کد خبر: ۱۸۸۴۱

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: بیماری سیاه زخم به صورت بومی در این استان وجود دارد و با مشاهده کوچکترین موارد باید با حساسیت خاص مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، «دکتر کامران زیباکردار» ظهر امروز در همایش زیست محیطی پدافند غیرعامل ورود هرگونه عامل بیماری علیه حیوانات، محصولات کشاورزی و یا زنجیره غذایی که با هدف از بین بردن پایداری، ثبات اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود یک حمله بیوتروریسم است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه به گفته بزرگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یک فرد با سلاح بیوتروریسم می‌تواند به تنهایی یک جنگ بزرگ را راه بیاندازد، بیان کرد: در دنیایی که آدم‌ها بدون هیچ ترس و واهمه‌ای بمب به خود می‌بندند و جمع زیادی را به خاک و خون می‌کشند استفاده از این سلاح‌ها نیز انجام می‌شود.

زیباکردار افزود: در حملات بیوتروریسم بیماری‌های مشترک انسان و دام از اهمیت بالایی برخوردار است چون اغلب حملات از این طریق انجام می‌شود.

وی در ادامه به تفاوت سلاح‌های بیولوژیک با دیگر تسلیحات اشاره کرد و گفت: نداشتن بو و رنگ و مشخصات فیزیکی، تولید آسان، هزینه‌ کم، دشواری در شناسایی مهاجم، اثر تاخیری و سختی تشخیص عمدی یا غیرعمدی بودن همگی از ویژگی‌های این نوع سلاح‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه اهمیت بخش دامپزشکی ما برای حملات بیوتروریستی خیلی زیاد است، ادامه داد: ارزش سرمایه‌های دامی کشور و استان، اشتغال‌زایی بیش از 3 میلیون نفر در این حوزه، وابستگی انسان به دام در زمینه تامین غذا و غیره از دلایل اهمیت و توجه ویژه به این حوزه در حملات بیوتروریستی است.

زیباکردار با طرح این سوال که آسیب‌پذیری کشور ما در این حوزه بیشتر در کجاست، خاطرنشان کرد: سیستم‌های متراکم پرورش دام، افزایش حساسیت دام‌ها به بیماری‌های مختلف، گستردگی و ناکافی بودن اطلاعات پرورش دهندگان، کمبود امکانات تشخیص بیماری‌ها، عدم کفایت سیستم‌های مراقبتی و وجود جمعیت دامی بسیار بالا از موارد آسیب‌پذیری کشور ما در این حوزه است.

به گفته وی، استان کردستان در حال حاضر بیش از 800 واحد تولید و پرورش مرغ دارد که ایمنی‌سازی در مقابل بیماری‌های دام و طیور که گاهاً با انسان نیز مشترک است از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه بیماری سیاه زخم را به صورت بومی در این استان داریم، گفت: با توجه به این مهم مشاهده کوچکترین موارد باید با حساسیت خاص مورد بررسی قرار گیرد.

وی از سیاه زخم به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل بیولوژیک نام برد و اظهار کرد: باکتری باسیلوس آنتراسیس در دام موجب خروج خون آبه از نقاط مختلف بدن دام می‌شود.

زیباکردار تصریح کرد: این بیماری به سه طریق در انسان‌ها نیز خود را نشان می‌‌دهد و از طریق تماس مستقیم انسان با دام، دام با دام، خاک آلوده، فرآورده‌های آلوده به افراد و دام‌های سالم منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان با بیان اینکه این بیماری تنها مختص حیوانات اهلی نبوده و در سایر حیوانات نیز امکان بیماری وجود دارد، گفت: این بیماری علایم بسیار نهفته‌ای دارد اما در زمان نهفتگی نیز به راحتی به افراد سالم منتقل می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه