کد خبر: ۱۸۵۳۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، دکتر متقی طلب رییس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان و تبریک هفته دامپزشکی با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان دامپزشکی «دام سالم، غذای سالم و انسان سالم» است، اظهار داشت: مرجع صدور تاییدیه بهداشتی در سالیان متمادی اهداف خود را شعار« امنیت غذایی، سلامت اجتماعی» آغاز کرده است.

رییس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان افزود: امروزه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و قریب به یقین مدیران عالی کشورو استانی به اهمیت و جایگاه بخش خصوصی اشارات مستقیمی دارند و این واگذاری امور به بخش خصوصی می تواند تجلی گر جوانان تحصیل کرده و کارآفرینان در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی و... باشند.

متقی طلب با اشاره به اینکه مرجع صدور تاییدیه بهداشتی به عنوان اولین مرکز تخصصی بهداشتی و ممیزی فرآورده های خام دامی و خودرو های حمل آن به شمار می رود اظهار داشت: این مرکز توانسته در طول سالیان متمادی این رسالت نظارتی را جهت تامین آرامش روانی جامعه هدف یعنی مصرف کنندگان مواد پروتئینی ایجاد نماید.

وی گفت: این ظرفیت و پتانسیل کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت موجب گشت امروز در تمام ابعاد متصدیان و فروشندگان فرآورده های خام دامی در کلانشهر رشت در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی از طرف سازمان دامپزشکی به حرفه خود بپردازند.

حسین متقی طلب گفت: اولویت فعالیت مرکز صدور تاییدیه بهداشتی در حوزه فرهنگ سازی و آموزش بوده است تا جایی که امروز جامعه هدف از تامین منابع و مواد غذایی خوراکی خود ار واحدهای فاقد تاییدیه بهداشتی اقدام نخواهند کرد، که جا دارد اینجا از همکاری صمیمانه اداره کل و اصناف شهرستان رشت کمال تقدیر و تشکر را نمایم.

تا زمانی که متصدیان، کارشناسان و بازرسان بهداشتی را در مقابل خود می دیدند و یا اینکه تنها احکام قهری در دستور کار ناظران بهداشتی قرار داشت، مطمئناً گروهی جهت مقابله بر می خواستند و روش های مختلفی را جهت عدم شفاف سازی حوزه فعالیت خود انتخاب می کردند. حال آنکه با فرهنگ سازی و جلسات توجیهی مکرر با متصدیان مراکز عرضه در سالهای گذشته و ملاقات حضوری با آنان اهداف، رسالت و وظایف فی مابین تبیین شد و امروز شاهد استقبال متصدیان هستیم و ترغیب متصدیان امروز نقش امنیت غذایی را بهتر در سطح جامعه نشان می دهد.

نقش دامپزشکان در تمام مراحل تولید ملموس است و هیچکس نمی تواند منکر آن شود

حسین متقی طلب با بیان اینکه نظارتهای بهداشتی تنها به بازدید از مراکز عرضه ختم نمی شود، بلکه محصولی که بدست مصرف کننده می رسد دارای چرخه تولید بسیار پیچیده ایی است که در تمام این چرخه دامپزشکان و مسئولین بهداشتی حضور دارند تا از بروز هرگونه آلودگی جلوگیری به عمل آید، لذا نقش دامپزشکان در تمام این مراحل ملموس است و هیچکس نمی تواند منکر آن شود. هدف اصلی دامپزشکی سلامت جامعه و یا بهتر بگوییم افراد جامعه و سرمایه های اجتماعی آن است که محصول زحمات آنان در قالب بسته امنیت غذایی اهدا می شود و خود نیز بعنوان سربازان این نظام در مواجهه با بسیاری از بیماری های مشترک و حتی مرگبار قرار دارند که عشق به وطن و انسانیت آنان را در این عرصه قرار داده است.

وی اذعان داشت، اهمیت این موضوعات را می توان در تقویم روز شمار کشور عزیزمان به راحتی مشاهده کرد. نمونه هایی از آن عبارتند از: سال 2011 به نام سال جهانی دامپزشکی – 13 تیرماه روز جهانی مبارزه با بیماری های مشترک – 6 مهرماه روز جهانی هاری – 23 مهرماه روز ملی مبارزه با سل – 24 مهر ماه روز جهانی غذا و ...

رونمایی اولین سامانه پایش مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان رشت

حسین متقی طلب در ادامه به رو نمایی اولین سامانه پایش مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان رشت همزمان با هفته دامپزشکی و به همت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این سامانه برای اولین بار در کشور و بر اساس نیاز سازمانی طراحی و به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: در این سامانه اطلاعات فردی و شغلی متصدیان، مراکز عرضه به همراه ریز جزئیات وارد می گردد که به صورت ماهیانه و در طی بازدید های کارشناسان بهداشت، اطلاعات محصولات و ظرفیت های مراکز عرضه و رعایت قوانین و مقررات و شرایط عمومی و تخصصی مراکز ثبت می شود که می تواند بر اساس گزارشات استخراجی به عنوان یک نقشه الگویی در ساماندهی مراکز عرضه از آن بهره برد. از نکات قابل توجه این سامانه سیستم هوشمند اعلام صنوف فاقد مجوز بهداشتی و ارسال پیامک به متصدیان جهت اقدام و اخذ تائیدیه بهداشتی می باشد.

رئیس مرجع صدور تائیدیه بهداشتی در ادامه خاطر نشان کرد: این سامانه قابل بهره برداری می باشد و مراحل آزمایشی خود را سپری کرده است، لذا مدیران عالی استان می توانند جهت کسب اطلاعات از جزییات و گزارشات این سامانه نظارتی در تصمیمات خود بهره ببرند.

ساماندهی مراکز فروش دام زنده نیازمند مدیریت یکپارچه شهری

متقی طلب در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت زنده فروشی دام در سطح شهر اظهار داشت: زنده فروشان سطح شهر در طول سال اقدام به خرید و فروش دائمی و سیار دام های سبک در سطح کلانشهر رشت می نمایند که متاسفانه به دلیل ضعف قوانین در سازمان های ذیصلاح ساماندهی این مراکز غیر مجاز محقق نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد با مدیریت یکپارچه شهری و تعاملات بین سازمانی در جهت رفع این نقیصه اقدام گردد تا شهروندان شریف رشت شاهد بهبود فضای شهری و جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی که تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه را دارد شاهد باشیم.

حسین متقی طلب در ادامه افزود: یکی از مواردی که چندین سال است پیکره صنعت دامپروری استان را آزرده کرده است، ورود دام های سبک از خارج استان در این روزهاست که متاسفانه به دلیل عبوری بودن و نگهداری موقتی در چنین روزهایی نمی توان شناختی از حیث بیماری های نهفته آنان داشت و خسارات ناشی از آنها در کوتاه مدت قابل پیگیری نیست و در میان مدت نمود پیدا می کند و بر پیکره ضعیف و زمین خورده صنعت دامپروری ضربات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

وی در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه و تمام مسئولینی که در جهت تبیین جایگاه مقدس دامپزشکی در کشور تلاش می کنند تقدیر کرد و به ارائه گزارش بازدیدهای تیم کارشناسی مرجع صدور تائیدیه بهداشتی پرداخت.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
0
0
ان شاالله موفق باشند . فقط یه سئوال داشتم: رییس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی چیست و جزو کدام اداره هست؟ این مرجع ، کشوری است یا استانی؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
همچین مرجعی وجود خارجی ندارد.مصاحبه ایشان فقط دخالت در کار دیگران است و فقط ............ محض است و لا غیر.اینکه چهار تا نامه به افراد داده شود که بازدیدی هم صورت نگرفته و مهلت گواهی که نهاد دولتی صادر میکند و منقضی می شود میشه سامانه پایش!! فرد مطلع
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0

مرجع صدور گواهی بهداشتی دامپزشکی ، اداره قرنطینه و امنیت زیستی هست(البته با سامانه تحت پوشش خود). یعنی ایشان رییس اداه قرنطینه گیلان هستند یا پست سازمانی جدیدی اومده و خبر نداریم؟
.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
عادت آقای دکتر ،دخالت در امور بی ارتباط با ایشان است ...................
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
بهتر است حکیم مهر قبل از درج خبر کمی آنرا بررسی کند. رییس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی یعنی چه؟ بنده در بخش دولتی شاغل هستم و بدنه سازمان دامپزشکی چنین پستی سراغ ندارم.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
0
متاسفم برای شما افراد به اصطلاح فرهیخته جالبه چرا وقتی حرفی واسه گفتن ندارید دست به تهمت می زنید تا وقتی افراد حسود و کم بینی مثل شما در شهر خود داشته باشیم وضعیت شهر ما از این بهتر نمی شود کمی به مصاحبات مدیران شهر های دیگه نگاه کنید اثری از تخریب مشاهده می کنید؟ واقعا متاسفم برای شما
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
0
درست کردن یه فایل اکسل و وارد کردن اطلاعات چند تا مرغ فروش و قصابی شد سامانه پایش مراکز عرضه ضمنا اداره کل دامپزشکی هیچ مجوزی بانام رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی صادر نکرده است ایشان مسئول دفتر ممیزی خدمات دامپزشکی هستند که کارشان بازدید از مرغ فروشی و قصابی و خودرو حمل فراوردههای خام دامی و دام زنده است
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
0
واقعا متاسفم، ولی حق دارید از آنجا که قدرت مقابله حضوری ندارید فقط در فضای مجاری می توانید عرض اندام بکنید حضورا که لکنت زبان می گیرید چون حرفی برای گفتن ندارید
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
0
0
از حکیم مهر تقاضا دارم این خبر را بردارد چون چنین مرجعی در بخش دولتی و حتی خصوصی وجود ندارد. در غیر اینصورت استفاده از عناوین جعلی بصورت یک سنت در می آید. در ضمن بنده هم استانی ایشان نیستم و اولین نظر را هم من داده بودم.
نظر شما
ادامه