کد خبر: ۱۸۷۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: به منظور کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه در منطقه جعفرآباد خمینی شهر، تعداد 130 رأس اسب در این طرح و طی 4 مرحله مورد تست مشمشه قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، دکتر سید محمد حسینی گفت: از گذشته تا کنون اسب به عنوان یکی از حیوانات مورد علاقه انسان مطرح بوده است به همین دلیل شناسایی، کنترل و درمان بیماری های مشترک بین انسان و اسب همواره دارای اهمیت می باشد.
وی بیماری مشمشه را به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و تک سمیان معرفی کرد و خاطر نشان کرد: بیماری مشمشه که عامل آن باکتری بورخولدریا مالئی است در انسان با علایمی چون تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات الریه، زخم های جلدی به همراه ترشحات چرکی دیده شده که در برخی موارد آبسه در طحال، کبد و ریه ها نیز مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: این بیماری در تک سمیان با علایمی مانند تب، تنگی و صدا دارشدن تنفس، افسردگی و کاهش وزن، ضایعاتی در بینی که با ترشحات سروزی و چرکی، ندول های زیر جلدی و افزایش قطر و برجسته شدن عروق لنفاوی و غیره همراه است.
حسینی افزود :در صورت تماس انسان با اسب و یا سایر تک سمیان بیمار، انتقال این بیماری به انسان بسیار محتمل می باشد این سرایت از طریق ترشحات چرکی بینی و زخم های جلدی دام بیمار به انسان صورت می گیرد و بیماری به سه فرم حاد، مزمن و عود کننده بروز می نماید.
وی تشخیص و جداسازی دام های آلوده به بیماری با بکارگیری تست مالئین را مهمترین اقدام دامپزشکی به منظور مبارزه با این بیماری برشمرد و گفت: در پی گزارش بروز بیماری مشمشه در منطقهجعفرآباد خمینی شهر و با همکاری مجدانه ستاد بحران استانداری اصفهان، فرمانداری شهرستان و کلیه دستگاه های مرتبط در طی 4 دوره زمانی، تعداد 130 رأس اسب این منطقه مورد تست مشمشه قرار گرفته است که تعداد 19 رأس راکتور شناسایی و بلافاصله معدوم شدند.
حسینی با اشاره به اینکه در این منطقه حدود 10 واحد نگهداری اسب به صورت پراکنده با جمعیتی حدود 130 راس اسب وجود دارد که عمدتا اسبداران به منظور خرید و فروش و یا تامین اسب جهت تعزیه و حتی تامین اسب جهت فیلم های سینمایی و ... اشتغال دارند افزود: تمامی این واحدها فاقد پروانه بهره برداری و پروانه بهداشتی بوده و از نظر رعایت اصول بهداشتی نیز بسیار ضعیف می باشند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: به افرادی که در تماس مستقیم با اسب هستند توصیه می گردد با رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه ای نسبت به خرید و فروش اسب  اقدام نمایند، تماس با حیوان آلوده را به حداقل رسانده و با دفع و دفن بهداشتی و سوزاندن فضولات، سوزاندن وسایل نگهداری و تیمار، جداسازی و معدوم کردن حیوان مبتلا و همکاری در انجام تست مالئین به کنترل این بیماری کمک کنند
   وی در پایان تصریح کرد: با همکاری پرورش دهندگان و دست اندرکاران صنعت اسب در انجام به موقع تست مالئین ، جلوگیری از جابجایی اسبها بدون مجوز دامپزشکی استان و اجرای صحیح دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، می توان نگرانی موجود در زمینه شیوع بیماری مشمشه را مرتفع نمود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mohammad keshtkar
|
-
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
0
0
ضمن تشکر وقدردانی از دامپزشکی اصفهان اجرای طرح مبارزه وکنترل بیماری مشمشه بسیار مهم بوده ونیاز به اجرای سراسری آن برای نتیجه بخش بودن آن دارد
همکار مطلع
|
-
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
0
0
دوستان می دانند «ریشه کنی» یعنی چه؟؟؟؟
ما در فاز کنترل مانده ایم چه برسد به ریشه کنی
اگر مانند سل باشد که از سال 1350 شروع شده ولی هنوز سل ریشه کن نشده است، که تکلیف مشخص است. مشکل مشمشه این است که کارشناس هاری و مشمشه در سازمان دامپزشکی یک نفر است و این احتمالاً دلیل بر شباهت بیش از حد این دو بیماری با هم است!!!!!!!! تا وقتی که فقط اسبهای باشگاههای سوارکاری تست می شوند. تا وقتی که به نقش قاطر در گسترش بیماری توجه نشود. تا زمانی سایر اسبها - غیر از باشگاهها- تست نمی شوند، وضع همین است. درست است که الاغ به صورت حاد به بیماری مبتلا می شود ولی قاطر به شکل تحت حاد مبتلا می شود و حتماً باید تست شود. نمونه عدم انجام این اقدام را در قضیه ببر سیبری باغ وحش ارم دیدیم، راستی آن یک فروند ببری که زنده ماند چه شد؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه