کد خبر: ۱۸۹۷۲
یک شکل نادر و گاهی اوقات کشنده مالاریا که فقط در میمون ها یافت می شد، در مالزی و چند کشور جنوب شرق آسیا رواج یافت.

به گزارش ایرنا، شیوع این بیماری نادر مالاریا که بیشتر در ایالت های صباح و ساراواک در جزیره برنئو مالزی رواج یافته است ناشی از 'پلاسمودیوم نولزیاین' است.

به نوشته روز سه شنبه روزنامه «استار» مالزی، انگل «پلاسمودیوم نولزیاین» باعث ایجاد مالاریایی نادر در مالزی شده که مدت ها مرگبارترین شکل از این بیماری بوده است.

این یافته ها را «بالبیر سینگ» مدیر تحقیقات مالاریا در دانشگاه ساراواک مالزی اخیرا در نشست سالانه انجمن بهداشت و طب مناطق گرمسیری در 'نیواورلئان' آمریکا ارائه کرده است.

سازمان انتقال خون ایران نیز به دلیل حضور ده ها هزار ایرانی در مالزی و جابجایی مسافران و امکان انتقال این نوع مالاریا از طریق خون اعلام کرد تا اطلاع ثانوی از افرادی که طی یکسال اخیر به مالزی سفر کرده اند، خون دریافت نمی کند.

سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده است تا زمان پاسخ استعلام از مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در خصوص این بیماری از افرادی که در یکسال اخیر به مالزی سفر کرده اند، خون دریافت نمی کند.

شیوع مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شده، اما در حال حاضر انتقال از انسان به انسان بدون نیاز به میزبان واسط یعنی میمون توسط پشه ناقل امکانپذیر است.

در حالی که مالاریا معمولا با دارو قابل درمان است، مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی سه برابر بیشتر از گونه های قبلی مالاریا ایجاد تب می کند و کشنده است.

موارد زیادی از مرگ طی سال های 2005 تاکنون به علت ابتلا به این مالاریا در ایالت های صباح و ساراواک مالزی گزارش شده است.

تارنمای 'مالزی آزاد امروز' نیز اعلام کرد کارگرانی که در ایالت های صباح و ساراواک بیشتر به اعماق جنگل ها برای تولید روغن نخل می روند به دلیل گزش به وسیله پشه ناقل به این بیماری دچار می شوند.

تحقیقات اخیر در ویتنام نشان می دهد نه تنها در اعماق جنگل ها، بلکه در مناطق شهری نیز امکان همه گیری این بیماری وجود دارد.

مدیرتحقیقات مالاریا دانشگاه ساراواک گفته است بیماری نادر مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی در حال حاضر در نزدیک به 70 درصد از موارد ابتلا به مالاریا در مالزی دیده شده است.

محققان شیوع این بیماری طی سال های اخیر را ناشی از افزایش جنگل زدایی می دانند.

سینگ گفت: جنگل زدایی برای تبدیل جنگل ها به مزارع روغن نخل محل زندگی انسان ها را به زیستگاه پشه های ناقل نزدیک تر کرده و این پشه ها در کنار شهرها قرار گرفته اند.

گزارش این محقق مالزیایی نشان می دهد میزان عفونت ناشی از پلاسمودیوم نولزی علاوه بر جزیره برنئو در سرزمین اصلی مالزی نیز در حال افزایش است.

این بیماری در چند کشور دیگر جنوب شرق آسیا نیز به صورت پراکنده مشاهده شده است.

روزنامه استار مالزی پیشنهاد داد ایالت ساراواک برای مقابله با فشارهای جدید ناشی از این مالاریای نایاب که از میمون وحشی به انسان سرایت کرده، جنگل ها را به شکل اولیه حفظ کنند.

برخی رسانه های مالزی طی چند روز گذشته با یادآوری بیماری ابولا که بین انسان و میمون ها شایع است، تاکید می کنند ابولا پس از نابودی زیستگاه حیوانات بین انسان شیوع یافت و اکنون نوبت مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی است که با تخریب جنگل ها به جمع انسان ها انتقال یابد.

محققان سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرده اند جنگل زدایی و قطع درختان در مالزی در سه ماهه نخست سال گذشته میلادی رشدی 115 درصدی داشته است.

مالزی در صدر پنج کشوری قرار دارد که بیشترین میزان جنگل زدایی در آنان شناسایی شده است و این جنگل زدایی شهرها را به مناطق بیماری حیوانات نزدیک می کند.

تغییرات پوشش جنگلی در دو سال اخیر در مالزی بسیار مشهود بوده و بیشترین میزان تغییرات به مناطق غربی پراک و ساراواک تعلق داشته است.

آمار نشان می دهد اندونزی و مالزی مالک چهار درصد از جنگل های استوایی جهان هستند که نزدیک به 85 درصد از پوشش گیاهی این جنگل ها را درختان نخل تشکیل می دهد.

مالزی بین سال های 2000 تا 2012 میلادی 14 درصد از جنگل های خود در ابعاد 47 هزار کیلومتر مربع را برای تبدیل به مزارع نخل از دست داده است.

روزنامه استار مالزی نوشت: ما باید از شیوع بیماری ابولا درس بگیریم و برای پیامدهای آن آماده باشیم. اگر به پایداری و حفظ اولیه جنگل ها توجه نکنیم مورد هجوم بیماری ها از جمله بیماری نادر مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی قرار می گیریم.

شیوع بیماری نادر مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شده ولی در حال حاضر انتقال از انسان به انسان بدون نیاز به میزبان واسط (میمون) توسط پشه ناقل، امکانپذیر است.

این بیماری دارای پیش آگهی وخیمی بوده و در حال حاضر در کشور مالزی به میزان قابل توجهی دیده می شود، به طوری که در سال گذشته میلادی حدود 68 درصد افراد بستری شده به علت مالاریا در یک بیمارستان تخصصی در مالزی مبتلا به این نوع مالاریا بوده اند.

سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده است مرگ و میر این نوع مالاریا چند برابر سایر مالاریاها است، به طوری که این بیماری نیز مانند ابولا و ایدز در دسته بیماری های خطرناکی که از حیوان به انسان منتقل شده قرار می گیرد.

این بیماری مانند سایر انواع مالاریا از طریق خون قابل انتقال بوده و میزان مرگ و میر ناشی از گزش این پشه با انتقال بیماری سه بار بیشتر از سال های قبل شده است.
 
 
 
برچسب ها: مالاریا،
نظر شما
ادامه