کد خبر: ۱۸۹۳۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
دکتر ابتکار از مکاتبه با وزیر علوم برای گنجاندن دروس مرتبط با بهداشت و بیماریهای حیات وحش به سرفصل دروس دکترای عمومی دامپزشکی و ایجاد دوره‌های تخصصی بیماریهای حیات وحش خبر داد ...
ebtekar

 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به بیانیه سه تشکل غیردولتی دامپزشکی کشور با صدور نامه‌ای تأکید کرد: دامپزشکان به ‌عنوان سربازان گمنام نظام سلامت، نقش مؤثری در حفظ سلامت جامعه و حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر معصومه ابتکار همچنین به روند رو به رشد صنعتی شدن جامعه، تخریب محیط زیست، کاهش منابع طبیعی و گسترش بیماری‌های نوپدید اشاره و حضور دامپزشکان را در تدوین و اجرای برنامه‌های مربوط به تأمین منابع غذایی جدید، ارتقاء سطح بهداشت جامعه و حفاظت از محیط زیست را ضروری دانست.

وی از اعلام آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری با دامپزشکان بخش خصوصی در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین حیوانات وحشی، دام و انسان خبر داد و افزود: سازمان نظام دامپزشکی با بهره‌گیری از توان دامپزشکان بخش خصوصی می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع بیماری‌های حیات وحش داشته باشد.

دکتر ابتکار دامپزشکان را سربازان گمنام نظامت سلامت خواند و حضور آنان را در فعالیت‌های گسترده علمی، تحقیقاتی و اجرایی در بخش‌های دامپزشکی، پزشکی، صنایع غذایی و دارویی را برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست مهم و نشان از ظرفیت و توانایی علمی بالای این حرفه دانست.

شایان ذکر است سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، جامعه دامپزشکان ایران و جامعه اسلامی دامپزشکان به عنوان سه تشکل دامپزشکی غیر دولتی کشور در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم انسجام بیشتر بین اعضای خانواده بزرگ دامپزشکی کشور، برقراری ارتباطات مناسب با جوامع علمی بین‌المللی، روزآمد شدن منابع و روش‌های آموزش دامپزشکی، حضور پررنگ دامپزشکان در صیانت از حیات وحش و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و کاهش تصدی‌گری و افزایش نقش تسهیل‌گری و هدایت‌کنندگی دولت برای توسعه و اعتلای جامعه تأکید کرده بودند.

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
یک خانم دکتر گل ، نمی دونم چرا تابحال به فکر مسوولین نیفتاده بود جرقه ایجاد میشود و دانشگاهای اژدهاکشی شروع به گرفتن این تخصص میشوند.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
بسمه تعالی. با سلام واحترام. از کار خوب سه تشکل و پاسخ مناسب رئیس محترمه سازمان محیط زیست تشکر میکنیم. ان شاء الله پیگیری انجام شود و در حد نامه نگاری و جوابیه باقی نماند. به نظر می رسد چنین اقدامی به صورت وسیع تر و بهتر در خصوص موضوع آموزش دامپزشکی و جایگاه دامپزشکان در بهداشت عمومی (با تکیه بر سلامت واحد) با وزارت علوم و وزارت بهداشت باید انجام پذیرد. با تشکر
dvm
|
-
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
بسيار عالي است.از اين اتحاد و همصدايي چنين نتيجه اي حاصل شد.اميد است تمامي بخش هاي مرتبط با دامپزشكي به خصوص نظام دامپزشكي و سازمان دامپزشكي چنان همصدا و متحد شوند كه بتوانيم به حق و حقوق اجتماعي و مالي مطلوب و مورد نظرمان برسيم.اميدوارم همه همكاران دامپزشك به زودي به جايگاه اجتماعي و حقوق در شان خود دست يابند.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
از خانم دکتر ابتکار صمیمانه ممنونم. نکته جالب اینکه افرادی خارج از دامپزشکی همانند دکتر هاشمی و دکتر ابتکار، بر ضعف های آموزشی و اجرائی در این رشته بهتر از مسئولان دامپزشکی (آموزشی و اجرائی) واقف هستند و این جای بسی تأمل دارد!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
با سلام خدمت همکاران محترم
اول، از اقدام بسیار خوب این سه سازمان در تدوین بیانیه و ارسال آن برای سازمان های مختلف، از جمله محیط زیست، به سهم خودم تشکر می کنم.
دوم، شروع مبارکی است و حقیقتا جای دروس زیست محیطی در عناوین دروس دامپزشکی بسیار خالی است. سازمان بهداشت جهانی، دامپزشک را تنظیم کننده روابط ((انسان-حیوان-محیط زیست))، می داند. نقش عوامل زیست محیطی بر بروز و شیوع بیماری ها، بر همگان روشن است، اما مطالعه علمی در این زمینه در دانشکده های دامپزشکی کم است. دامپزشکان، از اکولوژی، به عنوان پایه و ظرف ایجاد بسیاری از بیماری ها اطلاع زیادی ندارند.
سوم، حیات وحش یکی از زمینه های مهم کاری دامپزشکان می تواند باشد، که متاسفانه در این زمینه هم، آموزش ها تقریبا در حد صفر است. با توجه به نیاز جامعه امروزی، راه اندازی رشته تخصصی دامپزشکی حیات وحش، با همکاری مسولان محیط زیست، بسیار ضروری است.
برای همگان، به ویژه تدوین کنندگان نامه، آرزوی موفقیت دارم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
آقا من واحد اضافه نمیخوام باید کیو ببینم؟
از زنبور و انگل و ماهی و دام بزرگ و کوچیک و طیور به زور برمیایم، اون وقت حیات وحش هم روش؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
0
0
خوب که چی ؟؟؟؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
آقا یا خانم دانشجو، واحد اضافه در محیط زیست، یعنی یک بازار کار جدید برای اشتغال، من در سال سوم دامپزشکی به همراه یکی از اساتید در باغ وحش تهران، کار می کردم (البته به عنوان تکنیسن آن استاد)، به جرات می گویم که دامپزشکان در حیات وحش، حداقل در دوران ما، چیز زیادی که نه، چیز کمی هم نمی دانستند. ((به قول قدیمی ها، چند سال بخور نون و تره، صد سال بخور نون و کره))، وقتی حاضر نیستی برای ارتقای دانش خودت، دو واحد اضافه تر بخوانی، انتظار داری این بازار کار متراکم از جویای کار، برایت فرش قزمز پهن کند؟؟!! کمی با منطق و نه از سر احساسات دانشجویی و بی خیالی، به بازار کار و موضوعات علمی نگاه کنید.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
0
جناب دکتر آراسب دباغ مقدم
اضافه تر شدن واحد به معنای اضافه تر شدن دانش نیست
دانشجویان دامپزشکی نابغه نیستند که بتوانند ۶ سال به تمام مباحث مسلط شوند
اضافه کردن واحد یا کم کردن واحد نیاز به کاری کارشناسی و نه سلیقه ای است. البته نیاز دامپزشکی به مباحث حیات وحش احساس میشود اما آیا یک دانشجو این توان را دارد که در ۶ سال به انواع و اقسام مباحث مسلط شود؟ با همین واحدهای فعلی چند فارغ التحصیل میشناسید که مسلط به دام بزرگ، دام کوچک، آبزیان، زنبور عسل و ... باشند؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
0
دوست عزیز، نیازی نیست که یک دانش آموخته (نه فارغ از تحصیل!!)، به همه این موارد، مسلط باشد. دانستن الفبای یک حیطه، در بدو ورود به بازار کار کفایت می کند. در بازار کار نیز، هر کس بسته به علاقه، توان، اقبال و بسیاری از عوامل دیگر، راه خود را پیدا خواهد کرد. ضمن این که اگر، با مبانی در دوره دانشجویی آشنا شود، بعدها امکان ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی و کاربردی در داخل و خارج از کشور، وجود خواهد داشت. اما اگر مبانی را نداند، نه شانس ادامه تحصیل مناسبی در این زمینه دارد و نه احتمال به دست آوردن بازار کار. تعدادی از دوستان بنده، هم اکنون در سازمان محیط زیست، مشغول به کار هستند. بدون آنکه حتی کلمه ای از این نوع مباحث، را در دوران دانشجویی فراگرفته باشند. قطعا در حد آشنایی با مباحث پایه ای، لازم است یک دامپزشک، مسایل زیست محیطی را هم بیاموزد. البته بنده هم موافق، کارشناسی برای گنجاندن واحدها هستم. حتی می توان چنین واحدی را به صورت اختیاری مطرح کرد. اما به هر حال باید بپذیریم که داشتن ((دامپزشک صاحب نظر در حیات وحش و محیط زیست)) از نیازهای امروزی جامعه است و در ضمن، یکی از بازار کارهای جدید و خوب دامپزشکی در سال های آتی خواهد بود. به هر حال، بنده زمینه کاری و علاقمندی شخصیم، به بخش دیگری از حرفه گسترده دامپزشکی است، به عنوان یک تجربه، این موضوع را مطرح کردم. البته، در زمانی نه چندان دور- همان دورانی که نه دانشگاه های سراسری، واحدهای پردیس و شبانه داشتند و نه واحدهای دانشگاه آزاد به این گستردگی بودند- بسیاری از دانشجویان دامپزشکی، اگر نگوییم نابغه، ولی از درخشان ترین ها و سرآمدهای دوران خود بودند. مشکل از آنجایی شروع شد که رقابت دانشگاه های سراسری و آزاد بر سر پذیرش دانشجو، راه را برای ورود رتبه های چند ده هزار کنکور به رشته دامپزشکی باز کرد. حالا باید نشست و دید که تولیدات این دانشگاه ها، با آینده این رشته چه خواهند کرد. هر چند طلیعه های آن را (به جز معدود دانشجویان علاقمند)، از هم اکنون می توان به وضوح دید.
دكتر سعادت
|
-
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
0
البته اقدام جالب و بجايي بود و اميدوارم كه اي مساله واقعا كارشناسي شود. به عقيده من براي راه اندازي واحد درسي چند مؤلفه را بايد در نظر بگيريد:
تقاضاي بازار كار ، وجود اساتيد مجرب كه سابقه كار عملي در اين رشته را داشته باشند ( صرف ترجمه مقاله و كتاب دليل بر تجربه عملي نيست) ، محل مناسب به جهت انجام كار عملي و مواجهه با حيات وحش جهت انجام اقدامات پايه مثل نحوه مهار سازي ، وجود منابع كافي جهت مطالعه دانشجويان و در نهايت عدم موازي بودن و تداخل با ساير رشته هاي موجود( منظور رشته محيط زيست و سازمان محيط زيست). در حال حاضر به حد كافي شاهد باز شدن واحدهاي دانشكده دامپزشكي در سرتاسر ايران هستيم كه تنها با تأسيس ساختمان و حضوراساتيد پروازي شروع به كار مي كنند و در بسياري از موارد دانشجو در دوره إنترني امكان معاينه و يا جراحي برايش ميسر نميشود. چطور ميشود از دانشجويي كه هرگز به تنهايي يك جراحي ساده را انجام نداده انتظار داشت كه صرف دانستن مباني اقدام به جراحي ساده مثل برداشت رحم و تخمدان كند. در حال حاضر شاهد مداخلات غير منطقي و غير اصولي وزارت بهداشت در امر كنترل بهداشت فراوردههاي خام دامي هستيم و مساله ببر سيبري هم كه تحت تأثير دخالتهاي همين سازمان قرار گرفته، لطفا با أضافه كردن واحد درسي بدون بازده باعث بالا بردن توقع دانش اموختگان پس از فارغ التحصيلي نشويم. البته بهتر است در طويل المدت با حذف واحدهاي غير ضروري ( كه تعدادشان كم هم نيست و هيچ ربطي هم به دامپزشكي ندارند) ميتوان به اين مقوله فكر كرد اما صرف گذرانيدن چندين واحد غير عملي دردي را علاج نمي كند، ضمنا شاهد دخالتهاي سازمان ديگري بدليل رقابت شغلي برنامه ريزي نشده در كارهاي سازمان دامپزشكي مي شويم كه نهايتا به ضرر دانش اموخته مي شود.
نظر شما
ادامه