کد خبر: ۱۹۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور با شرکت در یک گفتگوی زنده تلفنی به سؤالاتی درباره شیوع بیماری تب برفکی پاسخ داد.

دکتر سید محسن دستور که به تازگی ریاست سازمان دامپزشکی کشور را بعهده گرفته ، عصر جمعه 3 اردیبهشت ماه با شرکت در گفتگوی زنده تلفنی برنامه فرجه شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران وضعیت کشورمان از نظر شیوع بیماری تب برفکی را مطلوب ندانست و بر نقش دامداران در محدودکردن این بیماری تأکید کرد.

وی با تأیید نقش دامهای وارداتی بصورت قاچاق از هندوستان و پاکستان در شیوع این بیماری گفت : تلاش سازمان دامپزشکی در صورت رعایت اصول بهداشتی در دامداریها برای کنترل این بیماری نتیجه بخش خواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در پایان این گفتگو ابراز امیدواری کرد با تلاش محققان مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی واکسن جدید بر علیه این بیماری تولید و به زودی استفاده شود.

 

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۳
0
0
منظور از دام قاچاق هندی و چینی را فهمیدیم ، او نمی توانست بگوید که علت اصلی ورود سروتیپ جدید تب برفکی ،صدور مجوز حمل دام های وارداتی از مبادی کشورهای پاکستان، هند و چین که قبلا به درست صرفا بمنظور کشتار در استان سیستان و بلوچستان واردمی شدند به استانهای عمقی کشور توسط دفتر قرنطینه سازمان علت اصلی ورود و گسترش سروتیپ جدید بوده است
یه دلسوز
|
-
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
ای کاش یه دلسوز پیدا میشد و ما رو از دست مراودات و تعاملات مزخرف با کشورهای دوست و همسایه که جز ننگ و خفت واسه مون ندارن، خلاص میکرد. اما بقول دهخدا افسوس: که در این مملکت قحط الرجال است . . .
دکتر ناصر علیدادی
|
-
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0

جای تأسف است که به جای برخورد منطقی
و علمی با مسایل پیش آمده دستخوش
احساسات و هیجان می شویم:

لازم به ذکر است که دست اندرکاران پرورش و طب بالینی گوسفند می دانند که به دلیل خشکسالی چند سال گذشته (به جز امسال) بسیاری از گوسفند داران که وابسته به چرای دامهای خود در مراتع بودند به ناچار مجبور شدند که حتی میشهای آبستن خود را هم به دلیل قیمت بالای مواد غذایی راهی کشتارگاه کنند و از آنجا بود که سنگ بنای گرانی شدید و بی سابقه گوشت گوسفند در یک سال گذشته نهاده شد.

همین موضوع زمینه ای شد برای سود جویی
قاچاقچیان که از کشورهای پیرامونی
که سطح پایینی از دامپزشکی دارند به شکل غیر قانونی گوسفند ظاهرا سالم ولی آلوده را وارد کنند.

همچنین گرانی شدید و کمیابی گوشت گرم گوسفند که ماده غذایی عموم است و در نذورات و قربانی ها خواستار زیادی دارد، باعث نارضایتی گسترده در بین مردم شد.

بنابراین برای حل این مشکل، طرح اشتباه ورود همراه با قرنطینه گوسفند در مناطق مرزی به در آمد.

غافل از این نکته که در هنگامی که بیماری به شکل آنزئوتیک باشد ممکن است در فرصت زمانی قرنطینه، نشانه های بالینی خود را نشان ندهد و دام به همان حالت حامل و پخش کننده ویروس باقی یماند و ناخواسته اجازه ورود به اعماق کشور را پیدا کند.

از طرف دیگر امسال که خوشبختانه وضعیت باران خوب بوده و به نظر می رسد نیاز به وارد شدن گوسفند کمتر شود.
ولی باید چاره ای اساسی برای حل این مشکل در کشوری کرد که در منطقه ای
خشک و نیمه خشک قرار دارد و خواه ناخواه
هر چند وقت یک بار دچار خشک سالی شدید
و عواقب سنگین آن برای دامداران و بالتبع کل جامعه می شود.

توسعه گوسفند داری صنعتی که وابستگی
گوسفند را به مراتع می کاهد و از طرف دیگر
زمینه را برای کنترل بهداشتی، اثربخش، کم هزینه و تمام عیار
گله های گوسفند توسط همکاران زحمتکش
سازمان دامپزشکی در سطح این کشور پهناور با جغرافیای متنوع و پیچیده فراهم می آورد
شاید موثرین راه حل برای بر طرف کردن این معضل دیرینه باشد و می تواند متضمن ارایه پایدار گوشت بهداشتی و سالم گرم گوسفند در بازار شود.

خوشبختانه در تمام کتابهای پرورش گوسفند این موجود مفید و پر بازده، راه عمل و روش علمی گوسفند داری صنعتی توسط متخصصین مجرب که به صرفه بودن آن را
در مجموع و با توجه به کلیه جوانب آزموده اند
توضیح داده شده است.

لذا به نظر می رسد رفتن کشور به سمت صنتعی کردن پرورش گوسفند امری اجتناب پذیر باشد.

در غیر این صورت با توجه به سختی شدید شکل سنتی گوسفند داری و اینکه نسل جوان دیگر حاضر نیست مانند اجداد خود درگیر مشکلات فراوان گله داری کم بازده شود (آنهم با نگاه تحقیر آمیزی که به چوپان در جامعه نگریسته می شود) و مهاجرت به شهرها را بسیار آسانتر و سوده ده تر برای امرار معاش خود می یابد، آینده گوسفند داری کشور از این هم می تواند مشکل دار تر شود.

5اردی بهشت 1389


نظر شما
ادامه