کد خبر: ۱۹۰۶۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
هر چند تلاش وزارت بهداشت برای صیانت از سلامت جامعه قابل تقدیر است، ولی این اقدام وزارت بهداشت دخالت آشکار در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی کشور محسوب می شود ...
animal~1

 

یک دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه ببر سیبری ماده باغ وحش ارم در 4 سال گذشته هیچ یک از علائم بیماری مشمشه را نشان نداده است، گفت: اما این ببر همچنان در قرنطینه است و وزارت بهداشت اجازه خونگیری مجدد از آن را نمی دهد.

دکتر ایمان معماریان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ببر ماده سیبری که به همراه یک ببر نر به جای پلنگ های ایرانی از روسیه به ایران آمدند. در بدو ورود به علت بی برنامگی و عدم وجود جایگاه به صورت موقت به باغ وحش تهران رفته و طی یک فاجعه قابل پیشگیری هم ببرهای تازه وارد و هم تمام شیرهای باغ وحش با گوشت آلوده تغذیه و به بیماری مشمشه دچار شدند.

به گفته وی، در آن زمان علاوه بر این دو ببر تعداد زیادی شیر و سایر گوشتخواران در باغ وحش ارم وجود داشت که روزانه بیش از یک الاغ غذای آنها بود، بنابراین در آن روز لاشه های مریض به تمام گوشتخواران نرسید و تنها برخی از آنها بیمار شدند.

دکتر معماریان اظهار داشت: در ابتدا علاپم بیماری مشمشه در شیرها ظاهر شد، اما هیچ یک از آنها تا زمانی که درمان های کورتونی آغاز و باعث تضعیف ایمنی و مرگ یک شیر نر بزرگ شد، از بین نرفتند.

این دامپزشک حیات وحش تصریح کرد: متاسفانه برای ببر سیبری نر هم بعد دیدن علاپم بیماری همین درمان ها انجام و منجر به مرگ حیوان شد که البته بعد از مرگ ببر نر ابتلای آن به بیماری مشمشه تایید شد.

وی افزود: تعدادی از دیگر گوشتخواران باغ وحش ارم نیز در آن زمان علائم این بیماری را نشان دادند و تعدادی فاقد علائم بوده اند، بنابراین سازمان دامپزشکی و محیط زیست تصمیم به انجام آزمایش بر روی تمام آنها گرفته و نمونه ها به کشور آلمان ارسال شد.

دکتر معماریان با بیان اینکه تمام 18 نمونه به عنوان ببر به آلمان ارسال شد، در حالی که در آن زمان تنها ۲ ببر در باغ وحش تهران وجود داشت تاکید کرد: به همین دلیل اعلام کردند که علاوه بر شیرها ببر سیبری ماده موجود در باغ وحش ارم هم آلوده است، گرچه هیچ گونه علائمی از این بیماری نداشته و ندارد.

این دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه در این میان شیرهای بالغ پس از تزریق میزان کمی دارو مقید شده و سر بریده می شوند و شیرهای کوچکتر سوزانده می شوند. گفت: ببر ماده به علت رسانه ای شدن موضوع و با پافشاری سازمان محیط زیست جان سالم به در برد، اما از آن زمان تا کنون به مدت 4 سال در قرنطینه ای کوچک در خرابه های ارم نگهداری می شود تا در کشمکش هایی که بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از یک طرف و سازمان محیط زیست از طرف دیگر وجود دارد در این قرنطینه بپوسد و خود به خود از بین برود.

ببر سیبری  

وی با بیان اینکه بدون شک بهترین اتفاق برای سازمان های مربوط مرگ خود به خود و بدون مقصر ببر سیبری باغ وحش ارم است، تأکید کرد: اما در این مدت با وجود تمام شرایط بدی که برای این حیوان وجود داشته نه تنها علائمی از بیماری نشان نداده بلکه در حال حاضر کاملاً سالم و سر حال است.

دکتر معماریان یادآور شد: سال گذشته تصاویری از این ببر به همراه گزارشی از وضعیت بالینی آن برای اتحادیه باغ وحش های اروپا و ای یو سی ان فرستاده شد که در آن ماجرا شرح داده شد.

وی ادامه داد: رئیس این اتحادیه طی نامه ای با اشاره به این موضوع که این حیوان از نظر ژنتیکی بسیار با اهمیت است و در اساد بوک (کتابچه ای که در آن مشخصات هر یک از افراد گونه های در معرض انقراض ثبت می شوند) آنها ثبت شده، درخواست کرد تا بار دیگر نمونه خون از حیوان گرفته و به آلمان ارسال شود تا در صورت پاک بودن از این شرایط رهایی یابد و به درون باغ وحش در شرایط استاندارد انتقال یابد و حتی جفت نر حیوان توسط این اتحادیه تامین شود و در صورت آلوده بودن تست مجدد گرفته شده و در نهایت حیوان راحت شود.

این دامپزشک حیات وحش اظهار داشت: اما در جلسه ای که بعد از دریافت این نامه حدود 7 ماه پیش توسط سازمان های مربوط برقرار شد، وزارت بهداشت کماکان بر موضع خود که بهداشت عمومی است پافشاری کرده و عنوان کرد جواب آزمایش جدید هر چه باشد این حیوان از نظر ما آلوده است و باید معدوم شود.

به اعتقاد دکتر معماریان، با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسئولیت بهداشت عمومی جامعه را به عهده دارد، در این ماجرا از قدرت بیشتری برخوردار است و کاری از عهده دو سازمان متولی دیگر یعنی محیط زیست و دامپزشکی برای این ببر بر نمی آید، چرا که هیچ سازمانی جرات معدوم کردن این حیوان و یا آزاد کردن آن را ندارد.

 

خبر مرتبط:

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

 

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میرزائی
|
-
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
با سلام. اگه همچان سازمان دامپزشکی به حالت انفعال خود ادامه دهد ولی متقابلا وزرات بهداشت در همه زمینه ها تاخت و تاز نماید دیری نخواهد پائید که فاتحه دامپزشکی را بخوانند و حلوایش را بخورند و عاروقش راهم سرمان خواهند زد.
دامپزشک فارس
|
-
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
آروغ دلبندم نه عاروق
میرزائی
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
با سلام.جناب دامپزشک فارس از تذکرتان بسیار سپاسگزارم.
میلاد
|
-
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
چطور بلدن هر سال ما رو از شرکت در آزمون های تخصص حذف کنند حالا می خوان در امور دامپزشکی هم نظر بدن!!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
دوستان تئوری تنازع بقاء داروین یادتون هست؟ ما دامپزشکان آنقدر بدعمل کردیم و در حوزه سلامت واحد در مقابل سیستم قدرتمند وزارت بهداشت آنقدر ضعیف بودیم (تئوری و عملی) که اگه تکونی نخوریم بر طبق قانون تنازع بقاء منقرض خواهیم شد کما اینکه چنین اتفاقی در حال افتادن هست!
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
سلام
همه عزیزان فقط در مورد سطر اول خبر که نتیجه گیری و تفسیر حکیم مهر بود نطر دادن. البته درسته که وزارت بهداشت مداخله کرده ولی سازمان دامبزشکی هم این ببر را سالم اعلام نکرده. آقای دکتر معماریان هم یکطرفه پیش قاضی نرود. بهتر است که بگوید سازمان دامپزشکی با نمونه برداری مجدد مخالفت کرده.
چه کسی میتونه در مورد فرم نهفته بیماری نظر قطعی بده و بعد خانواده های من و شما را به آلودگی بکشاند. کی تضمین علمی میده؟
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
اينقدر دامپزشكي دامپزشكي نگوييد.سازمان دامپزشكي ...................................... بايد منحل بشه و به درد هيچي هم نمي خورد
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
نکته جالب این خبر این است که از همان بدو ورود این حیوانات نگون بخت به این کشور، یک اقدام علمی و مستند به شواهد و مدارک از هیچ سازمانی نمی بینیم. از غذادادن به این بخت برگشتگان گرفته تا آزمایش و قرنطینه و نگهداری و خونگیری و غیره و غیره. هرکس از روی حدس و گمان، کاری و اقدامی انجام داده است. دلمان هم خوش است که ده ها دانشکده و دانشگاه و چندین و چند وزارتخانه و سازمان عریض و طویل داریم که همه هم در تمام امور مدعی هستند. جای تاسف بسیار است.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
یاد اون طنز تلخ افتادم که می گفت : ....................... باید به مرکز تجاری و خرید تبدیل بشه
واقعا چرا؟؟؟؟
که البته به نظر من برخی از دانشکده ها هم از این مقوله مستثنی نیستند و بهتر است به مراکز تفریحی و کتابخانه و بوستان تبدیل شوند !!!!!
واقعا متولی آموزش دامپزشکی در کشور کیست؟
گروه دامپزشکی وزارت علوم؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی؟
فرهنگستان علوم؟
دانشکده ها؟
و یا رییس سازمان حفاظت محیط زیست؟؟!!!
شاید نبود بعضی ساختار ها از بودنش بهتر باشه
همکار تهران.
.
|
-
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
جناب آقای دکتر آراسب دباغ مقدم:
سلام: خود جنابعالی هم عضوی از همین به اصطلاح«دانشکده و دانشگاه و چندین و چند وزارتخانه وسازمان عریض و طویل» هستید. هر کسی وظیفه خود را دارد و قرار نیست که مثلاً بنده هم به وظایف مجموعه شما تاسفف بخورم یا وظایفتان را «از روی حدس و گمان» تلقی کنم. اگر تصمیمات مموعه های دخیل در موضوع غلط بود ، آن وقت بیماری گسترش پیدا میکرد. کمی با تامل و غیر احساسی سخن گویید و اجازه دهید تا شما را متخصص بهداشت مواد غذایی بدانیم و صد البته که اطلاعات عمومی مشمشه را همگی داریم ولی مطمئن باشید که در جلسات تخصصی که برگزار میگردد ، از بهترین ها دعوت میشود.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
سلام دوست گرامی، البته بنده هرگز ادعایی در مورد ((مشمشه)) نداشته و ندارم، اما در حد هفت سال دامپزشکی عمومی که خوانده ام، درک می کنم که یک ((بلاتکلیفی)) و ((سردرگمی)) در مورد این زبان بستگان، از همان ابتدا وجود داشته است. شکی نیست که بهترین ها، در جلسات دعوت می شوند، اما بازخورد آن تا چه حد از پشت درهای بسته جلسات بیرون می رود، خود جای سوال است. به جز ایران، چند کشور را سراغ دارید که این همه بلاتکلیفی برای یک حیوان ایجاد شده باشد؟ این همه ناهماهنگی بین سه وزارتخانه بهداشت، سازمان دامپزشکی و محیط زیست که از همان لحظات اول ورود این حیوانات به کشور، دامن آنها را گرفت، در کجای دنیا سراغ دارید؟ برای فهمیدن ((ناهماهنگی))، الزاما نباید متخصص مشمشه باشیم. ((دیپلم تجربی)) هم داشته باشیم، کافی است!!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
امیدوارم با وزیر شدن دکتر فرهادی، انتقال حداقل آموزشی دامپزشکی به وزارت بهداشت آسان گردد تا سطح کیفی دانشکده ها و فارغ التحصیلان از سقوط آزاد به خط صاف تغییر یابد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
چند سوال:
اگه اين ببر در اروپا بود به نظر شما چه مي شد ؟
آيا اجازه زنده ماندن مي دادند يا مرگ يا نكهداري در محيطي ايزوله؟
اگه انساني ( به خصوص كودكي ) به مشمشه مبتلا بشه چه مي كنند؟
دامپزشک
|
-
|
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
با سلام محدد بر جناب آقای دکتر آراسب دباغ مقدم:
متاسفانه با شما مخالفم و با دیپلم تجربی نمی توان قضاوت صحیح انجام داد. هر کارشناسی میداند که ورود حیوان زنده و حتی فرآورده های خام دامی به کشور مستلزم در دست داشتن مجوزهای قرنطینه ای است. هر کارشناسی میداند که هنگام ورود دام باید قبلاً به فکر تامین محل نگهداری آن بود. هر کارشناسی میداند که به حیوانات باغ وحش باید غذای بهداشتی تامین نمود و دستورالعمل های مدون را رعایت کند. من فکر میکنم اونهایی که این عوامل را نمیدانستند همان دیپلم تجربی را داشتند. مقصر بلاتکلیفی ها همان هایی هستند که تخصصی کار نمی کنند. لازم است تا من و شما به فکر بهداشت عمومی باشیم و بگذاریم متخصصان مربوطه کارشان را بکنند. افسوس میخورم که غرور باعث شود تا دامبزشک را با ((دیپلم تجربی)) مقایسه کنیم!!!!!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
دوست گرامی دامپزشک،
منظور من هم از بیان ((دیپلم تجربی))، به کنایه بود و منتظر بودم که همین سخنان علمی را از زبان جناب عالی بشنوم، همه مواردی را که شما اشاره کرده اید از ضرورت تامین مکان تا غذای بهداشتی و غیره، در حد سواد ناقص بنده، کاملا درست است، پس چرا به هیچکدام، عمل نشده است؟ من هم از همان کامنت اول، می خواستم به همین نکات اشاره کنم که چرا بدیهی ترین مسایل بهداشتی، رعایت نشده و چرا این قدر بین سه سازمان، اختلاف نظر وجود دارد؟ اگر علم، مستند و ملاک قرار گیرد، این همه سرگردانی نباید برای این حیوان نگون بخت، پیش بیاید. به هر حال، همانگونه که شما نیز اذعان دارید، با این مخلوق خدا، از همان آغاز،علمی رفتار نشده است. من هم در کامنت اول، تمام صحبتم همین نکته بود. خدا را شکر که هم نظریم. نکته بعد این که قضاوت افراد هم کار جالبی نیست. غرور هم، بسته به جای خودش، ممکن است خوب یا بد تلقی شود. مثلا می گوییم ((ما از عملکرد تیم فوتبال کشورمان احساس غرور می کنیم))، که خیلی هم خوب است. خدا نگهدارتان باشد.
دامپزشك
|
-
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
همه همكاران عزيز كه حرفه طاقت فرساي دامپزشكي آنها را دربيماريهاي انساني خبره نموده ،مي توانند به عنوان پزشك مردم را ويزيت نمايند تا وزارت بهداشت بداند يك من ماست چقدر كره دارد.
دامپزشک
|
-
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
0
به نظر من اطلاق «دیپلم تجربی» بیشتر تحقیر می آمد نه کنایه ولی حال که فرمودید کنایه بود بهتر شد. البته در ذیل فرموده بودید که «یک اقدام علمی و مستند به شواهد و مدارک از هیچ سازمانی نمی بینیم» و تا جایی که من اطلاع دارم بعد از اطلاع سازمان دامبزشکی تستهای مالئیناسیون و انجام قرنطینه به شکل کاملاً مستند انجام گرفته . البته من در مورد مشمشه صاحبنظر نیستم و علت ورود من به بحث از زمانی آغاز شد که در فرصتی که فراهم شده بود در مورد بازرسی گوشت اسب و تک سمی ها در یک کشتارگاه خارجی مطالعه میکردم و مصادف با این جریان شد . البته که سیستم لنفاوی و بازرسی گوشت اسب علمی بسیار متفاوت هست.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
0
0
موفق باشید جناب آقا یا سرکار خانم ((دامپزشک)). یک بار در کامنتی نوشتم ((جناب آقای)) بنده خدا پیام داد چگونه از کامنت، جنسیت من را تشخیص دادید، چشمم ترسیده است، هر دو را می نویسم!!
شریفی
|
-
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
0
0
من از تمام مسولین واشخاصی که قرار دور هم بنشینن و در مورد این ببر تصمیم بگیرن می خوام که دیدگاهشون مثبت و با تمام امکانات برای درمان و نگهداری این ببر تلاش کنن که اگر جواب آزمایش که باید دوباره گرفته بشه منفی باشه با ورود یک ببر نر هم نژاد خودش می تونید اونهارو به سایت میانکاله که چند سال آماده شده بفرستید تادیگه احتمال بیماری در جوار حیونات باغ وحش براش پیش نیاد به امید روزی که ببر ایرانی در جنگل های شمال دوباره احیا بشه و با ورود شیر ایرانی از آلمان 10 گربه سان ایران در داخل ایران تکمیل می شه از طرفین محیط زیست می خوام که با جدیت برای این موضوع تلاش کنن
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
0
0
واقعا واسه خودم متاسفم.دارم دامپزشک میشم بعد میخوام تو کشوری کار کنم که رده های بالای کشورش اهمیتی به حیوان نمیدن. مردم دیگه بماند. فقط سونامی زلزله اتشفشان چاره این مملکته. این نسل از ما انسان هام باید نابود شه شاید انسان های جدید تونستن ایران رو اباد کنن.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
سلام
دوستان عزیز خواهشمندم قبل از هر گونه نظر دستور العمل سازمان دامپزشکی در خصوص این بیماری مطالعه نمایید و عجولانه نظر ندهید
نظر شما
ادامه