کد خبر: ۱۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اتحادیه دامداران کشور با بیان این‌که دامداران و کشاورزان نقطه ثقل مهم اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: باید از دامداران حمایت صورت گیرد، ضمن آن‌که اکثر کشورهای دنیا حمایت‌های جدی نسبت به دامداران دارند ما نیز باید با کمک به آنها موجب علاقه‌مندی و کارآیی بیشتر این دوستانمان را فراهم کنیم.

 در این دیدار که عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز حضور داشتند، علی لاریجانی پس از استماع مشکلات دامداران کشور مبنی بر شیوع تب برفکی از طریق ورود دام از کشور پاکستان، عدم تضمین خرید مواد خام تولید شده توسط دامداران و ورود بی‌رویه گوشت از برزیل و هم‌چنین شیرخشک توضیحاتی را ارایه کرد.

لاریجانی با اشاره به سخنان یکی از دامداران مبنی بر مشخص نبودن وضعیت بازار گفت: این اشکال مهم است که ما نتوانیم پیش‌بینی از وضعیت بازار داشته باشیم؛ در حالی که باید چرخه‌ سالمی در تولید و عرضه وجود داشته باشد تا بتوانیم ضمن تولید گوشت و شیر، به صادرات آن نیز بپردازیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در هر قسمتی که رفتار غیرمعقول وجود داشته باشد می‌تواند این چرخه را از بین ببرد. لذا باید به این فکر بود که چرخه اقتصادی درست تعریف کنیم و در این بخش ساماندهی مناسب صورت گیرد.

لاریجانی هم‌چنین به صدور پروانه کار و تصمیم‌گیری در مورد مسائل دامداران که مربوط به خودشان است و از سوی یکی از این دامداران مطرح شد، اشاره کرد و گفت: باید کاری کنیم که مسائلی از این دست توسط خود اتحادیه انجام شود و ما این اصل را قبول داریم. لذا اگر در قوانین خلاف آن است باید اصلاح شود. ضمن آن‌که ما از روز اول کار مجلس هشتم تاکید کردیم که بخش خصوصی به مجلس بیاید و نظرات خود را به نمایندگان بدهد تا نمایندگان با چشم باز تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به حضور متخصصان در کشور در مسائل اقتصادی و هم‌چنین مسائل دامداران، گفت: این متخصصان ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آنها استفاده کنیم و باید جایگاهشان را در بخش اجرا و قانون تعریف کنیم و به آنها مسوولیت بدهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی از اعضای اتحادیه دامداران خواست تا پیشنهاداتشان را به شکل مدون و دقیق به کمیسیون کشاورزی بدهند تا در این کمیسیون بررسی دقیق صورت گیرد و حمایت‌های لازم انجام شود.

وی درباره سخنان یکی از دامداران در این جلسه مبنی بر این‌که ما عضو تعاونی و اتحادیه هستیم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما به عنوان یک فرد محجور حساب شده و هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری‌ها نداریم، گفت: اشکالی که در ساختار تعاونی‌ها وجود دارد باید توسط کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است این ایراد در نگارش وجود داشته باشد و نباید دوستانی که در تعاونی هستند محجور دانسته شوند و از تصمیماتشان استفاده نشود.

لاریجانی هم‌چنین درباره خرید تضمینی تولیدات خام و محصولات دامداران نیز گفت: ما باید در این زمینه پیشنهادات مدونی را تصویب کنیم؛ زیرا محصولات زمان‌دار، تولیدکننده را دچار ضرر می‌کند و باید جلوی این ضرر گرفته شود. بر همین اساس نیز باید ضوابطی بگذاریم که این چرخه کامل شود؛ زیرا اگر محصولات به‌موقع خریداری نشود مانند شیر فاسد می‌شود.

وی هم‌چنین از تشکیل خانه شیر که پیشنهاد یکی از دامداران بود استقبال کرد و گفت: باید برای تشکیل خانه شیر هرچه سریع‌تر تصمیماتی گرفته شود تا به ثمر بنشیند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نگرانی شما دامداران در مورد اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها درست است، گفت: وقتی یک سیستم خاص می‌خواهد تغییر کند باید از بخش تولیدکننده صیانت به عمل آید. بر همین اساس نیز سهمی در بودجه اختصاص یافته و 30 درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها قرار است به بخش تولیدکننده اختصاص یابد. اما باید مکانیزم آن مشخص باشد و روشن شود که چگونه این یارانه به آنها اختصاص می‌یابد تا تولیدکننده آسیب نبیند.

لاریجانی هم‌چنین به بیماری تب برفکی که از طریق ورود دام از پاکستان به دام‌های داخل کشور انتقال یافته و موجب تلف شدن بسیاری از دام‌ها شده اشاره کرد و گفت: تب برفکی چیز ساده‌ای نیست که از آن عبور کنیم و باید ابعاد مختلف آن از جمله این‌که چرا وارد شد و چرا در هنگام ورود دقت به عمل نیامد مورد بررسی قرار گیرد. ضمن آن‌که برای آن باید تصمیم عاجل گرفته شود تا هرچه زودتر جلوی شیوع آن گرفته شود. لذا از آقای رجایی نیز می‌خواهیم که این موضوع را پی‌گیری دقیق کنند.

وی هم‌چنین از پیشنهاد یکی از دامداران مبنی بر کمک کردن به واحدهای بزرگ دامداری استقبال کرد و گفت: باید به سیستم‌ها به گونه‌ای کمک شود که این بخش به خوبی فعال گردد. ضمن آن‌که وضعیت تسهیلات بانکی باید سامان بخشیده شود تا دامداران در شرایط سخت بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد که دامداران پیشنهادات خود را به صورت دقیق به رییس کمیسیون کشاورزی ارایه دهند؛ زیرا دغدغه‌هایی که مطرح کرده‌اند بسیار مهم است. ضمن آن‌که هر جایی که مربوط به مجلس باشد آن را پی‌گیری دقیق خواهیم کرد و بخش‌هایی نیز که مربوط به دولتی‌ها باشد از مسوولان اجرایی می‌خواهیم تا به آن رسیدگی کنند.

بنابراین گزارش، در این جلسه تعدادی از اعضای اتحادیه دامداران کشور از جمله تهران، قم، همدان، اصفهان توضیحاتی را در مورد مشکلات این بخش بیان کردند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باقری مرز نشین
|
-
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
0
0
انداختن توپ به زمین دیگران ترفند کهنه سازمان است .موقع ورود قانونی گوسفندان از ارمنستان دامپزشکان دولتی سازمان هیچکی از نزدیک معاینه نمی کردند فقط اوراق را امضا میکردند خیلی وقت ها هم ندیده اوراق را امضا می کردند .از همه مهم تر علیرغم افتتاح داکت ضدعفونی در گمرک نوردوز هیچ عملیات ضدعفونی در گوسفندان اجرا نشد .اگر ویروسی از ارمنستان وارد ایران شده مسوول اصلی ان سازمان دامپزشکی می باشد .ضمنا نسبت دادن عامل قاچاق برای شیوع تب برفکی در ایران از همین ترفندهاست دام مبتلا به تب برفکی لنگش شدید دارد و برای قاچاقچی عامل درد سر است .
mh
|
-
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
ايا نوروزي به جهت عدم توجه به توصيه هاي كارشناسان مبني بر خطرات ورود دام زنده نبايد پاسخگو باشد . ايشان در پاسخ مطالب كارشناسي مي گفتند توصيه هاي شما علمي نيست ! نتيجه تفكرات ايشان همين اوضاع است كه داد رئيس مجلس را بلند كردو سرمايه هاي مملكت را به چاه ريخت و بيشترين سفرهاي خارج كشور را نسبت به روساي قبل رفتند .
همکار دامپزشک
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
آقای رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی از تب برفکی کدام درک علمی را
می تواند داشته باشد، عدم صلاحیت ایشان در این زمینه به چه دلیل مورد بی توجهی قرار می گیرد.
نظر شما
ادامه