کد خبر: ۱۸۹۳۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
drmirz1logo_0_37708

بسمه تعالی

متن زیر برای تکمیل مطلب خوب آقای دکتر مرادی (اینجا) تهیه شده است. متاسفانه همواره مبانی اسلامی ایرانی از منظر جایگاه علمی مورد بی مهری برخی از عزیزان علم زده قرار گرفته است. بسیاری از مواردی که به عنوان علم به ما ارائه می شود، توسط قرآن و در احادیث و روایات اسلامی وجود دارد. بسیاری از افراد تحصیل کرده جامعه از آنها بی خبر هستند، یا با گفتن اینکه این مطالب مربوط به 1400 سال پیش است، به سادگی از کنار آنها می گذرند و حتی بسیاری از آنهایی که آنها را می دانند، عمل نمی کنند.

وقتی در تهیه این مطلب بودم یاد سخن سید جمال الدین اسدآبادی افتادم که گفت در غرب رفتم اسلام دیدم، مسلمان ندیدم، و در شرق اسلام دیدم اما مسلمان ندیدم!! به امید اینکه روزی بتوانیم تعالیم مترقی اسلام را بدرستی و از کارشناس واقعیش بشناسیم و به آن عمل نماییم.

 

 

پنج حق اساسی حیوانات (The 5 principles of animal freedom

 یک مفهوم اساسی در رفاه حیوانات

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این پنج حق اساسی توسط افرادی که ازحیوانات نگهداری می نمایند، بویژه افرادی که با حیوانات خانگی، آزمایشگاهی و یا باغ وحش و یا سیرک کار می نمایند، به عنوان یک ابزار قضاوت درباره رفاه آنها باید رعایت گردد.

عدم رعایت حقوق 1، 2 ، 3 و 5 معمولاً منجر به مشکلات بهزیستی فیزیکی و روانی حیوان می شود، در نتیجه به علت ارتباط این اصول با سلامت جسمی حیوان بطور گسترده، آنها به عنوان شاخص های رفاه حیوانات پذیرفته شده اند.

حق چهارم، نمایش الگوهای رفتاری طبیعی، مشکلات بیشتری را به اثبات می رساند تا به عنوان یک شاخص رفاه حیوانات موجه نشان داده شود، چون اغلب منجر به بهبود مقیاس های جسمی در رفاه حیوانات نمی شود. ارزش نمایش رفتارهای طبیعی برای بهزیستی روانشناختی حیوانات مورد بحث است. به هر حال، بحث و جدلی در این حق وجود ندارد که نمایش الگوهای رفتاری طبیعی برای بهزیستی حیوانات اهمیت ندارند؛ تنها این است که توجه به همه الگوهای رفتاری طبیعی حیوان شاید ضروری نباشد. تحقیقات زیادی با هدف ارائه ارزش نمایش رفتارهای طبیعی برای رفاه حیوانات انجام شده که نشان داده است نمایش الگوهای رفتاری خاص می تواند نماینده یک نیاز رفتاری باشد.

کاربرد این پنج حق در ارزیابی رفاه حیوانات می تواند برای طراحی سئوالات هنگام بازرسی از رفاه حیوانات کاربرد داشته باشد. برای نمایش این سئوالات از واژه تامین یا تدارک (Provision) به جای حق (Freedom) می توان استفاده کرد، زیرا در عمل بیشتر بازرس را هدایت می نماید. این سئوالات با استفاده از مفهوم پنج حق اساسی، اهمیت مدیریت انسانی بر نگهداری حیوانات برای اطمینان از سطح بالا و نحوه ارزیابی از رفاه حیوانات را نشان می دهد.

اعتقاد بر این است که حیوانات نیز از حقوقی برخوردار هستند و باید از حیات خود لذت ببرند. پنج حق اساسی حیوانات شامل حداقل نیازهای اساسی آنها می باشد. همچنین این اصول شامل اقدامات مرتبط و مناسب رفاهی برای هرگونه حیوانی و تکالیف انسانی در قبال آنها را با این اندیشه در کل این فرآیند می باشد.

مفهوم پنج حق اساسی، هنگام تلاش برای تعریف سطح قابل قبول رفاه حیوانات توسط شورای رفاه حیوانات مزرعه انگلستان (UFAWC) در سال 1992، توسعه پیدا کرده است که عبارتند از:

1) حق اساسی رفع گرسنگی و تشنگی و سوء تغذیه؛ تدارک یا دسترسی آسان به آب تازه و رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامتی و توانایی و قدرت حیوانات

·        آیا غذای مناسب برای گونه های حیوانی یا یک حیوان تدارک دیده شده؟

·        آیا رفتار تغذیه ای طبیعی بطور کافی توسط اقدامات و شرایط پیش بینی شده برای حیوانات فراهم شده است؟

·        آیا روش های تغذیه برای مراقبین و حیوانات ایمن است؟

·        آیا غذا و آب بهداشتی نگهداری، آماده سازی و  توزیع می شود و آیا بهداشت حیوان را تامین می نماید؟

·        آیا غذا دادن توسط بازدیدکنندگان از محل نگهداری حیوانات اجازه داده می شود و بطور مناسب کنترل می شود؟

 

2) حق اساسی رهایی از رنج؛ تدارک یافراهم آوردن یک محیط مناسب برای نگهداری از حیوانات از جمله سرپناه و یک محل استراحت راحت

·        آیا سطح دما، تهویه، روشنایی و صدای محیط نگهداری حیوان مناسب است؟

·        آیا در محدوده نگهداری حیوان سرپناه کافی وجود دارد؟

·        آیا محدوده نگهداری حیوان فضای کافی فراهم می آورد؟

·        آیا تاسیسات پشتیبانی از نظر سیستم های حمایت از حیات حیوان کافی است؟

·        آیا تمیزی و نظافت محل نگهداری حیوان رضایت بخش است؟

·        آیا استاندارد نگهداری ساختمان و حصارها کافی است؟

·        آیا زهکشی کف جایگاه حیوان موثر و ایمن است؟

 

3) حق اساسی رهایی از درد، آسیب و یا بیماری؛ تدارک مراقبت بهداشتی، پیشگیری، تشخیص سریع و درمان بیماری ها و آسیب های حیوانات (مراقبت دامپزشکی، دارو و درمان، قرنطینه و جداسازی و بهداشت حیوان و محیط نگهداری آن)

·        آیا شرایط و سلامت حیوان مشاهده و ثبت می شود؟

·        آیا حیوانات توجه کافی و مناسبی هنگام بروز مشکلات و بیماری ها دریافت می نمایند؟

·        آیا حصار محوطه نگهداری حیوان طوری طراحی و اجرا شده که از مشکلات ارتباطات اجتماعی آنها با سایر حیوانات و یا انسان ها جلوگیری نماید؟

·        آیا تاسیسات و امکانات گرفتن و مقید کردن حیوان کافی است؟

·        آیا امکانات دامپزشکی در محل نگهداری حیوان کافی است؟

·        آیا تجهیزات و امکانات موجود در محل نگهداری برای تحرک سریع و ناگهانی حیوان رضایت بخش است؟

·        آیا داروهای استفاده شده به طور رضایت بخش کنترل و ثبت می شود؟

·        آیا برنامه مراقبت دامپزشکی بطور رضایت بخش ایجاد و اجرا می شود؟

·        آیا گزارش های ثبت شده دامپزشکی به خوبی نگهداری شوند؟

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام از جناب دکتر میرزمانی به دلیل تهیه این مطلب خوب تشکر میکنم. همانطور که در صدر موضوع ایشان هم اشاره نموده اند در اسلام توصیه های فراوان و دستورات ویژه ای درباره حیوانات وجود دارد که یک نمونه ساده شده و همه فهم آن در کتاب مفاتیح الحیوة تألیف آیت الله جوادی آملی امروزه در دسترس همگان است. با این حال در قرآن کریم حیوانات به تعداد بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته اند و در روایات بسیار زیادی هم درباره نحوه نگهداری از حیوانات از جمله رعایت حقوق آنها مانند حق نفقه و سرپناه و غیره و حق درمان نمودن بیماریهای آنان (قابل توجه دامپزشکان عزیز) نکاتی به ما رسیده است. امیدواریم روزی برسد که به معنای واقعی به حقوق حیوانات (آنچنان که اسلام تبیین نموده است) و نه از سر افراط و نه از سر تفریط بپردازیم و آن را رعایت نماییم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
مفاتیح الحیاة ....و نه مفاتیح الحیوة!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
جالب و مفید بود.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
بسمه تعالی با سلام و احترام از دوست محترمی که با دقت نظر کتابت (مفاتیح الحیاة) را که شکل درست امروزی آن است تذکر فرمودند صمیمانه تشکر و به دلیل اشتباه تایپی قبلی عذرخواهی میکنم.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام مجدد. عذر می خواهم که فراموش کردم بگویم کلماتی مانند مشکوة - صلوة - زکوة - حیوة در رسم الخط قدیم عثمانی صحیح است لیکن رسم الخط جدید آنها را به صورت مشکاة - صلاة - زکاة - حیاة پذیرفته است. بنابراین در رسم الخط عثمانی که قرآن کریم بسیار با آن چاپ شده است (الحیوة) پذیرفته شده است. باز هم از تذکر شما در رعایت رسم الخط جدید سپاسگزارم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
خواهش می کنم آقای دکتر، در آموزش عربی دبیرستان هم هر دو شکل صحیح بود ولی چون عنوان کتاب ایشان به شکل دوم انتشار یافته، عرض کردم
با احترام- دکتر برادران سید
دكتر حسن زاد
|
-
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
0
0
اين متن عالي بود واقعا لذت بردم ، اي كاش بجا ي يكسري واحدهاي درسي غيرمرتبط در دوره دامپزشكي از واحدهاي حقوق حيوانات و يا قوانين سازمان دامپزشكي در دوره هاي درسي گنجانده شود تا حداقل دانش اموخته آشنايي بيشتري با مسائل حرفه دامپزشكي داشته باشد، البته اول ان واحدهاي بي ربط حذف شوند بعد ....
عالي بود لذت بردم.
بهزاد فلاح
|
-
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
0
سلام عرض میکنم خدمت دوستان و اساتید محترمی که در این بخش اظهارنظر فرموده اند علی الخصوص جناب آقای لطفی که به مطالب فقهی - حقوقی در باب حمایت از حقوق حیوانات از جمله حق نفقه و سرپناه و حق درمان حیوانات اشاره نموده اند . بنده اطلاعی ندارم که تحصیلات دوستان عزیز در زمینه دامپزشکی است یا فقه و حقوق لیکن این حقیر بعنوان کاردان دامپزشک و کارشناس ارشد حقوق فرزند چهارم یکی از کارکنان بازنشسته اداره کل دامپزشکی فارس مطالبی در باب نفقه خدمت عزیزان عرض نمایم : اول اینکه نفقه خود بر اقارب مقدم است و این قاعده در باب انفاق و حقوق انسان است و لذا به طریق اولی نفقه انسان بر حیوان مقدم میباشد و ثانیا در ما نحن فیه که موضوع این بحث در مرکز پژوهش های راهبردی دامپزشکی قرار گرفته است و دوستان عزیز نیز نسبت به آن اظهار نظر نموده اند متاسفانه در خود سازمان دامپزشکی حقوق انسان رعایت نمیگردد چه رسد به حقوق حیوان . به عنوان مثال سازمان دامپزشکی برغم اینکه طبق رای 194- 11/5/83 هیات عمومی دیوان عدالت اداری کارکنان وزارت جهاد را مشمول قانون خاص میداند و قانون مدیریت خدمات کشوری را قابل تسری به کارکنان وزارت جهاد نمی داند متاسفانه سازمان دامپزشکی مستمسک از قانون مدیریت خدمات کشوری حق عائله مندی و حق اولاد چهارم کارکنان دامپزشکی را پرداخت نمی نمایند حال دوستان عزیز در مرکز پژوهش های راهبردی دامپزشکی بحث از حقوق حیوان می کنند؟ . این مطالبی که دوستان عزیز و مرکز مجازی پژوهش های راهبردی دامپزشکی پیرامون آن درحال بحث هستند برای جوامعی ارزش دارد که از درجه ای از شعور و تمدن و فرهنگ برخوردار هستند که حقوق بشر در آن محترم است و انسان در آن جوامع از حداقل رفاه اجتماعی برخودار است و بعد از انسان، اقارب و بعد از اقارب ، حیوانات از رفاه برخوردار هستند نه در کشور ما که یکی از بزرگترین فسادهای مالی مربوط به شرکتهای و موسسات عمومی وابسته به نظام رفاه و تامین اجتماعی است . بنظر میرسد این مباحث برای پنجاه سال آینده کشور ما مفید باشد نه در جامعه کنونی. از آن عزیزانی که این سایت را مدیریت مینمایند استدعا دارم چنانچه حقوق بشر و حق آزادی بیان برای ایشان محترم است ، اظهار نظر اینجانب را که حاوی هیچ مطلب خلاف قانون و خلاف اخلاق نمیباشد وبه هیچ شخصیتی توهین نگردیده حداقل به عنوان یک انتقاد در این بخش منتشر فرمایید تا دوستان عزیر خود از باب فقهی و حقوقی و اخلاقی قضاوت فرمایند که در جامعه کنونی ما آیا حقوق حیوان ناطق مقدم است یا حقوق حیوان. ؟ و آیا با رعایت قاعده فقهی الاقرب فالاقرب آیا اولویت مباحث دامپزشکی با حقوق انسان است یا حقوق حیوان.!!! با احترام بهزاد فلاح - شیراز
نظر شما
ادامه