کد خبر: ۱۹۰۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

دو ماه پیش با صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس سازمان غذا و دارو، ورود خمیر مرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ ممنوع شد. این در حالی است که دیروز حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو درباره صدور مجوز خمیر مرغ در نشست خبری خود، عنوان کرد: «از نظر وزارت بهداشت استفاده از خمیر مرغ ممنوع است، اما سازمان دامپزشکی بدون توجه به این ممنوعیت مجوز خمیر مرغ صادر می‌کند». وی همچنین گفت: «هر چند که سازمان دامپزشکی اعلام کرده که مجوز خمیر مرغ به همه می‌دهد اما از سوی سازمان غذا و دارو مجوز جدیدی داده نمی‌شود و مجوزهای قبلی هم باید اصلاح شوند».

خمیر مرغ ماده اصلی و پایه بسیاری از فرآورده‌های گوشتی کشور همچون سوسیس و کالباس است که از حدود 15 سال پیش به صورت جدی وارد صنعت فرآورده‌های گوشتی و رفته‌رفته جایگزین گوشت قرمز شده است.

در این خصوص غلامعلی فارغی، رئیس انجمن صنایع طیور ایران در گفت و گوی کوتاهی با فرهیختگان ممنوعیت تولید این محصول را منطقی نمی‌داند.

چندی پیش وزارت بهداشت تولید خمیر مرغ را ممنوع کرد، اما از قرار معلوم سازمان دامپزشکی مجوز تولید آن را می‌دهد و همچنان این محصول تولید می‌شود.

امکان حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس وجود ندارد. ده‌ها تن مرغ، در تولید خمیر مرغ استفاده می‌شود که در صورت عدم تولید خمیر، بی‌استفاده باقی خواهد ماند. اما در این میان وزارت بهداشت به جای اینکه با متخلفان این عرصه برخورد کند، تولید این محصول را ممنوع کرد.

امکان چه نوع تقلبی در فرآیند تولید خمیر مرغ وجود دارد؟

تولید خمیر مرغ همیشه متداول بوده و ممنوعیت خاصی نداشت، اما به تازگی وزارت بهداشت اعلام کرده است که بعضی از خمیر مرغ‌های تولید شده در شرایط استاندارد تولید نمی‌شوند و گاهی استخوان مرغ در آنها له می‌شود و گاهی بافت‌های غیرگوشت مثل غضروف در آنها وجود دارد، که همراه با آلایندگی‌هایی است. بر همین اساس تصمیم گرفتند اجازه تولید آن را لغو کند.

آیا تولید خمیر مرغ در سایر کشورها هم متداول است؟

استفاده از خمیر مرغ در همه جای دنیا مرسوم است. البته نظارت‌های بهداشتی لازم نیز در فرآیند تولید آن وجود دارد و به همین دلیل صورت مساله حذف نمی‌شود. البته خوشبختانه این بخشنامه هنوز اجرایی نشده. در حالی که درست این است که اگر واحدی از خمیر مرغ غیربهداشتی استفاده کند آن واحد مجازات شود نه اینکه استفاده از خمیر مرغ در تولیدات حذف شود.

در حال حاضر خمیر مرغ در خود کارخانه‌های سوسیس و کالباس تولید می‌شود؟

بله. فکر می‌کنم اگر محل تولید آنها را به کشتارگاه‌ها انتقال دهند امکان تقلب کمتر می‌شود و موارد بهداشتی و سلامت در آنها بیشتر لحاظ خواهد شد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
0
پدر پول و سود زیاد بسوزه که حاضرند برای افزایش آن به مردم و حتی بچه خودشون که از آن سوسیس و کالباس استفاده میکنه، ظلم می کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
یکی به من بگه که اغلب پوست مرغ و دنبالچه و کله مرغ و بند اول بال مرغ و ... را در بخشهای قطعه بندی کشتارگاهها چکار میکنند.؟؟؟؟؟ بذارید خودم بگم : اصلاً خمیر مرغ نمی کنن. حالا به من چه که چکار می کنن. بقیه اش را خودم سانسور می کنم و سه نقطه میذارم ...
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
0
0
سلامت مردم براشون مهم نیست و خودشون هم نمیذارند بچه شون از سوسیس کالباس های غیر استاندارد بخورند
یا پیتزا گوشت و قارچ می خورند
یا پیتزا رست بیف
بالاخره میدونن که توی یه کشور جهان سومی و درب و داغون چه جور زندگی کنن
ولی امان از زمانی که خشم الهی گریبانگیر بشه
نظر شما
ادامه