کد خبر: ۱۸۵۴۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
به مناسبت فرا رسیدن 14 مهر، سازمان نظام دامپزشکی، جامعه دامپزشکان ایران و جامعه اسلامی دامپزشکان بیانیه‌ای مشترک صادر کردند ...
thca1kl84l

سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا.، جامعه دامپزشکان ایران و جامعه اسلامی دامپزشکان به عنوان سه تشکل بزرگ دامپزشکی کشور در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم انسجام بیشتر بین اعضای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور، برقراری ارتباطات مناسب با جوامع علمی بین‌المللی، روزآمد شدن منابع و روش‌های آموزش دامپزشکی، حضور پررنگ دامپزشکان در صیانت از حیات وحش و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و کاهش تصدی‌گری و افزایش نقش تسهیل‌گری و هدایت‌کنندگی دولت برای توسعه و اعتلای جامعه تأکید کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران این بیانیه مشترک که به امضای آقایان دکتر محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر حمید قماشچی رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران و دکتر حسینعلی عرب دبیر جامعه اسلامی دامپزشکان ایران رسیده است به شرح ذیل می‌باشد:

 

بسمه تعالی 

در آستانه‌ی ۱۴ مهرماه، «روز ملی دامپزشکی»، صمیمانه‌ترین تبریکات را به خانواده‌ی بزرگ دامپزشکی کشور عرض می‌نماییم. جامعه‌ای که علاوه بر سابقه‌ی تاریخی کهن‌تر از طب، از شکل‌گیری ساختار مدرن و آکادمیک آن نیز نزدیک به یک قرن می‌گذرد. گرامی‌داشت روز دامپزشکی فرصت مناسبی است تا ضمن ارج‌گذاری به خدمات ارزنده شاغلان این حرفه، نقش و جایگاه دامپزشکی مورد تبیین قرار گیرد تا با درس‌آموزی از تجربیات تلخ و شیرین گذشته و بررسی و نقادی وضعیت فعلی، راهبرد روشنی برای آینده ترسیم شود. بر این اساس، دست‌اندرکاران دو تشکل و یک دستگاه غیر دولتی فعال در دامپزشکی یعنی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، جامعه دامپزشکان ایران و جامعه اسلامی دامپزشکان بر آن شدند تا تحلیل‌ها و دیدگاه‌های خود را به اختصار در چند بند به حضور مسؤولان محترم و خانواده بزرگ دامپزشکی کشور عرضه بدارند:

1- توسعه، فرایندی همه جانبه است که حاصل یک نظام منسجم، هماهنگ و فراگیر تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجراست. لازمه‌ی این امر، شکل‌گیری و تقویت گروه‌های مختلف جهت تحت پوشش قرار دادن افراد مرتبط با حرفه می‌باشد که تشکل‌های صنفی نمونه‌ای از این گروه‌ها هستند. پر واضح است که در کنار تشکیل این گروه‌ها، باید نظام و فرایندهای تبادل اطلاعات، تصمیم‌گیری و اجرا به خوبی طراحی و پیاده‌سازی شود. دست‌یابی به توسعه، علاوه بر تعیین اهداف درست توسعه‌ای در تمامی ابعاد و تبیین مناسب وضع مطلوب با توجه به اسناد بالادستی و شرایط کشور در کنار ترسیم واقع‌گرایانه از وضع موجود، نیازمند نقشه راهی است که بتواند نیازهای جامعه را به درستی شناسایی و جامعه را در طی فاصله بین وضع موجود و مطلوب راهنمایی کند. تدوین و اجرای چنین نقشه راهی بدون مشارکت ذی‌نفعان، نخبگان و کارشناسان در تمام زمینه‌های حرفه و از گروه‌های مختلف دانشگاهی- تحقیقاتی، صنفی و اجرایی امکان‌پذیر نمی‌باشد. تحقق شعارها و اهداف توسعه، نیازمند نگاه بلند مدت و پرهیز از کارهای نمایشی و کوتاه مدت است. در سال‌های اخیر همه شاهد بوده‌ایم که روزمرگی، سیاست‌زدگی و اختلافات، ضربه‌های سنگین و بعضاً جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ی این حرفه وارد آورده است، و لذا لازم است تمام اعضای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور با محوریت منافع ملی و حرفه دامپزشکی، دست در دست یکدیگر برای تعالی جامعه متحد و همگام شوند.

2- بر کسی پوشیده نیست که حرفه‌ی دامپزشکی علاوه بر این‌که در بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی و افزایش بهره‌وری تولیدات دامی و امنیت سرمایه‌گذاری که سبب رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی کشور می‌گردد، نقش اساسی ایفا می‌نماید. جایگاه بی‌بدیل این حرفه در بهداشت عمومی جامعه و تأمین سلامت به خصوص در مبازه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، غیر قابل کتمان می‌باشد. بر این اساس، امروزه کارشناسان و اندیشمندان بخش بهداشت و سلامت، تفکیکی بین بهداشت انسان، بهداشت محیط و بهداشت دام قائل نیستند، بلکه معتقدند سلامت واحد (One health) وجود دارد که شامل هر سه بخش است. این موضوع هر چند که از نظر منطقی قابل پذیرش است، توجه جدی به آن در دنیای امروز که به نام عصر انفجار ارتباطات و اطلاعات نام‌گذاری شده و با توجه به گسترش کمی و کیفی ارتباطات، حمل و نقل و تبادل اطلاعات، تسهیل و گسترش سفرهای انسانی و انتقال حیوانات بین کشورها، امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. شاید به همین علت باشد که بعضی از متفکران پا را از این فراتر گذاشته و عبارت «جهان واحد، سلامت واحد» را مطرح کرده‌اند. لذا همکاری سیستماتیک و تنگاتنگ بین تمامی دستگاه‌های و سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست ضروری می‌باشد. از طرفی گستردگی ارتباطات و اطلاعات که دنیا را به دهکده‌ی جهانی تبدیل کرده است، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در پشت درهای بسته و به صورت منطقه‌ای نه تنها در اقتصاد که در سلامت، آموزش، تحقیقات و ... پاسخ‌گوی نیازهای جوامع نیست. چگونه می‌توان بر مرزهای دانش حرکت کرد و از آخرین دستاوردهای دانش بشری استفاده کرد، بدون این‌که ارتباطات مناسبی با جامعه علمی بین‌الملل برقرار کرد. در شرایطی که تسهیل و گسترش سفرهای انسانی و انتقال حیوانات بین کشورها با اهداف تجاری به مهاجرت طبیعی حیوانات اضافه شده و هر روز شاهد ظهور گونه‌ها و سویه‌های جدید از عوامل بیماری‌زا هستیم، آیا می‌توان تصور کرد بدون داشتن ارتباطات مناسب بین‌المللی و وجود هماهنگی بین کشور بتوان با بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
كي حال خوندن اين بيانيه رو داره خب كوتاه مينوشتين اين بيانيه نيست مقاله است
قل و دل
دامپزشک پشیمان
|
-
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
امیدوارم اتحاد این 3 نهاد مهم باعث پررنگ تر شدن نقش این رشته در بهداشت و سلامت کشور شود اما جهت ارزشمندی هرچه بیشتر این رشته دانشگاهی لازم است که تعداد قارچ گونه دانشگاه های پذیرنده این رشته کاهش یابد والا وضعیت ما در دامپزشکی مشابه مهندسان کشاورزی خواهد شد.فارغ التحصیلان قدیمی این رشته که با رتبه های بسیار خوب در این رشته پذیرفته شده بودند به دلیل تعداد پذیرش متناسب با بازار کار خوب این رشته در سالهای گذشته، قید بسیاری از کارشناسی های رشته های علو پزشکی(فیزیوتراپی، بینایی سنجی...) را زده بودند،اما بعد از گذشت 10 سال تعداد دانشجویان پذیرفته شده به 10 برابر رسید و فاجعه ای رقم خورد که اینده و مسیر زندگی دامپزشکان را به سمت سردرگمی و سرخوردگی برد.اکنون چه کسی پاسخ گوی سال های به هدر رفته در راه تحصیل در این رشته بسیار سخت میباشد؟ ده ها دانشکده دولتی وآزاد چه دردی از جامعه دوا میکند؟ مسئولانی که تصمیم گیرنده هستند ایا از اعضای نظام پرسیده اند که از شرایط کار راضی هستید؟ تعداد فارالتحصیلان بیکار این رشته سر به فلک گذاشته است و درامد کم موجود بین صد ها نفر دارای پروانه تقسیم شده و فرق چندانی با بیکاری ندارد، کاش صدای ما به گوش تصمیم گیرندگان برسد که بیش از این در حق این رشته جفا نکنیم که دیر یا زود دودش به چشم همگان خواهد رفت.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
با سلام و عرض تبریک به مناسبت روز دامپزشکی.
به قول همکار گرامی، انقدر این بیانیه بلند است که خوندنش ی جورایی خارج از حوصله هست. امیدوارم روزی برسه که وضعیت دامپزشکان، نه در حرف بلکه در عمل بهبود یابد و هر دکتر دامپزشکی که واقعا در دانشگاه زحمت کشیده و درس خوانده شغلی متناسب با شان خود در جامعه داشته باشد. نه اینکه امثال من که با رتبه های خوب در دانشگاههای خوب درس خوانده ایم هم اکنون یا بیکار باشیم یا حقوقی آنقدر ناچیز بگیریم که روی مطرح کردن آن را در جمع نداشته باشیم و از اینکه فقط اسم یک دکتر را در جامعه یدک میکشیم احساس بد داشته باشیم.
یک رزیدنت ناامید
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام. ضمن تشکر از تدوین این بیانیه و تبریک روز دامپزشکی و با احترام به فعالیت هر سه تشکل و تشکر از زحمات قبلی و فعلی :
1 - جامعه اسلامی دامپزشکان چند عضو دارد که به عنوان تشکل بزرگ در کنار دو تشکل دیگر مطرح شده است؟ ضمن آنکه ماهیت جامعه اسلامی دامپزشکان سیاسی است و دو تشکل دیگر سیاسی نیستند.
2 - بهتر است در چنین روزی به جای آنکه مسئولین مطالبه کننده باشند در صدد پاسخگویی برآیند که از 14 مهر سال گذشته تاکنون هر یک از این سه تشکل و سایر مسئولین چه کاری برای بهبود وضعیت دامپزشکی انجام داده اند. در صورتی که این بیلان ارائه شود امکان قضاوت بهتری هم برای مخاطبین فراهم خواهد شد.
با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
0
با سلام وارزوی موفقیت برای دوستان نظر ان دوست محترم بسیار بجا وسنجیده است به جای بیانیه وشعار دادن بهتر است با نگاه به پشت سر ودیدن وضعیت حال حاضر دامپزشکان ارزوی مقداری اتحاد وهمدلی در بین مسئولین رده بالای دامپزشکی راداشته باشیم تا اوضاع رقت بار دامپزشکی از این بد تر نشود تا زمانیکه اقایان فکر چند روز ریاست خود هستند وا اسفا به حال دامپزشکی خصوصا بخش خصوصی ان 0دامپزشک بخش خصوصی از فارس0
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
0
سلام.بهتر است سازمان نظام دامپزشکی بجای چاپ بیانیه بدنبال حل و فصل بدهی مالیاتی خود باشد و بفکر خیل عظیم دانشجوی بیکار
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
0
0
چرا در این سه تشکل به اصطلاح بزرگ دامپزشکی یکی پیدا نمیشود اصول بیانیه نویسی را بلد باشد . جای تاسف دارد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
0
0


چند مورد در رابطه با اظهار نطرها قابل توجه می باشد:
1- آن دوستی که گفته اینها اصول بیانیه نویسی را بلد نیستند لطفا، اگر ایشان به این اصول آشنا هستند آنها را بیان کنند و یا اگر منابعی را می شناسند آنها را در همین جا معرفی نمایند.
2- متأسفانه بخش بزرگی از شاغلین در حرفه دامپزشکی یا نسبت به سرنوشت حرفه خود بی خیال هستند و تعدادی هم به دنبال ایراد گیری شکلی ، سطحی و خود زنی هستند
3- بهتر است به جای انگیزه خوانی و ایرادات شکلی واینکه چه کسانی این را نوشته اند به نقد محتوایی آن پرداخته شود و راجع به بند های بیانیه نقدهای علمی وارد گردد و شاید خود نقد این بیانیه فتح بابی برای بررسی جایگاه دامپزشکی و بررسی مشکلات دامپزشکی کشور باشد
4- دوستان آگر این بیانیه را نمی نوشتند آیا کسی به آنها ایرادی می گرفت و آیا اصولاٌ اینها از نظر قانونی وطایفی داشته اند که این بیانیه را بنویسند. به نظر می رسند تعهد و مسئولیتی که از نطر اخلاق حرفه ای و مسئولیت مدنی احساس کرده اند باعث انتشار این بیانیه شده است. و اگر کسانی نطرات بهتر و مناسب تری دارند رسماٌ بیان دارند
5- دوستان و همکاران عزیز، حرفه و شأن و جایگاه دامپزشکی در پایین ترین حد خود نسبت به 90 سال گدشته قرار دارد. روزی بود که رشته دامپزشکی در کنکور سراسری بعد از پزشکی 3 دانشگاه اصلی کشور در رده دوم و سوم این 3 دانشگاههای اصلی بوده است. اما در حال حاضر مسئولین سازمان سنجش بعضی از شرکت کنندگان کنکور را بین دامپزشکی دانشگاه تهران و رشته لیسانس رادیولوژی مخیر کرده اند.
6- لطفاٌ به جای خودزنی، ایراد گیری از دلسوزان به مسائل اساسی دامپزشکی و اینکه چگونه از این انحطاط فعلی نجات پیدا کنیم، بپردازید. یادتان نرود که دعوای 8 ساله بین نطام و سازمان دامپزشکی چه بلایی بر سر ما آورده است. لطفاٌ فراموشکار نباشید و منافع ملی و حرفه را بر دعواهای شخصی و منافع گروهی مقدم بدارید. حق یارتان- همکار دامپزشک

نظر شما
ادامه