کد خبر: ۱۸۵۷۲

دکتر محمد لطفی زاده در یادداشتی اختصاصی برای سایت «وت پارس» به مناسبت فرا رسیدن 14 مهر ماه، روز ملی دامپزشکی، نوشت:

 

به نام خدای سبحان

با تقدیم سلام به بینندگان محترم

با توجه به تکلیفی که به اینجانب از سوی سایت وت پارس شد یادداشتی در 14 بند به شرح زیر به مناسبت چهاردهم مهرماه تقدیم و پیش از آن فرارسیدن روز دامپزشکی را به دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی در هر نقطه ای که به خدمت مشغول هستند تبریک عرض می‏کنم.

دامپزشکی از دیروز تا امروز در مسیر پیشرفت

1 - وقتی به سالیان گذشته نگاه و سیر تحول دامپزشکی را بررسی میکنیم درمییابیم به رغم همه کاستی‌ها و راه درازی که برای پیشرفت در این حرفه و رشته مهم و تأثیرگذار در سلامت در پیش است، صعود شاخص اصلی فعالیتها در مجموع بوده است. هرچند افت و خیز در این میان وجود داشته اما وقتی به دامپزشکی و وقایع علمی و صنفی آن به صورت یک بسته متمرکز نگاه کنیم چارهای جز به اذعان پیشرفت در طول سالیان اخیر نداریم.

تجربه مدیریتها در انتصابات و انتخابات

2 - در چند سال اخیر تجربه مدیریتهای گوناگونی در حرفه و صنف دامپزشکی داشتهایم. از انتصابی تا انتخابی تقریباً میتوان دو رویه مختلف و متفاوت را مورد ارزشیابی قرار دارد. اکنون در مقام قبول یا رد هر یک از مدیریت‏ها نیستیم اما اعضای صنف دامپزشکی باید بدانند بخش مهمی از اقدامات مدیران درگرو انتخابی است که آنها انجام می‏دهند. چه بسا انتخاب یک جریان فکری بتواند دامپزشکی را به مسیر رشد و تعالی ببرد و انتخابی دیگر سیر قهقرایی را نصیب دامپزشکی نماید. حال این گوی و این میدان برای آنان که به انتخاب بهترینها میاندیشند.

سایر ردههای دامپزشکی

3 - بخش اعظمی از همکاران سایر ردههای دامپزشکی مظلوم واقع شدهاند و بخش کوچکی هم همیشه مدعی هستند که چرا جای آنان با دامپزشکان (دکتر) عوض نمیشود! برای رفع مظلومیت گاهی زمزمه جدایی و استقلال شنیده شده و گاهی هم سکوت و پاک کردن صورت مسئله ارجحیت یافته است. مهم آن است که اولاً سایر ردههای دامپزشکی را همکارانی مؤثر در چرخه تأمین بهداشت بدانیم. ثانیاً خود این همکاران محترم از نظر علمی به اثبات خویش بپردازند و در نشریات علمی تجارب مدیریتی، علمی و صنفی بیشتری عرضه شود. ثالثاً همکاران عزیز سایر رده‏ هیچگاه دچار اشتباه نشوند و خود را با دکتر مقایسه نکنند که نه نیازی به این مقایسه برای اثبات خود دارند و نه این مقایسه از اساس درست است! هر چیز به جای خویش نیکو است. البته برای تنظیم روابط صنفی باید نهادهای مسئول دست سودجویانی که چهره سایر ردههای دامپزشکی را با معرفی دروغین خود به عنوان (دکتر) و یا دستاندازی به حیطه طبابت مخدوش میکنند به درستی از این عرصه قطع نمایند.

رسانه و دامپزشکی

4 - در سالیان گذشته نقش دامپزشکی در رسانهها قدری پررنگتر شده و فراموش هم نکنیم هرچه دامپزشکی در رسانههای فراگیری مانند صدا و سیما و مطبوعات حضور داشته باشد آشنایی مردم با این حرفه و رشته مهم بیشتر خواهد شد. البته رسانههای مجازی هم نقش بسیار مهم و مؤثری در تبیین زوایای حرفه و رشته دامپزشکی داشته و دارند و به تدریج در آینده نقش پررنگتری هم خواهند داشت. به نظر می‌رسد در این عرصه باید به فکر راهاندازی سایت‌های تخصصی خبری و در کنار آن خبرگزاری بزرگ دامپزشکی با سرویس‌های مختلف و متعدد بود که اگر برخی نهادها یا تشکل‌های غیردولتی همت نمایند این امر دور از دسترس نخواهد بود.

سلامت واحد

5 - چند سالی بیشتر نیست که مفهوم جدیدی در دنیا توجه علاقمندان حوزه بهداشت را به خود جلب نموده و آن سلامت واحد (One Health) است. روح کلی حاکم بر این مفهوم بر همکاری دامپزشکان و پزشکان و یکپارچه‌سازی نظام سلامت استوار است. اگر بخواهیم نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی و سلامت جامعه به طور جامع و کامل ایفا شود و از توان دامپزشکان و این رشته مهم در تأمین بهداشت جامعه استفاده گردد باید به این مفهوم متمسک شویم. نقش مسئولین در این میان بسیار تأثیرگذار است که اگر به خوبی اولاً توجیه شوند و ثانیاً بتوانند با درک اهمیت موضوع از آن دفاع نموده و سازوکار اجرایی شدن این مفهوم را در نظام سلامت فراهم آورند میشود به آینده بهتری امیدوار بود.

دانشگاه و پذیرش دانشجو

6 - کمتر کسی را در جامعه دامپزشکی می‌شود یافت که به نحوه و تعداد پذیرش دانشجو در مقاطع گوناگون از کاردانی، دکترای عمومی و تخصص اعتراض نداشته باشد و یا آن را مناسب نداند. مسئولین هم معترف به تعداد زیاد و پذیرش بیرویه دانشجو در سالیان گذشته بوده و هستند اما چرا کار برجستهای انجام نمیشود؟ این سؤالی است که باید از مسئولین وزارت علوم و دانشگاههای کشورمان پرسید! مطمئن باشید که اگر این روند پذیرش دانشجو اصلاح نشود و نقشه جامعی از نیازسنجی نداشته باشیم در آینده نه چندان دور بن‌بست و بحرانی عجیب بازار کار رشته دامپزشکی را درگیر خواهد کرد. بهتر نیست علاج واقعه قبل از وقوع بشود؟

نظام دامپزشکی

7 - نیازی به بازگویی مشکلات سازمان نظام دامپزشکی در سالیان اخیر نیست و تقریباً همه در این زمینه مطلع هستند. آنچه امروز باید درنظر داشت نگاهی روبهجلو است. یک نکته که معمولاً پشت مسائل پنهان می‌شود و اجازه نمیدهد نگاه روبهجلو وجود داشته باشد قانون این سازمان است. اگر قانون سازمان نظام دامپزشکی به درستی اصلاح نشود و رئیس این سازمان برابر قانون در برابر شورای مرکزی پاسخگو نباشد و حق سوال و استیضاح به شورای مرکزی داده نشود بعید نیست اتفاقات دورههای گذشته در آینده با شدت بیشتری تکرار شود و عاقلان را اشارتی کافی است!

جامعه دامپزشکان

8 - جامعه دامپزشکان ایران به رغم آنکه قدیمیترین تشکل بزرگ دامپزشکی کشورمان است اما متأسفانه کارکرد ویژه خود را از دست داده است. بخشی از آن به اعضای هیأت مدیره و نحوه مشارکت اعضاء در تصمیمات و انتخابات برمیگردد و بعضی هم به ماهیت این تشکل غیردولتی. آیا نمیتوان از جامعه دامپزشکان انتظار داشت که بجای تمرکز روی برگزاری یک کنگره، راهکار راهاندازی و فعال نمودن دفاتر استانی و مشارکت در تصمیمات کلان دامپزشکی کشور و نیز به عهده گرفتن

نظر شما
ادامه