کد خبر: ۱۸۵۳۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ «منبر اینترنتی» نوشت:

 

به نام خدای سبحان

سلام علیکم

عید سعید قربان پرشکوهترین جلوه تسلیم محض بودن در برابر خداوند متعال بر همگان مبارک

یک شبهه : قربانی کردن گوسفند مبنای الهی دارد یا انسان به گوسفند (با خودخواهی) آزار می رساند ؟

پاسخ : قربانی کردن گوسفند که پیشینه آن به ذبح گوسفند توسط حضرت ابراهیم علیه السلام بجای فرزندش برمیگردد سنتی رایج در میان مسلمانان و البته از واجبات حج تمتع هم هست. در سیره پیشوایان اسلامی دیده میشود که گوشت قربانی برای رفع نیاز حاجتمندان و نیازمندان استفاده میشده و بنابراین جنبه فخرفروشی یا فقط تأمین مایحتاج منزل و یا توزیع میان همسایگان و بستگان ثروتمند نباید داشته باشد.

در دین اسلام فلسفه قربانی کردن به دلیل نزدیک شدن به خداوند متعال و قربانی کردن هواهای نفسانی است. همانطور که خداوند سبحان در قرآن کریم (سوره مبارکه حج/آیه 37) میفرماید گوشت و خون قربانی به خداوند سبحان نمیرسد بلکه تقوای انسان است که در پس قربانی کردن به خداوند متعال میرسد ( و قبول میشود )

حال با این مقدمه چند نکته کوتاه تقدیم می شود :

1 - قربانی کردن سنتی الهی است و ساخته دست بشر نیست. مفهوم آیه 37 سوره مبارکه حج (کذلک سخرها لکم) به درستی این نکته را روشن می سازد که قربانی کردن توسط خداوند سبحان به انسان هدیه شده است.

2 - قربانی کردن در هر مراسم و به هر بهانه ای لازم نیست بلکه در شرایط خاصی توصیه شده است. بنابراین لزومی ندارد که کارهای عجیب و غریب انجام دهیم. از جمله این کارها مالیدن خون گوسفند قربانی به پلاک ماشین نو است! شهید مطهری رحمة الله تعالی علیه این کار را همان ذبیحة الجن می دانست که در زمان جاهلیت رایج بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم را نهی فرمود. ذبایح جن این بود که مردم خانه ای نو می خریدند و بعد برای جلوگیری از فال بد گوسفندی ذبح می کردند و خون آن را به خانه میپاشیدند.

3 - اصل قربانی کردن گوسفند به مناسبت عید سعید قربان که همراه با قربانی کردن هوای نفس باشد و در پرتو این قربانی کردن کمک به نیازمندان بشود کار خوبی است (همانطور که فتوای مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی هم هست) اما اینکه چشم و هم چشمی باشد و به خرافاتی مانند آنچه در نکته بالا توضیح داده شد ختم شود کار درستی نیست.

4 - در دین اسلام برای قربانی کردن اصولی پیش بینی شده است. از جمله شرایط ذبح است که باید با نام و یاد خداوند سبحان و با کاردی تیز و توسط ذابح مسلمان و رو به قبله باشد و غیره. همه اینها نشانه آن است که انسان حق ندارد برای قربانی کردن گوسفند هرطور که خواست به حیوان آزار برساند. حتی در اسلام توصیه شده که حیوانی را جلوی چشم حیوان دیگر قربانی نکنید!

5 - بعضی گیاهخواران و یا طرفداران حقوق حیوانات با تعصب بیجا بدون آنکه از فلسفه قربانی کردن آگاه باشند کل آن را زیر سؤال می برند در حالی که باید دانست اولاً این سنتی الهی است و خداوند سبحان آن را تأیید فرموده است. ثانیاً با شرایطی که اسلام معین کرده کمترین آزار و درد به حیوان می رسد ثالثاً خلقت برخی حیوانات برابر آیه 37 سوره مبارکه حج از سوی خداوند سبحان بدین شکل بوده که برای استفاده دیگران سازگار شده اند و چهارم اینکه قربانی کردن در شرایط غیرحج تمتع مستحب است و لازم نیست همه هر طور شده با هر شرایطی مثل حمل گوسفند پشت موتور و یا زدن گوسفند و یا گرسنه و تشنه نگه داشتن و حیوان و غیره قربانی کنند. بلکه باید به حقوق حیوانات که در اسلام بسیار مورد تأکید واقع شده هم توجه داشت.

6 - رعایت بهداشت که مورد توجه اسلام هم هست در قربانی کردن امری ضروری است. پرهیز از ذبح در معابر عمومی و جاری کردن خون گوسفند در خیابان و کوچه و بجای آن مراجعه به مراکز زیر نظر شهرداری و سازمان دامپزشکی کشور که دامپزشکان در این مراکز دام را قبل از ذبح معاینه و پس از آن هم از نظر لاشه بازرسی میکنند و جلوی بیمار شدن انسان را میگیرند توصیه میشود.

 

دو مطلب که توسط اینجانب نوشته یا بیان شده است هم در این باره در دو لینک زیر تقدیم می شود :

1 - سخنی درباره نهی از ذبایج جن (پرهیز از کارهای خرافی در قربانی کردن)

2 - سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات درباره چگونگی رفتار با حیوانات در ادیان الهی

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
1
0
بیایید فرهنگ سازی کنیم و به نسل بعد از خود بفهمانیم که قربانی و ذبح حیوانات در درب هر خانه ای (منظورم کشتارگاه نیست) باعث افزایش رفتار خشونت نسبت به حیوانات و حتی نسبت به انسان می شوند. باور کنیم دیدن صحنه های وحشتناک ذبح گاو و گوسفند برای بچه ها بسیار بد بوده و باعث می شود آنها به این صحنه ها عادت کرده و دیگر دیدن مرگ یک انسان و بال بال زدن یک اعدامی در پای چوبه دار، برایش یک تفریح مفرح به حساب آید!!.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
بسمه تعالی. ضمن تقدیم سلام و تبریک عید سعید قربان و نیز روز دامپزشکی به همگان و تشکر از مدیرمسئول محترم و معزز حکیم مهر به دلیل لطفی که معمول داشته اند به استحضار بیننده محترمی که کامنت گذاشته اند می رساند که در حکیم مهر قبلاً مقاله ای از یکی از همکاران روانشناس گذاشته شده بود که لینک آن در زیر تقدیم می شود. حتماً صرفنظر از مخاطرات بهداشتی ذبح دام در معابر باید از ذبح حیوان مقابل چشم کودکان پرهیز نمود. اینجانب بارها در زمانی که در طرح عید قربان توفیق حضور داشته ام به هموطنان و همشهریان عزیزمان تذکر داده ام که فرزند خود را به کنار کشتارگاه (قربانگاه) نبرند تا از شیشه شاهد سربریدن حیوان باشد.
http://hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=3877
ظهیر
|
-
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
5
0
در دین اسلام فلسفه قربانی کردن به دلیل نزدیک شدن به خداوند متعال و قربانی کردن هواهای نفسانی است.
الان قربانی به هوای نفس چه ربطی داره واقعاً
هوای نفسانی رو میشه به جای خون ریختن با اهدای یه واحد خون کنترل کرد.
میشه از قصابی 100 کیلو گوشت خرید و پخش کرد تا هوای نفس بخوابه.
ولی اگه میخوای خون بریزی تا دلت خنک شه اون بحثش چیزی دیگه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
3
چرا ما اصرار داریم با این مغز کوچک که به اندازه گنجشک هم نیست فلسفه و حکمت همه احکام را بفهمیم؟!
خب نمی فهمیم دیگه بعد پناه می بریم به این حرفا
م س
|
Germany
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
0
3
هدف از قربانی تقرب است پس باید به دستور دینی آنطور که مراجع میفرمایند عمل کرد و از خودمون تفسیر نسازیم هدف اطاعت است
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
...............
خداوند هیچ وقت از بندش نخواسته این کارو بکنه ...................
نظر شما
ادامه