کد خبر: ۱۸۵۰۷

خبرگزاری فارس: اراک پایلوت اجرای طرح شهر سالم مواد پروتئینی می‌شود

مهدی خلج ظهر امروز در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح، کیفیت مواد غذایی و پروتئینی در راستای سالم‌‌سازی و بهبود مواد غذایی افزایش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور اعتبارت مورد نیاز برای اجرای این طرح را در اختیار استان مرکزی قرار خواهد داد، تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح احداث و توسعه کشتارگاه‌های صنعتی در حومه شهر اراک ضروری است که باید استانداری مرکزی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی از تمام توان خود برای تحقق این مهم استفاده کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در 6 ماه نخست سال جاری با دو بیماری تب برفکی و لمپین‌اسکین که از مرزهای شرقی و غربی وارد کشور شده بودند، مواجه بودیم.

خلج تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شد که در پی این دو بیماری 90 درصد از دام‌ها به این بیماری مبتلا و 40 درصد نیز تلف می‌شوند که با اقدامات و تدابیر اتخاذ شده این میزان به 6 درصد کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود دام، تامین بهداشت عمومی، تامین سلامت مردم در مبارزه با بیماری‌های مشترک، ارتقای کیفیت دارو و اثربخشی آن از مهم‌ترین اقداماتی است که در مبارزه به بیماری تب برفکی انجام شد.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور مرجع صلاحیت‌دار در راستای صدور گواهی سلامت دام، طیور و آبزیان است، اظهار کرد: در این راستا به وارد کنندگانی که قصد تجارت گوشت قرمز دارند با در نظر گرفتن کشور مبدا و سلامت محصول وارداتی مجوز صادر خواهد شد.

خلج اظهار کرد: متقاضیان واردات نیز حداکثر ظرف مدت 72 ساعت مجوز خود را دریافت کرده و در مدت 7 روز نیز مجوز ترخیص کالا را دریافت خواهند کرد.

به گفته وی با تعامل مطلوب سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران تولید میگو در کشور با 35 درصد رشد مواجه شده است.

خلج با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته واردات گوشت قرمز در تهیه سوسیس و کالباس به صفر رسیده است، افزود: کارخانجات تولید سوسیس و کالباس تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار دارند که با نظارت‌ها و اقدامات انجام شده محصولات تولیدی این کارخانجات مطلوب و سالم می‌باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: با افزایش تولید گوشت قرمز در کشور در آینده‌ای نزدیک صادرات گوشت قرمز و دام سبک پرواری نیز آغاز خواهد شد.

به گفته وی درحال حاضر واردات گوشت قرمز و تخم‌مرغ به کشور ممنوع است، چرا که ظرفیت تولید این اقلام 20 میلیون تن است که در آینده‌ای نزدیک 400 تن صادرات نیز صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 65 کشتارگاه صنعتی و 288 کشتارگاه تحت نظارت شهرداری‌ها در کشور فعال هستند.

خلج ضمن اعلام رضایت از وضعیت کشتارگاه‌های صنعتی کشور ادامه داد: ساماندهی و صنعتی کردن تمام کشتارگاه‌های دام و طیور کشور از سیاست‌های اصلی سازمان دامپزشکی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه سالانه 380 میلیون یورو برای واردات مواد اولیه دارویی مورد نیاز در ساخت دارو و واکسن هزینه می‌شود، گفت: 168 کارخانه تولید دارو، واکسن، مواد ضدعفونی‌کننده و سموم در سطح کشور فعالیت دارند که در این کارخانجات بالغ بر 350 نوع دارو با 3 هزار تکرار تولید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: ارتقای اثربخشی و کیفیت داروها و افزایش قدرت صادرات دارو از دیگر سیاست‌های این سازمان در حوزه دارو و واکسن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی در سازمان دامپزشکی بیان کرد: این سازمان در نظر دارد با ورود بخش غیر دولتی سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه دام، طیور و آبزیان را افزایش دهد.

به گفته وی تکریم ارباب رجوع، ترغیب سرمایه‌گذار و بهبود فضای کسب و کار سرلوحه تمام کارکنان سازمان دامپزشکی قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: تنوع و آگاهی بخشی به تولید کنندگان از دیگر سیاست‌هایی است که توسط این سازمان در سال جاری دنبال می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه