کد خبر: ۱۸۹۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

 

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، در یادداشتی اختصاصی برای سایت «وت پارس» درباره طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات در مجلس نوشت:

 

مقوله سگ داری از سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی جداست. هدف نگارنده این سطور مخالفت با مخلوق با وفای خداوند نیست و می داند بزرگانی مانند پیامبر اعظم (ص) که با دستان مبارکشان برای گربه ظرف شیر می گذاشتند و یا کسی را که صورت شتر را داغ کرده بود لعن و نفرین می کردند و یا طبق روایتی از نوه حضرت امام، ایشان نیز با حیوانات مهربان بودند.

من نیز از داستان آمرزیده شدن شخصی که در بیابان برای سگ تشنه از چاه آب کشید خبر دارم و با کتاب آسمانیمان آشنایی دارم که در مورد اصحاب کهف اشارت می فرماید که سگی ایشان را همراهی می کرده است و ایمان دارم حفظ حقوق حیوانات عین دینداریست؛ بلکه هدفم اینست با روشن ساختن چرایی وضع قوانین حتی در روزگار پهلوی، مقوله سگ داری را با سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی، جدا کنم.

خب در اینجا به اصل مطلب می پردازم:

نمایندگان مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۴ در قانون مجازات کیفرعمومی به این موضوع دقت داشتند و سپس طی آیین نامه ای به تشریح آن پرداخته شد. در ماده ۲۷۶ قانون کیفر عمومی آئین نامه جلوگیری از مرض‌ هاری و امور خلافی مشتمل بر ۱۶ ماده که با توافق وزارت دادگستری و وزارت کشور تنظیم گردیده است، مشروحاً به این امور پرداخته از جمله:

ماده ۱ـ از روزی که فرمانداری محل آگهی می‌دهد کلیه صاحبان سگهای شهری باید تا مدت سه ماه گردن بند فلزی یا چرمی برای سگهای خود تهیه نمایند.

ماده ۲ـ در شهرستانها یک قطعه فلزی بگردن بند نامبرده بسته خواهد شد که روی آن نام و نشان صاحب سگ کنده می‌شود (نمونه قطعه فلزی از طرف فرمانداری محل داده خواهد شد).

ماده ۳ـ در دهستانها گردن‌بند از زنجیر یا چرم به هر شکلی باشد کافی است.

ماده ۴ـ از تاریخ مقرر در ماده ۱ هر سگ بدون گردن‌بند باشد، در حکم ولگرد شناخته شده اعلام خواهد شد.

ماده ۵ ـ صاحبان سگها مکلفند نگذارند سگهای آنها در گذرها و اماکن عمومی بدون پوزه بند گردش نمایند.

و اما مجازاتهای مقرر در صورت عدم رعایت مواد فوق چه خواهد بود؟

ماده ۱۶ـ اشخاص زیر به حبس از یک تا هفت روز و یا بتأدیه از ۳ تا ۵۰ ریال محکوم می‌شوند:

ـ کسانی که از تهیه گردن‌بند در مدت مقرر کوتاهی نمایند.

ـ کسانی که سگی را بدون پوزه‌بند در گذرها و اماکن عمومی برده یا رها کنند.

ـ کسانی که در حفظ و نگهداری سگ خود کوتاهی نمایند که موجب گزیدگی دیگران شود.

همچنین جالب است که بدانید در آئین‌نامه راهنمائی و رانندگی آن روزگار نیز به این معضل پرداخته شده، تا آنجا که طی ماده ۵ این آیین نامه عمل زیر را منع کرده:

” حرکت دادن بعضی از دامها از قبیل سگ و میمون و امثال آنها در معابرشهری بدون گردنبند و بند.”

و مجازات عدم رعایت آن نیز همان مجازاتهای قبلی است.

به نظرم مقررات بالا با وجودی که در سالهای نخستین قانون گزاری و آیین نامه های مربوطه مصوب شده، اما دارای چنان قوامی هست که انتظارات همگی مردم دیندار “که با وصفی که در صدر یادداشتم بدان اشاره کردم، پاسدار حقوق حیوانات نیز هستند” را برآورده سازد.

از این همه گذشته، سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی (بدان گونه که می دانم و می دانید) در فرهنگ و آموزه های ادبی و شهرنشینی و دینی ما چه جایگاهی دارند؟

 

مصطفی ترک همدانی - وکیل دادگستری

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
سلام

حتما در مورد نگهداری حیوانات در خانه و تردد آن در شهر باید قانون نوشت اما همانطور که قبل گفته شده قانون نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی با استفاده از شیوه های مناسب و بهداشتی همانند همین قانونی که قبل نوشته شده است . حتما اینگونه قوانین در سایر کشورهای هم وجود دارد . لطفا به عنوان یک مطالعه تطبیقی و راهبردی آنها را جمع آوری و اعلام نمایید.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام. مطلب خوبی بود. ممنون از نویسنده محترم و سایت های وت پارس و حکیم مهر که منتشر ساخته اند. این همان حرفی است که بارها گفته ایم که نگهداری و تردد با حیوانات چه سگ باشد که حساسیت بیشتری برانگیخته است و چه غیر آن باید قانونمند و حتماً زیر نظر دامپزشکان (با نظارت حاکمیتی سازمان دامپزشکی) باشد. از جمله لوازم آن تقید به استفاده از وسایل حفاظتی و اخذ شناسنامه بهداشتی است و وضع قوانین دیگر همانطور که جناب دکتر میرزمانی هم فرموده اند کار سختی نیست. حتی مطالعه تطبیقی کمک شایانی هم خواهد نمود. با تشکر
نظر شما
ادامه