کد خبر: ۱۸۶۰۳
kermanshah1
k2
k3

مراسم بزرگداشت روزملی دامپزشکی با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، مدیرکل دامپزشکی استان، نماینده ولی فقیه اداره کل دامپزشکی، جمعی از مسئولین استانی و کارکنان دامپزشکی استان در تالار بعثت برگزار شد.

مهندس آذرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری ضمن عرض تبریک به همه خدمتگذاران عرصه دام و همچنین گرامیداشت هفته دامپزشکی بیان داشتند: تمامی مشکلاتی که در عرصه دام و دامپزشکی وجود دارد در مقابل توان و همت نیروهای متخصص ما بسیار کوچک اند و کوتاهی در حوزه ی سلامت دام که مستقیما در ارتباط با سلامت مردم است از هیچ کس پذیرفته نیست ، به همین خاطر هیچگونه تعلل وکوتاهی قابل توجیح نبوده و هرکس بدون اجازه دامپزشکی در حیطه بهداشت و سلامت مردم دخالت کند باید او را ازمیدان به در کرد چرا که پرچمدار اصلی در این حوزه دامپزشکی است.

وی ادامه داد : تصمیم بر این است که از ظرفیت همه ی کشتارگاه ها بدرستی استفاده شود هم بخاطر سرمایه وهم نقشی اصلی که کشتارگاه ها در سلامت مردم دارند.

مهندس آزرمی همچنین بیان داشتند جلسه ای که با حضور چهار نفر از فرمانداران از جمله شهرستانهای روانسر، جوانرود، پاوه، اسلام آباد که عرضه و تقاضا به علت کثرت جمعیت زیاد است و همچنین بیشترین تعداد کشتار غیررسمی دراین حوزه ها اتفاق می افتد قاطعانه با کشتارهای غیررسمی برخورد خواهد شد.

وی گفت : طبق امار حاصله یک درصد ازلاشه یا بخشی از اجزاء دام به خاطر اینکه قابل مصرف نبوده معدوم شده و در صورتی که همین یک درصد مورد مصرف واقع می شد چه ضررها وزیانهای قابل توجهی را به سلامت مردم جامعه وارد می کرد به همین خاطر نباید به هیچ عنوان در حوزه سلامت دام کم کاری شود و باید با تمام توان در خدمت حوزه دامپزشکی استان باشیم .

معاون سیاسی امنیتی استاندارافزودند : استان ما به گونه ای قراردارد که در آن فقط احتمال خروج دام وجود دارد ولی احتمال انتقال بیماری از طریق جهت باد ، جهت هوا و از طریق آلاینده ها به داخل هست و دامپزشکی باید به عنوان مرزبان حوزه سلامت در این حیطه عمل کند و ما با توجه به اینکه در نقطه حساس در غرب کشور قرار داریم و تابه حال به هر دلیل هیچگونه عمل موثری در حیطه سلامت چه انسان و چه دام انجام نشده ولی باید آمادگی کامل را برای پیشگیری از هرگونه بیماری دام داشته باشیم .

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد : اقتصاد استان کرمانشاه به دام بستگی دارد و امنیت اقتصاد دام ما کمتر از اقتصاد سرمایه گذاری در حوزه های مختلف نیست ، استانداری نیز با تمام قوا به حل مشکلات کمک خواهد کرد .

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین یوسف پرویز پور نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی گفت : شغل دامپزشکی شغل مقدسی است با گستردگی کار و حجم وسیع که متاسفانه در جامعه ما به آن صورتی که باید به آن پرداخته نشده ، چرا که حجم کار بسیار بالا ولی امکانات و خصوصا نیروی انسانی با کمبود مواجه است که این مساله مساعدت مسئولین را می طلبد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آیات و روایاتی در خصوص رعایت حقوق حیوانات اشاره نمود .

حجت الاسلام والمسلمین یوسف پرویز پور به مردم اطمینان داد که در کشتارگاههای استان علاوه بر ناظرین بهداشتی که بر روند سلامت بهداشتی گوشت نظارت دارند ، ناظرین شرعی نیز بر روند صحیح ذبح شرعی نظارت دقیق دارند .

در ادامه این مراسم دکتر نادر پرورمدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با تبریک هفته دامپزشکی،اشاره ای به اهمیت فعالیت های دامپزشکی نمود و خواستار ارتقاء جایگاه این بخش شد و افزود: هدف از این همایش تبین دو وظیفه خطیر و مهمی است که سازمان دامپزشکی بر عهده دارد ، دو نقش اساسی که عبارتند از نقش دامپزشکی در اقتصاد ملی و هم چنین بهداشت عمومی .

وی ادامه داد: سرمایه گذاری های بسیار عظیمی در صنعت دامپروری کشور شکل گرفته است خصوصا پس از انقلاب که گفته می شود این سرمایه گذاری ها پس از صنعت نفت بیشترین سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است که حفظ و حراست از این سرمایه ها در مقابل انواع بیماری ها از وظایف سازمان دامپزشکی کشور محسوب میشود،همچنین حفظ اشتغال ،توسعه پایدار و سرمایه گذاری و نیزتولیدی که در این حوزه صورت می گیرد بستگی به تلاش و حضور دامپزشکی دارد.

دکتر پرور گفت : بیماری های بسیار خطرناکی در این حوزه وجود داد همانندتب برفکی،طاعون نشخوار کنندگان کوچک،آبله و سایر بیماری ها که می تواند این صنعت را به شکل کاملا جدی مورد هجوم قرار دهد و تلاش همکاران ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی حفظ این سرمایه هاست.

وی ادامه داد : همکاران ما در صنعت دامپروری و هم در صنعت طیور و هم در صنعت آبزی پروری تلاش های بسیار زیادی را به عمل آورده اند که این سرمایه ها را حفظ نمایند.
دکتر پرور گفت : در طی یک سال گذشته از مهر 92 تا مهر93 بالغ بر 11میلیون و 780 هزار نوبت سر واکسیتاسیون در این حوزه انجام شده است که حدود 3 میلیون 700 هزار نوبت سر از این واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و حدو 8 میلیون نوبت سر توسط بخش دولتی به صورت کاملا رایگان انجام گرفته است.

وی گفت : در سال گذشته در صنعت طیور هم حدود 22میلیون قطعه جوجه ریزی داشته ایم و برای حفظ و حراست از این سرمایه بیش از 200 میلیون نوبت واکسیناسیون انجام گرفته است که این مهم را اختصاصأ همکاران بخش خصوصی دامپزشکی بر عهده داشته اند.


دکتر پرور ادامه داد : در بخش مرغ بومی طی یک سال گذشته بالغ بر 244 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

وی گفت : طی یک سال گذشته صنعت دامداری و صنعت آبزی پروری متأسفانه مورد هجوم دو بیماری غیربومی قرار گرفتند که خداراشکر با هماهنگی و همکاری دامپزشکان و همکاران ما و حمایتهای مسئولان ارشد استان و در نهایت همراهی خود دامپروران با این دو بیماری به شکل بسیار مطلوبی برخورد شد و این نمونه ای از نقش دامپزشکی در بخش اقتصادی است .

دکتر پرور گفت : در خصوص نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی نیز بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 50 درصد از بیماری هایی که سلامت انسان را به شکل جدی مورد تهدید قرار میدهد ازجمله بیماری هایی است که از دام و فراورده های خام دامی به انسان منتقل می شود و در ادامه این گزارش آمده است که 175 عامل بیماری نوپدید و یا بازپدید که در دنیا وجود دارد 114 مورد آن یعنی 65 درصد باز هم از جانب بیماری هایی است که از طریق دام یا فرآورده های دامی به انسان منتقل میشود.این اهمیت موضوع را نشان می دهد که بیماری هایی که مشترک هستند می تواند مورد سو استفاده گروههای فرصت طلب قرار گیرد و تحت عنوان تهدیدات بیوتروریسم برای دنیا مشکل ایجاد کند.

وی گفت : نیاز است با هماهنگی های بین بخشی و یک دید درست از وظایف بسیار خطیری که سازمان دامپزشکی برعهده دارد ما اطلاع رسانی بیشتری را به جامعه انجام بدهیم و چه بسا با اطلاع رسانی بهتر بدون شک بتوانیم در مقابله با این تهدیدات بهتر عمل کنیم.

دکتر پرور گفت : در حوزه بیماری های مشترک و نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی یک پیام وجود دارد تحت عنوان نظارت بهداشتی دامپزشکی از مزرعه تا سفره غذا و مسولین فنی بهداشتی دامپزشکی با نظارتی که بر مراکز تولید و پرورش همچون گاوداری ها ومزارع آبزی پروری ومرغداری ها دارند و تا زمانی که ورود می کنند به کشتارگاهها و یا کارخانجات تولید فرآوده های خام دامی و در مراکز عرضه نیز این نظارت به صورت مستمر وجود دارد ،بنده اعلام میکنم که طی یک سال گذشته طی 66 هزار مورد بازدیدی که همکاران ما از مزرعه تا سفره غذا به عمل آورده اند مجموعا بالغ بر 77تن محصولات غیر بهداشتی که از سلامت برخوردار نبودند از چرخه مصرفی مردم حذف گردید و در این راستاها هم 175 مکان غیربهداشتی با حمایت دستگاه قضایی و دستگاه انتظامی پلمپ گردید.

دکتر پرور در بخشی از سخنان خود گفت : محدودیت ها و مشکلاتی نیز که ما درگیر آن هستیم و انتظار داریم با حمایت های جناب آقای مهندس آزرمی و همکارانی سایر دوستانی که در این جلسه حضور دارند بتوانیم با پیگیری هایی که به عمل می آوریم در رفع دغدغه های جامعه دامپزشکی موفق باشیم.

وی گفت : متاسفانه گستردگی حوزه فعالیت دامپزشکی و اهمیت آن با توجه به نقش بسیار مهمی که در سلامت مردم دارد هنوز شناخته شده نیست و جا دارد که این مهم در رسانه ها و مطبوعات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر پرور ادامه داد : با توجه به نقش حساس و مهمی که دامپزشکی در سلامت مردم دارد متاسفانه هیچ اعتباری از حوزه سلامت به دامپزشکی استان اختصاص پیدا نکرده است و این عین مظلومیت دامپزشکی است که باید بار مسولیت زیادی را به دوش بکشد اما از لحاظ اعتبار و تجهیزات و جایگاه آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی گفت : بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی بیماری تب مالت در استان کرمانشاه بیداد می کند و استان ما جز پنج استان آلوده کشور است و دلیل این مهم هم هم مرزی با کشور عراق می باشد که یک کشور کاملا بحران زده است و مسایل بهداشتی در آن کشور رعایت نمی شود و همچنین کرمانشاه هم مرز با آلوده ترین استانهای کشور در این زمینه می باشد.

دکتر پرور گفت : بیشتر پرورش دام در کرمانشاه به صورت سنتی است و غالب نوع پرورش ما نیز عشایری است که رعایت مسایل بهداشتی در این جایگاه ها بسیار مشکل است و غالب پرورش استان هم گوسفند و بز می باشد که منبع انشار آلودگی تب مالت به انسان است و به همین دلیل تلاش های بسیار زیادی در طی سالهای اخیر صورت گرفته که بتوانیم با انجام تصویب یک طرح ، آلودگی را از چهره استان پاک نماییم.

وی گفت : در مهرماه سال 91 مسولین استان تصمیم گرفتند که اعتباری را در اختیار دامپزشکی قرار دهند تا ما بتوانیم با اجرای برنامه تست کشتار این آلودگی را از استان پاک کنیم که متاسفانه 2سال از این موضوع گذشته است و هنوز ریالی اعتبار برای این حوزه در نظر نگرفته نشده است.

دکتر پرور ادامه داد : این بیماری هرساله حدود 1000 نفر را در استان به بیماری تب مالت مبتلاء می کند ،حال در نظر داشته باشید که تمامی هزینه هایی که دامداران متحمل می شوند و هزینه هایی که مردم را درگیر این بیماری می کند چقدر بالا است که اگر یک اعتبار حدود پنج میلیارد تومانی در اختیار دامپزشکی استان قرار بگیرد می شود در فاصله زمانی حداکثر 5 ساله این بیماری را به زیر متوسط آمارکشوری رساند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : استان ما در حوزه کشتارگاههای دام شدیدا دچار مشکل است که تنها کشتارگاه صنعتی ما نیز مدیریتی کاملا سنتی دارد و این واقعا شایسته این استان نیست و باید کشتارگاههای صنعتی را جایگزین کشتارگاههای سنتی کنیم که به هر شکل می طلبد که این امر به شکل جدی پیگیری شود.

وی گفت : در سال های گذشته مسولین وقت یک پتانسیل خیلی خوب را در استان ایجاد نمودند تحت عنوان آزمایشگاه دامپزشکی استان ،این آزمایشگاه در برخی از آزمایشات بصورت منطقه ای مشغول فعالیت است اما در بحث نیروی انسانی به شدت دچار کمبود نیرو بوده و نیازمند این است که مسولین توجه بیشتری را بر این امر داشته باشند.

دکتر پرور بحث کمبود نیروی انسانی در دامپزشکی استان را یک بحث بسیار جدی برشمرد و خاطرنشان کرد که : متاسفانه از سال 89 تا کنون حتی یک نفر استخدامی را در اداره کل دامپزشکی استان نداشته ایم و حتی حدود 100 نفر از جمعیت 250 نفری اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیزبازنشسته شده اند.

وی گفت : علیرغم تلاشهای بسیار زیادی که همکاران ما انجام می دهند ،نگذاشته ایم که مردم این کمبود را احساس کنند اما در واقع مشخص نیست تا چه زمانی می توانیم این امر را تحمل کنیم .

وی از مسئولین امر درخواست کرد که بحث رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این اداره کل را پیگیری نمایند.

دکتر پرور گفت : همه ما بحث معضلات بهداشی در استان را شاهد هستیم ،مسایل و مشکلاتی که در استان و جود دارد اعم از کشتارهای غیر مجاز دام و طیور،بحث های معیشتی و اقتصادی و فرهنگی است بنده به شخصه راغب به برخورد فیزیکی و چکشی با این افراد نیستم و می دانیم که این افراد گرفتار مسایل معیشتی می باشند اما مهمترین راهی که ما می توانیم مردم را آگاه نماییم که به سمت این افراد نروند فرهنگ سازیست که برای فرهنگ سازی نیز نیازمند بودجه می باشیم و در اینجا جا دارد از همکاران حوزه معاونت برنامه ریزی استانداری صمیمانه تشکر شود که امسال برای امر فرهنگ سازی در مباحث دامپزشکی اعتباری را تعریف نمودند هرچند این اعتبار چندان چشمگیر اما این زمینه ای است برای فرهنگ سازی ، که بتوانیم با اطلاع رسانی صحیح به مردم در این امر خطیرموفق باشیم.

دکتر پرور در زمینه کنترل بیماری VHS در صنعت آبزی پروری استان یادآور شد : بالغ بر 533 هزار بچه ماهی آلوده حذف شده است و تا همین لحظه نیز ما غرامتی را به پرورش دهندگان پرداخت نکرده ایم هرچند پیگیری های مثبتی از طریق مسولین استان صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم بحث غرامت آبزی پروری را مرتفع نماییم.

وی ادامه داد : باتوجه به مشکلات صادر کردن دام ما در بخش صادرات دام زنده بالغ بر 50 هزار راس در قرنطینه هستند که حدود 35 هزار آن به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده اند.
دکتر پرور ادامه داد : همچنین ما صادر کننده خوراک دام و طیور و مرغ منجمدو ماهی به سایر کشورها هستیم و لازم است که با تجهیز کشتارگاههای استان در بخش صادرات مرغ منجمد فعالتر از پیش باشیم.

وی در پایان با تاکید بر وظایف سازمان دامپزشکی کشور افزود:رابطه دامپزشکی با اقتصاد ملی ، بهداشت عمومی، وامنیت غذایی رابطه ای تنگاتنگ و گسترده می باشد و با توجه به گوناگونی حرفه ای در این عرصه می بایست بیش از پیش به دامپزشکی اهمیت داده شود.

پس از ارائه گزارش عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از طرف دکتر پرور ، به ترتیب دکتر کامیار محمدزاده رییس شورای نظام دامپزشکی استان و دکتر مقدم رییس دانشکده دامپزشکی نیز به بیان نقش و جایگاه دامپزشکی در عرصه های مختلف پرداختند.

و در پایان برنامه نیز با حضور مهندس آذرمی و حجت الاسلام پرویزپور، دکتر پرور و ... از نمونه های بخش خصوصی و دولتی با اهداء لوح، تقدیر بعمل آمد.

 

 

نظر شما
ادامه