عاقبتی از وجود  11 مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی در استان خبر داد و افزود: از این تعداد  هم اکنون هشت مرکز فعال است.

وی همچنین اظهارداشت: در حال حاضر تولید سالانه این هشت مرکز تکثیر  70 میلیون قطعه بچه ماهی است.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: در بازه زمانی شش ماهه 10 هزار و 185 مورد از ماهی و غذایی ماهی در سطح مزارع پرورش ماهی استان نمونه گیری شده است.

وی در ادامه  از اجرای طرح پایش بیماری های ماهیان گرم آبی و دریایی در سطح استان خبر داد و افزود: مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان گیلان به عنوان مرجع کشوری تعیین شده است.

 عاقبتی تصریح کرد: نمونه های ماهیان گرم آبی و دریایی استان های ساحلی و همجوار  مثل اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، البرز  و گلستان در این مرکز آزمایش می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه جوجه ریزی مرغداری های گوشتی استان در شش ماهه نخست سال جاری  33.5 میلیون قطعه بود، افزود: میزان استحصال گوشت سفید در این مدت  24 هزار و 494 تن بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اذعان داشت: در حال حاضر 30 درصد مازاد تولید مرغ گیلان در استانهای دیگر به ویژه البرز، تهران و غیره به مصرف می رسد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه تولید روزانه مرغ در گیلان بین 180 تا 220 تن است، گفت: پایش بهداشتی مزارع طیور از طریق سامانه جی آی اس صورت می گیرد.

عاقبتی افزود: در این مدت 33 هزار و 249 راس دام در دو کشتارگاه صنعتی و پنج کشتارگاه سنتی استان کشتار شد.

وی تصریح کرد: از این میزان کشتار گاو، گوساله و گاومیش چهار هزار و 948 تن گوشت استحصال شده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در شش ماهه نخست امسال  70 هزار و 196 راس دام سبک در استان کشتار شد که از این تعداد دام به میزان  هزار و 686 تن گوشت استحصال شده است. 

وی افزود: با افتتاح کشتارگاه صنعتی شهرستان لنگرود  پنج کشتارگاه سنتی در لنگرود، رودسر و املش تعطیل می شود.

عاقبتی همچنین از بازدید بهداشتی 23 هزار و 610 موردی واحدهای عرضه  مواد خام دامی تحت پوشش اداره کل دامپزشکی طی شش ماهه نخست سال جاری در استان خبر داد و  اظهارداشت: از این تعداد 105 مورد به دلیل تخلفات متعدد از قبیل کشتار غیرمجاز، عرضه غیر بهداشتی گوشت و غیره به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در ادامه از معدوم سازی 27 هزار و 500 کیلوگرم فرآورده های دامی در استان خبر داد و اذعان داشت:  برای این تعداد متخلف  36 میلیون و 800 هزار تومان جریمه نقدی صادر شده است.

پنج کشتارگاه سنتی دام در لنگرود، رودسر و املش تعطیل می شود

 مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: علاوه بر جریمه نقدی متخلفان به 20 ماه زندان، 30 روز پلمپ مغازه و ممنوعیت از شغل قصابی محکوم شدند. 

وی همچنین تعداد بازدید از مراکز عرضه محصولات دامی تحت پوشش اداره کل دامپزشکی استان را سه هزار و 279 مورد  طی شش ماهه امسال اعلام کرد و  افزود: میانگین بازدید 1.2 بار برای هر واحد در طول ماه بوده که این عدد در کشور 1.5 است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: دامپزشکی نقش مهمی از حیث اقتصادی، بهداشتی، تحقیقاتی و پژوهشی در کشور ایفا می کند.

ناصر عاشوری با اشاره به اینکه دامپزشکی مسئولیت خطیر ی در حفظ سلامت سرمایه های دامی دارد، افزود: جلوگیری از وقوع، شیوع و بروز بیماری ها یا تلفات نا خواسته در دام ها و حیوانات امری ضروری است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی در این زمینه با ارائه و توسعه بهترین، علمی ترین و عملی ترین روش های پیشگیری، درمان، کنترل و یا ریشه کنی بیماری های دامی و حیوانی مسئولیت خطیر خویش را محقق می سازد .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی جوامع انسانی درصد بسیار بالایی از درآمد مردم و درآمد سرانه و ملی در جوامع بسیار پیشرفته، صنعتی و سنتی  وابسته به سرمایه دامی است.

وی اظهارداشت: سیاست های حمایتی در بخش کشاورزی امروزه از مهمترین سیاست ‌های اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌ رود و همواره بر تداوم، تقویت و متنوع سازی این سیاست‌ ها تاکید می ‌شود.

وی در ادامه استعداد اشتغال بخش کشاورزی گیلان را در کشور بی نظیر دانست و افزود: از تمامی فرصت ها و ظرفیت های این بخش باید استفاده کرد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ کار باید در گیلان تقویت شود، اظهارداشت: رسانه ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

وی همچنین بر ضرورت توسعه و تقویت زیر ساخت های کشاورزی استان تاکید کرد و اذعان داشت: اشتغال اصلی در گیلان در بخش باغبانی، زراعت، شیلات، دام، طیور، گردشگری و غیره است.

عاشوری تاکید کرد: سرمایه گذاری در این بخش نیازمند سرمایه گذاری کلان و هدفمند است.

فرماندار شهرستان رشت نیز با بیان اینکه دامپزشکی نقش بسیار مهمی در ارتقا سلامت جامعه دارد، گفت: این سازمان نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه ایفا می کند.

سیاست های حمایتی در بخش کشاورزی امروزه از مهمترین سیاست ‌های اقتصادی در دنیا است

سید عیسی مهدوی افزود: دامپزشکی با انجام فعالیت ها و اقدام‌های خود در مبارزه بر علیه بیماری‌ های مشترک بین انسان و حیوان و نظارت بر بهداشت مواد غذایی، کنترل اماکن پرورش دام و مراکز عرضه فرآورده‌ های خام دامی نقش انکار ناپذیری را در تامین سلامت غذا، بهداشت و در نهایت سلامت جامعه برعهده دارد.

 وی ادامه داد: دامپزشکی همواره به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت جامعه محسوب می شود چرا که در کنترل و پیشگیری بیش از 832 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را دارد و فعالیت‌ های دامپزشکی نقش مستقیم و بسیار زیادی در سلامت انسانی دارد که تداعی کننده شعار "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" است.

 

 

نظر شما
ادامه