کد خبر: ۱۸۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با ارائه توصیه‌ها و راهکارهای لازم به مردم، برنامه‌های این سازمان را نسبت به ارتقای سلامت کیفیت تولید سوسیس و کالباس عنوان کرد.

خبرهای متعددی درباره استفاده برخی تولیدکنندگان از خمیر مرغ برای تولید سوسیس و کالباس منتشر می‌شود، براین اساس برای اطلاع رسانی بیشتر به آحاد جامعه گفت‌وگوی همکارمان در خبرگزاری تسنیم با دکتر هدایت حسینی مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو را می خوانید:

لطفا به‌طور کامل بفرمایید خمیر مرغ چیست؟

خمیر مرغ یک لفظ عامیانه است، منظور از خمیر مرغ گوشت‌های جدا شده به روش مکانیکی یا به اصطلاح فنی MDM است. در این روش گوشت‌هایی باقی مانده در اسکلت حیوانات کشتار شده که چیزی حدود 10 تا 15درصد وزن لاشه را تشکیل می‌دهد را با این روش مکانیکی برای استفاده در فرآورده‌های گوشتی جدا می‌کنند و در اکثر نقاط دنیا صنعت گوشت و در تولید فرآورده‌های گوشتی نیز معمول است، اما با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده در ایران به این نتیجه رسیدیم که باید شرایط و ضوابط بهداشتی دقیق تری بر تولید این محصولات حاکم کنیم، به این معنی که این محصولات فقط باید در کارخانه‌های تولید کننده استفاده شوند، چرا که این چنین محصولات به دلیل حساسیت میکروبی و فساد پذیری سریع می‌تواند درحمل و نقل به فراورده آسیب برساند.

این محصولات باید تحت شرایط فنی و کاملاً بهداشتی تولید شوند. به همین منظور سازمان غذا و دارو با هم فکری انجمن فرآورده‌های گوشتی تصمیم به تدوین استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی تولید آنها گرفت تا پس از تصویب قوانین مناسب و صحه گذاری بهداشتی، مجوز مصرف صادر شود.

بهترین راهکار برای جلوگیری از مضرات خمیر مرغ چیست؟

قطعاً یکی از بهترین راهکارها در مبارزه با این گونه تخلف‌ها این پیشنهاد ساده است که مصرف کنندگان اگر مرغ قطعه بندی شده یا به اصطلاح پاک شده می‌خواهند که در تمامی فروشگاهها موجود است و اگر مرغ کامل نیز می‌خواهند باز هم می‌توانند در بسته بندی‌های بهداشتی خریداری کنند، لذا موکداً از مردم درخواست می‌کنیم که از قصاب نخواهند که ضایعات مرغ را جدا و قطعه بندی کند. همچنین، از سازمان محترم دامپزشکی نیز می‌خواهیم که به‌صورت سیستماتیک از قطعه بندی مرغ در قصابی‌ها جلوگیری کند.

در اینجا جا دارد که یادآوری کنم هر چند عمده این ضایعات به مصرف صنایع غیرخوراکی می‌رسد اما آزمایشگاه‌های ما در سراسر کشور نیز با جدیت و به‌صورت مستمر نمونه‌ها را بررسی می‌کند که اگر مورد مشکوکی در این فرآورده صنایع خوراکی استفاده شده بود شناسایی شود که هم به اطلاع مردم رسانده شود و هم متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

آیا در نمونه‌های که در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند مواردی نیز مشاهده شده است که از ضایعات در تولید این محصول استفاده شده باشد؟

مواردی دیده شده است و برای همین هم ما تولیدش را در حال حاضر متوقف کردیم تا آئین نامه بهداشتی آن هم نوشته شود و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کردیم. در ابتدای امسال از دانشگاه علوم پزشکی خواستیم که پروانه‌های مربوطه را سه ماه تمدید کند و هم اکنون نیز حدود چند هفته است که استفاده از گوشت مرغ جداشده به روش مکانیکی را ممنوع کردیم، در واقع بیشتر پیگیر تدوین آئین نامه بهداشتی و فنی آن هستیم که این جداسازی در خود واحد تولیدی انجام شود و مثل بسیاری از نقاط دنیا با روشی کاملاً بهداشتی و نظارت شده، امکان ورود این مواد به فرآورده‌های گوشتی وجود داشته باشد.

برنامه‌های نهایی سازمان غذا و دارو و درخواست‌های شما از سازمان‌های مرتبط در این زمینه چه مواردی است؟

خمیر مرغ به دلیل آنکه فرآورده‌ای ثانویه محسوب می‌شود، فرآورده پروتئینی ارزان قیمتی است. ولی برای ما سلامت مردم مهم تر است، اهل فن و متخصصان مطلع هستند به دلیل حساسیت و فسادپذیری که این ماده در تولید، نگهداری، عرضه و جابجایی دارد اگر صحه گذاری‌های بهداشتی ما را همراه نداشته باشد، می‌تواند نگران کننده باشد.

از آنجا که یقین داریم همه تولید کنندگان دغدغه نخست‌شان سلامت مردم است و سلامت مردم برای آنان ارجحیت دارد. این بخشنامه را هم از طرف سازمان و هم از طرف انجمن به همه تولیدکنندگان اطلاع رسانی کردیم تا طی یک سری ضوابط مشخص و روشن تولید کنندگان نیز فعالیت خود را در بهترین شرایط ممکن داشته باشند.

در انتها پیشنهاد اساسی ما این است که سازمان دامپزشکی تولید ضایعات را در کل شهر متوقف کند و اجازه قطعه بندی مرغ را ندهد، چرا که جمع آوری و خارج کردن ضایعا

برچسب ها: سوسیس , کالباس،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
0
0
صد رحمت به قصابیها بابا.خود واحدهای به اصطلاح پروانه دار متخلفین اصلی هستند
نظر شما
ادامه