کد خبر: ۱۸۸۲۷
محققان آمریکایی با استفاده از مخمر موفق به تولید شیر مصنوعی مهندسی‌شده با پایه گیاهی شده‌اند که علاوه بر دارا بودن ارزش غذای مشابه شیر گاو، از طعم مناسبی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، سویا، بادام یا سایر مغزها، پایه‌های گیاهی مناسبی برای تولید جایگزین گوشت و سایر فرآورد‌ه‌های لبنی محسوب می‌شوند، اما طعم محصولات تولید شده با پایه گیاهی – مانند شیر سویا – قابل مقایسه با محصولات حیوانی نیست.

محصولات لبنی آزمایشگاهی با پایه گیاهی، علاوه بر طعم و ظاهر مناسب باید از خواص مغذی کافی نیز برخوردار باشند.

دو فارغ‌التحصیل مهندسی زیستی دانشگاه تافتز موفق به تولید شیر مصنوعی با پایه گیاهی به نام Muufri – عاری از شیر گاو – شده‌اند که ویژگی‌های مشابه شیر طبیعی دارد.

برای تولید این محصول از شش پروتئین کلیدی برای شبیه‌سازی ساختار شیر طبیعی و هشت اسید چرب کلیدی برای ایجاد طعم و غنی کردن شیر مصنوعی استفاده شده است؛ اما تفاوت اصلی این روش، استفاده از مخمر زیستی به جای بادام، سویا یا یک پایه گیاهی دیگر برای تولید پروتئین شیر است.

استفاده از مخمر در صنایع غذایی بویژه در پخت نان و شیرینی کاربرد دارد؛ رشد و تکثیر مخمر ساده و نسبتا کم هزینه است.

با افزودن توالی دی‌ان‌ای گاو به سلول‌های مخمر، فرآیند رشد شروع شده و در شرایط مطلوب دمایی و غلظت، پروتئین‌های شیر آماده استخراج می‌شوند.

چربی‌های گیاهی از طریق یک فرآیند زیستی، طعم و چربی‌های مورد نیاز را تأمین کرده و شکر و سایر مواد معدنی مانند کلسیم بصورت جداگانه افزوده می‌شوند؛ جایگزین کردن شکر به جای لاکتوز، امکان استفاده از این شیر مصنوعی را برای افراد دچار حساسیت به لاکتوز فراهم می‌کند.

شیر مصنوعی با پایه گیاهی Muufri تابستان 2015 به بازار عرضه خواهد شد. 
 
 
نظر شما
ادامه