کد خبر: ۱۸۹۵

حکیم مهر -  حیات وحش ایران در حالی طی یکماه اخیر روزهای بدی را با شکار دو پلنگ ایرانی به دلیل ناامنی زیستگاههای سیاهکل و درود سپری می کند که سازمان محیط زیست ایران بی توجه به این کشتار بیرحمانه در تدارک معاوضه دو قلاده پلنگ ایرانی با دو ببر سیبری در روز جمعه هفته جاری است.

در حالی که جامعه محیط زیست کشور هنوز در شوک خبر منتشر شده در مورد کشف لاشه پلنگ لرستانی روی ریل قطار شهرستان دورود بود، نامه ای مستند به امضای رئیس اداره محیط زیست سیاهکل  خطاب به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت که در آن خبر از مرگ یک پلنگ دیگر این بار در سیاهکل استان گیلان داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست سیاهکل در این نامه از مرگ یک قلاده پلنگ نر در منطقه کلچال زرجه سرا خبر داده و از مظنون احتمالی شکایت کرده است.

 


اسحق شمس نجاتی در شکایتی که به طور مشخص در آن از یک دامدار ساکن "شرم رجه دهستان توتکی" شهرستان سیاهکل گیلان نام برده شده خواهان بررسی قضایی پرونده متهمی شده که پیش از این نیز تخلفات گسترده ای در حوزه شکار حیات وحش داشته است.

پیرامون این خبر، علیرضا خلیلی مسئول اداره گارد سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: حتی اگر علت و عامل مرگ پلنگها در دو استان مورد نظر از طرف همکاران استانی سازمان محیط زیست پیگیری شود، اداره گارد دفتر حیات وحش سازمان این موضوع را به صورت ویژه بررسی و بزودی نتیجه برخوردهای حقوقی با متخلفان را اعلام می کند.

بررسی کارشناسان متخصص محیط زیست در سیاهکل نشان می دهد مرگ پلنگ قربانی شده بر اثر مسمومیت و در روزهای پایان اسفند 88 روی داده است. همچنین در این گزارش آمده است که طبق اخبار و مطالعات بعمل آمده، پلنگ ابتدا بر اثر طعمه گذاری با سم، مسموم و سپس کشته شده است.

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان در مورد مرگ پلنگ لرستانی گفت: بنا بر اطلاعات اولیه ای که از این شهرستان گزارش شده یک قلاده پلنگ در مسیر قطار سپیددشت - دورود توسط قطار زیر گرفته شده است.
محمدحسین سپهوند با تاکید بر اینکه هنوز اطلاعاتی از مرگ این پلنگ در دست نیست، عنوان کرد: احتمال می رود این پلنگ پیش از اینکه در مسیر قطار انداخته شود توسط برخی افراد مسموم شده باشد. در حال حاضر جسد این پلنگ از شهرستان دورود در حال انتقال به خرم آباد برای کالبدشکافی به منظور مشخص شدن علت اصلی مرگ این گونه منحصر به فرد است.

بتازگی محمد صادق فرهادی نیا کارشناس حیات وحش هم گفته بود که پلنگهای ایرانی وضعیت مناسبی ندارند و در حال تلف شدن هستند و مهمترین عامل مرگ آنها شکارشان توسط افراد محلی و چوپانها است چرا که پلنگها به دلیل از بین رفتن طعمه های وحشی به سراغ حیوانات اهلی می روند و همین مسئله باعث به دام افتادنشان می شود.

این کارشاس مسائل حیات وحش دسته بندی پلنگهای غرب آسیا به نام "پلنگ ایرانی" را نتیجه آزمایش یک پلنگ در افغانستان از سوی دانشگاه فلوریدای آمریکا اعلام کرد و گفت: تحقیقاتی از سوی پژوهشگران ایرانی در حال انجام است که تا پایان سال نتایج ژنتیکی آن اعلام می شود و بعد از اعلام نتایج این تحقیقات باید در مورد احتمال تبادل پلنگهای ایرانی به روسیه نظر داد.

نظر شما
ادامه