کد خبر: ۱۸۶۱۲

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکی کشور به رغم مسوولیت سنگین و وظایف مهم خود چندان مورد توجه حاکمیت نیست و اغلب برنامه ریزان نسبت به اهمیت این نهاد در تامین سلامت جامعه آگاهی ندارند یا نسبت به آن بی تفاوت هستند.

 

دکتر 'مجید روحانی نژاد' روز چهارشنبه در همایش روز ملی دامپزشکی افزود: وظایف این نهاد در چارچوب بخش سلامت دام، سلامت انسان و بهداشت غذا تعریف می شود که بسیار حائز اهمیت است.

وی با انتقاد از وضعیت تخصیص اعتبارات به این نهاد گفت: دامپزشکی استان به رغم خدمات مفید و موثر خود، برای تخصیص اعتبارات عمرانی و جاری باید خواهش کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه اظهارداشت: به دلیل رواج دامپروری سنتی در کشور نحوه نگهداری از دام رضایتبخش نیست و بیماریهای تحت بالینی موجب از بین رفتن دام و ورشکستگی دامدار در درازمدت می شود.

وی افزود: اگر سالانه دو کیلوگرم از وزن دام در کشور بر اثر بیماریهای مزمن کاسته شود با احتساب درگیری 30 درصد از دام به این بیماری سالانه 50 میلیون کیلوگرم گوشت از بین می رود که این ضرر اقتصادی بزرگی برای کشور است.

او گفت: از سوی دیگر صنعت دامپروری در ایران به دلیل محدودیتهایی از قبیل خشکسالی، از بین رفتن مراتع، خشکیدن قناتها، از بین رفتن زمینهای قابل کشت، افزایش جمعیت و سوءمدیریت برخی از دست اندرکاران دچار آسیب جدی شده است.

روحانی نژاد افزود: با تداوم خشکسالی، روستاییان بیکار و کشاورزان گرسنه می شوند و بروز این مساله به دلیل کم توجهی به روستاها در برنامه ریزیها به عنوان مولد تولید در کشور است.

وی بیان کرد: اگر اجرای برنامه طرح توسعه پایدار روستاها در کشور با جدیت دنبال شود دیگر هیچ کشاورز یا دامداری از خشکسالی بیکار یا فقیر نمی شود؛ از این روز دامپزشکی به عنوان زیرساخت طرح توسعه پایدار روستاها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل اداره دامپزشکی خراسان رضوی با تاکید بر تقویت بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی نیز گفت: بخش خصوصی در این عرصه به ویژه پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام بسیار مثمر ثمر است اما نباید به دنبال تصدی امور حاکمیتی باشد.

وی همچنین بر استانداردسازی خدمات دامپزشکی، بازنگری در قوانین و به روز کردن آنها، ارائه خدمات بیمه درمانی به دام و دامداران و ارتقاء مهارت کارکنان تاکید کرد.

او با بیان اینکه امروز چهره بیماریهای مشترک بین انسان و دام تغییر کرده است افزود: با پیشرفت فناوری سرعت انتقال این بیماریها بسیار زیاد شده و به سهولت انجام می گیرد.

وی گفت: از هر 10 بیماری که انسان را به شکل عفونی درگیر می کند عامل شش مورد انتقال از دام و فرآورده های دامی است لذا ضرورت دارد ایجاد مراکز تحقیقات بیماریهای مشترک بین انسان و دام در کشور گسترش یابد تا بطور دائمی بیماریابی انجام گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی در سلامت و بهداشت غذا پیشتاز است افزود: امسال 30 میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای بیماریهای دامی و شش میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای بیماریهای مشترک بین انسان و دام توسط این نهاد در استان انجام شده است.

رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روز ملی دامپزشکی فرصت مغتنمی برای تبیین نقش دامپزشکی در حوزه های سلامت، بهداشت عمومی، اقتصاد، اشتغال و توسعه کشور است.

دکتر 'احمد شریعتی' افزود: یکی از وظایف دامپزشکی کشور اهم از بخش دولتی و خصوصی شناساندن اهمیت و نقش این حرفه به آحاد جامعه است و این امر جز با برنامه ریزی درازمدت و هدفمند و استفاده از تمام ظرفیتهای دامپزشکی و حوزه های تاثیرگذار آن محقق نمی شود.

وی بیان کرد: برای ارتقا حوزه دامپزشکی در کشور نیازمند واکاوی عملکرد 90 ساله این حوزه در ایران و بررسی مشکلات و نقاط قوت و ضعف آن هستیم.

رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی در ایران باید با در نظر گرفتن چالشهای حوزه کشاورزی در آینده بازنگری در قوانین دامپزشکی، ظرفیتها و مشکلات این بخش انجام گیرد.

وی همچنین صدور خدمات فنی و بهداشتی خراسان رضوی به سایر کشورها، استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی حوزه دامپزشکی در بخش تولید، رایزنی با مراکز آموزش عالی در خصوص ساماندهی کیفی و کمی پذیرش دانشجو، اجرای قوانین به ویژه نظام جامع دامپروری و قانون بهره وری را خواستار شد.

 

نظر شما
ادامه