کد خبر: ۱۹۰۹۵

دکتر مهدی یزدان پناه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل استان کرمان در این مورد گفت: با کاهش دما، سرد شدن هوا و همچنین شروع فصل مهاجرت پرندگان آبزی که به عنوان مخازن بیماری آنفلوآنزا محسوب می گردند، شرایط برای فعالیت بیشتر عوامل ویروسی و باکتریائی فراهم می گردد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور استان کرمان بر لزوم واکسیناسیون به موقع طیور طبق دستورالعمل های دامپزشکی تأکید کرد و افزود: علاوه بر واکسیناسیون طیور، رعایت مسائل قرنطینه ای نظیر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به سالن های پرورش، ضد عفونی خودروهای حمل دان و کود، دفن بهداشتی طیور تلف شده، شستشو و ضد عفونی مستمر سالن ها نقش مهمی در جلوگیری از فعالیت عوامل بیماری زا و شیوع بیماری ها دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور استان در خصوص اتمام طرح پایش فعال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: خوشبختانه هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

دکتر مهدی یزدان پناه در این خصوص افزود: طرح پایش فعال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور روستائی و صنعتی استان انجام گردیداست.

وی افزود: در این بین تعداد 16 واحد صنعتی و 6 واحد روستائی تحت پوشش این طرح قرار گرفته که در مجموع 311 نمونه از این واحدها اخذ گردید.

وی خاطر نشان کرد: پس از انجام آزمایشات لازم در آزمایشگاه مرجع اداره کل استان هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نگردید.

دکتر یزدان پناه با بیان اینکه پایش بیماری آنفلوآنزا در کشور ما به دو شکل فعال و غیر فعال انجام می شود، گفت: پایش غیر فعال در طول سال بدون در نظر گرفتن فصل، زمان و ... انجام می گیرد.

یزدان پناه در خصوص نحوه انجام کار تصریح کرد: با گزارش تلفات غیر عادی طیور به شبکه های دامپزشکی، همکاران بلافاصله به این واحدها مراجعه کرده و نمونه برداری های لازم را انجام می دهند، اما در پایش فعال در محدوده زمانی معینی به تعداد مشخصی واحد مراجعه و از آنها نمونه برداری می کنیم.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور استان در پایان یادآور شد: طی چند سال اخیر طرح پایش و مراقبت آنفلوآنزای پرندگان به صورت سالانه انجام گرفته که خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در جمعیت طیور استان مشاهده نگردیده است.

 

 

نظر شما
ادامه