کد خبر: ۱۸۷۸۰

در پی بروز بیماری مشمشه در منطقه جعفر آباد خمینی شهر و معدوم کردن 19 راس اسب، دامپزشکی استان اصفهان در باره جا به جایی اسب در مناطق مختلف استان هشدار داد و از اسبداران خواست پس از تایید دامپزشکی استان اقدام به انتقال اسب ها کنند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دامپزشکی استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی این اداره کل اضافه کرد: پرورش دهندگان و دست اندرکاران صنعت اسب برای جلوگیری از شیوع بیماری مشمشه ضمن رعایت نکات بهداشتی برای انجام تست «مالئین» با اداره دامپزشکی استان همکاری لازم را انجام دهند.

' سیدمحمد حسینی' درباره شیوع بیماری مشمشه در منطقه جعفرآباد خمینی شهر اظهار کرد: در پی گزارش بروز بیماری مشمشه در این منطقه، با همکاری مجدانه ستاد بحران استانداری اصفهان، فرمانداری شهرستان و دستگاه های مرتبط، در چهار دوره زمانی تعداد 130 راس اسب این منطقه مورد تست مشمشه قرار گرفتند که 19 راس «راکتور» شناسایی و بلافاصله معدوم شدند.

حسینی با اشاره به اینکه در این منطقه حدود 10 واحد نگهداری اسب به صورت پراکنده با جمعیتی حدود 130 راس اسب وجود دارد، افزود: بیشتر اسبداران در کار خرید و فروش و یا تامین اسب برای تعزیه و فیلم های سینمایی فعالیت دارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: این واحدها پروانه بهره برداری و پروانه بهداشتی ندارند و از نظر رعایت اصول بهداشتی نیز بسیار ضعیف می باشند.

وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون اسب به عنوان یکی از حیوانات مورد علاقه انسان مطرح بوده است، اظهار کرد: به همین دلیل شناسایی، کنترل و درمان بیماری های مشترک بین انسان و اسب همواره دارای اهمیت است.

حسینی، بیماری مشمشه را به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و تک سمیان معرفی و خاطر نشان کرد: بیماری مشمشه که عامل آن باکتری «بورخولدریا مالئی» است در انسان با علائمی همچون تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات الریه، زخم های جلدی به همراه ترشحات چرکی دیده شده و در برخی موارد آبسه در طحال، کبد و ریه ها نیز مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: این بیماری در تک سمیان با علائمی مانند تب، تنگی و صدا دارشدن تنفس، افسردگی و کاهش وزن، ضایعاتی در بینی با ترشحات سروزی و چرکی و افزایش قطر و برجسته شدن عروق لنفاوی و غیره همراه است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در صورت تماس انسان با اسب و یا سایر تک سمیان بیمار، انتقال این بیماری به انسان بسیار محتمل است.

وی افزود: این سرایت از طریق ترشحات چرکی بینی و زخم های جلدی دام بیمار به انسان صورت می گیرد و بیماری به سه فرم حاد، مزمن و عود کننده بروز می نماید.

وی مهمترین اقدام دامپزشکی به منظور مبارزه با این بیماری را تشخیص و جداسازی دام های آلوده به این بیماری با استفاده از تست مالئین اعلام کرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی اصفهان به افرادی که در تماس مستقیم با اسب هستند توصیه کرد که با رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه ای به خرید و فروش اسب اقدام کنند.

وی افزود: این افراد باید تماس با حیوان آلوده را به حداقل برسانند و با دفع و دفن بهداشتی و سوزاندن فضولات، سوزاندن وسایل نگهداری و تیمار، جداسازی و معدوم کردن حیوان مبتلا و همکاری در انجام تست مالئین به کنترل این بیماری کمک کنند.

خمینی شهر در غرب شهر اصفهان قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه