کد خبر: ۱۸۹۵۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دکتر صفری افزود: انتظار ما از نمایندگان این است که از نظرات ذی‌نفعان و دامپزشکان نیز در تکمیل طرح استفاده کنند...
safari

 

خبرگزاری موج نوشت:

به تازگی طرحی به جای مانده از سال ۸۹ در راهروهای مجلس بازخوانی شده است مبنی بر اینکه هر کسی که سگ داشته باشد و یا از این حیوان خانگی در منزلش نگهداری کند و یا سگ خرید و فروش کند، مجازات می شود؛ این یعنی حیوان خانگی مساوی است با ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی!

با شنیدن این طرح و مفاد آن به این فکر افتادم که خوشبختانه همه مشکلات مملکت ما اهم از اقتصادی و اجتماعی رفع شده است و تنها وضعیت چند حیوان بی‌گناه که سرپناهشان توسط خودمان تخریب و به برج و قصر و ویلا تبدیل شده است، نامشخص مانده که خوشبختانه با این طرح وضعیت آن نیز مشخص می‌شود.

برای پی‌بردن از تأثیرات این طرح در حوزه دامپزشکی و بازار حیوانات خانگی با رئیس نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تماس گرفتیم تا نظر وی را در این مورد جویا شویم.

دکتر محمد رضا صفری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اعلام این مطلب که هنوز از محتوای این طرح خبر چندانی ندارد، گفت: در یک جلسه مشترک با همکاران دامپزشک و نمایندگانی از صنوف همکار در حوزه دامپزشکی در مورد ساماندهی بحث حیوانات خانگی صحبت کردیم و نظرات خود را با برخی نمایندگان مجلس نیز درمیان گذاشتیم.

وی ادامه داد: نظام دامپزشکی از ساماندهی بحث حیوانات خانگی حمایت می‌کند؛ زیرا در حال حاضر در بسیاری از کلان شهرها، حیوانات خانگی جای خود را در خانه‌ها باز کرده اند و حضورشان در شهر ملموس‌تر از قبل است.

رئیس نظام دامپزشکی ج.ا.ا تأکید کرد: بخش دامپزشکی مسوول ارائه خدمات بهداشتی به این حیوانات است و برای ما مهم خواهد بود که این موجودات که در جامعه زندگی می‌کنند، سالم بوده و بیماری مشترکی از طریق ایشان به انسان انتقال نیابد.

وی با اشاره به این مطلب که حیوانات باید دارای شناسنامه بهداشتی باشند، گفت: بعد از صدور شناسنامه، مهمترین چیز طریقه حمل و نقل این حیوانات در شهر است چون به هر حال این موجودات برای دریافت واکسن یا چکاب های مشخص، باید به نزد پزشک* رفته و یا به درمانگاه مراجعه کنند، بنابراین لازم است که برای حمل و نقل این موجودات نیز قوانینی وجود داشته باشد.

صفری ادامه داد: در تمام دنیا برای بحث سلامت حیوانات خانگی و نگهداری از این موجودات، قوانینی وجود دارد که همگی تضمین کننده سلامت جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به این مطلب که بحث های اجتماعی و فرهنگی نگهداری از حیوانات در حیطه وظایف نظام دامپزشکی قرار ندارد، تصریح کرد: اگر مجلسی ها قانونی را تصویب کنند، ما ملزم به اجرای آن هستیم؛ اما انتظار ما از نمایندگان این است که این طرح را در کمیسیون‌های مختلف و تخصصی مطرح کرده و از نظرات ذی‌نفعان و دامپزشکان نیز در تکمیل طرح استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اظهار داشت: این طرح با هر اندیشه ای که مطرح شده است، اگر به ساماندهی در زندگی و نگهداری حیوانات خانگی ختم شود، بسیار مطلوب جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار است مردم در منزل خود حیوان خانگی نگه دارند، این موجود به رسیدگی نیاز دارد و این بدان معنی است که باید برای مسائل بهداشتی و واکسیناسیون این حیوانت کاری کرد تا جامعه نیز از خطرات جانبی مصون بماند.

صفری گفت: این طرح باید در کمیسیون های مختلف مانند کشاورزی، بهداشت و اجتماعی مطرح شود تا یک طرح جامع تدوین شود.

 

* توضیح حکیم مهر: بهتر بود ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی بجای کلمه "پزشک"، از کلمه "دامپزشک" استفاده می کردند.

 

 

 خبر مرتبط:

پنج حق اساسی حیوانات، یک مفهوم اساسی در رفاه حیوانات - دکتر سید شهرام میرزمانی

نگاه کارشناسی به طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات در مجلس - دکتر محمد لطفی زاده

نگاه شما: یادداشتی بر طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات در مجلس شورای اسلامی

طرح جدید مجلس: مجازات شلاق و زندان برای سگ گردانی، معامله و نگهداری سگ در خانه

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره نگهداری از سگ

دکتر لطفیزاده در نامه به دکتر مخبر دزفولی : با دفاع از حریم دامپزشکی و پیگیری موارد ضروری در قبال طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات در ذهن دامپزشکان چهرهای ماندگار از خود ثبت کنید / از فرصت مجالست با رئیس مجلس استفاده نمایید

دکتر آلداود با انتقاد از سازمان دامپزشکی مدعی شد : نگهداری سگ و تأمین غذا و داروی آن برای حدود 5 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است! / تصویب طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات 3 تا 4 سال زمان میبرد

متن کامل گزارش کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس درباره طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات مضر و نجسالعین / نام مجری مشهور صدا و سیما در فهرست تدوینگران این گزارش

در پی تدوین طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات مضر و نجسالعین / دکتر لطفی‌زاده در نامه به دکتر توکلی : با عمل به توصیه دامپزشک، سلامت مردم اصلاً تهدید نمیشود + متن کامل نامه

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیگیر طرح مبارزه با نگهداری و تردد سگ و حیوانات مضر

نامه سرگشاده دکتر ملوکپور به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره طرح مقابله با سگبازی

یک نماینده مردم در مجلس : باید جلوی حامیان حیوانات بایستیم! / نماینده دیگری در همان مجلس : طرح مبارزه با سگگردانی اولویت جامعه نیست و تنها وقت مجلس را میگیرد

طرح 39 نماینده مجلس برای مقابله با سگبازی تقدیم مجلس شد / سازمان دامپزشکی به خواب نرود : به وزارت بهداشت مأموریت دادهاند حیوانات خطرناک و مضر را فهرست کند!

تاملی بر طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات – دکتر امید مرادی

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
خوب نتیجه ؟؟؟
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام. اگر جلساتی گذاشته شود و نمایندگان محترم مجلس توجیه شوند حتماً کاری قابل تقدیر و البته قابل انتظار از سازمان نظام دامپزشکی صورت گرفته است. البته توضیح حکیم مهر زیر خبر هم درست است و عدم اطلاع رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی از محتوای طرح نمایندگان مجلس با اینهمه موضوعی که در رسانه ها مطرح شده غیرقابل توجیه است. ضمناً من متوجه نشدم اگر ایشان از محتوای طرح اطلاع چندانی ندارند(!) پس چطور جلساتی برگزار کرده اند و در این خصوص نظراتی منتقل کرده اند. شاید منظورشان یک مسئله کلی بوده و نه این طرح! امیدوارم روزی برسد که نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی و جامعه دامپزشکان بجای انفعال در عرصه حاضر باشند و با رایزنی فعالانه بتوانند نظرات صنفی که به صلاح جامعه باشد را به نمایندگان محترم مجلس منعکس نموده و در این زمینه مؤثر باشند.
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
سلام
باز هم یک خبرنگار روزه مسئولین را باز کرد کاری که شاید در این مدت حکیم مهر می توانست با ما مراجعه به مسئولین انجام می داد
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
((من از بیگانگان دیگر ننالم/ که با من هر چه کرد آن آشنا کرد!!)). اجازه بدهید بیاییم ایشان را با رئیس نظام پزشکی مقایسه کنیم آنوقت به من حق بدهید که بگویم الحق و انصاف ((ميان ماه من تا ماه گردون/تفاوت از زمين تا آسمان است.))!!!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
کار ما از شعر و شاعری گذشته دوست من!
جناب میرزمانی، من از جمله بندی شما متوجه منظورتون نشدم؟؟؟ لطفا توضیح بیشتری بفرمایید.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
0
0
ایشون چرا در عکسهاشون اینقدر ناراحت به نظر میرسن؟ حقوق کم میدن یا مشکل چیز دیگریست؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
0
آقای دکتر صفری بهتر است بجای پرداختن به وضعیت سگ و میمون به اوضاع وخیم واکسیناتورهای دامپزشکی برسند که علاوه بر ظلم شدید مالی به آنها در معرض انواع بیماری ها هم هستند . پولدارانی که سگ نگهداری می کنند خودشان بهتر از نظام دامپزشکی سلامتشان را حفظ خواهند کرد
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
0
آقای دکتر صفری لطفا یک مقداری لبخند داشته باشید. متشکرم
hamid
|
-
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
0
از حکیم مهر عاجزانه در خواست دارم کمکون کنه بابا کسی نیس کمکمون کنه؟؟؟
به کی باید بگیم بابا!!!!
وکیلی
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
مشخصه که رییس نظام اصلن سرشون را برای این گونه مسایل درد نمیاورند.
در ضمن چقدر خوب می بود اگر فقط از منظر سلامت افراد جوامع انسانی و فرهنگ به این قضیه نگاه نمیشد و یک حقی هم به این حیوانات داده میشد. حق داشتن سرپناه، رفاه، امنیت، سلامت!
و چقدر بهتر می بود که یک حقی هم برای اختیار افراد دوست دار حیوانات قایل میشدن.
نظر شما
ادامه