کد خبر: ۱۸۹۱۹

ویروس بیماری دیستمپر سگ، علیرغم اسم آن قادر است گونه های متعددی از حیوانات شامل فرت (Ferret)، خوک دریایی و گوشتخواران مانند گربه سانان وحشی را درگیر سازد. از سال 1980 مشخص گردید این ویروس گربه سانان وحشی را مبتلا می سازد، اما تا سال 1994 که حدود 1000 عدد از شیرهای منطقه Serengeti آفریقا (حدود 30 درصد از کل جمعیت) را از بین برد، به عنوان تهدید جدی برای گونه های وحشی قلمداد نمی شد.

ببر نیز به ویروس حساس می باشد. در روسیه موارد بیماری در سالهای 2003 و 2010 و در هند در اوایل سال 2014 در بین ببرهای وحشی مشاهده گردید. از آنجایی که جمعیت ببر در کل جهان در حال کاهش می باشد، نگرانی هایی در مورد خطر ویروس برای جمعیت گربه سانان به چشم می خورد.

به دلیل آنکه ببر به صورت گروههای کوچک زندگی می کند، به دست آوردن ردپای بیماری های کشنده در بین آنها دشوار می باشد. برای بقاء ویروس به میزبان های حساس که بیماری را انتقال دهند نیاز می باشد. این ویروس (دیستمپر سگ) گونه های متعددی را که در کنار ببر زندگی می کنند می تواند آلوده سازد، از جمله سگ که اغلب در حاشیه مناطق زندگی ببر یافت می شود. بنابراین احتمال مواجهه ببر با ویروس بسیار زیاد می باشد.

Martin Gilbert و همکارانش در انجمن حفاظت از حیات وحش در رابطه با نحوه انتقال احتمالی ویروس در جمعیت ببرها و عواقب آلوده شدن جمعیت هایی شامل 3 تا 288 ببر، بر روی ببرهای منطقه شرق دور روسیه در حاشیه دریای ژاپن به مطالعه پرداختند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، تحت شرایط کاملا حفاظت شده، جمعیت 25 تایی از ببر در صورت ورود ویروس دیستمپر، به احتمال 65/1 برابر بیشتر ظرف مدت 50 سال در معرض انقراض قرار می گیرند. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت ببرهای جهان در گروههای 25 تایی یا کمتر زندگی می کنند.

به گفته Martin Gilbert و همکارانش، احتمال احیای نژاد شیرهای Serengeti وجود داشته است، اما در مورد ببرها مشکل تر به نظر می رسد. زمان بلوغ ببر ها از گربه سانانی چون پلنگ و گربه وحشی دیرتر می باشد و بنابراین احیای جمعیت ببرها با از بین رفتن بالغین زمان طولانی تری لازم دارد.

گردش ویروس بین گونه های وحشی و اهلی یک مشکل جدی می باشد به خصوص در مناطقی که سگهای ولگرد وجود دارند. گزارشات مبنی بر وقوع همه گیری بیماری دیستمپر در گوشتخواران وحشی بر اثر تماس یا مواجهه با سگ کم نمی باشد.

نهایتا بسیار حائز اهمیت می باشد که به این نکته توجه شود که ویروس دیستمپر سگ تنها عامل بیماری زایی نمی باشد که از گوشتخواران اهلی به وحشی می تواند انتقال یابد و توجه به تمامی آنها برای حفاظت از گونه های وحشی ضرروی می باشد.

منبع : ProMed

تاریخ انتشار: 06/11/2014

مترجم: دکتر نرگس خرمی

 

 

نظر شما
ادامه