کد خبر: ۱۹۱۱۱

روش تلقیح مصنوعی طیور با حضور متخصص فرانسوی در ایران کلید خورد

تلقیح مصنوعی طیور در ایران با حضور متخصص و مدرس فرانسوی در مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ آرین بابل‌کنار کلید خورد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به بابل‌کنار، با برگزاری کارگاهی آموزشی در این مجتمع که با هماهنگی و همکاری شرکت نهاده‌های دامی جاهد و شرکت روکت اینترنشنال صورت گرفت، تکنسین‌های تلقیح مصنوعی نیز به فهرست تکنسین‌های واکسیناتور و ... کشور اضافه می‌شود تا طی سال‌های آینده، ایران نیز همچون کشورهای دیگر منطقه مانند پاکستان، هندوستان و اخیراً کویت به جرگه دارندگان دانش تلقیح مصنوعی صنعت طیور بپیوندد.

گای دلهوم (Guy Delhomme) متخصص برجسته تلقیح مصنوعی طیور که با دعوت شرکت نهاده‌های دامی جاهد به ایران آمده است، در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر تأثیرات این کارگاه آموزشی و تکنیک عملیات تلقیح مصنوعی گفت: این روش که حدود 30 سال از اجرای آن در اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی می‌گذرد، باعث توسعه صنعت مرغداری با نژادهای برتر و در عین حال ضریب باروری بیشتر مرغ‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق تکنیک تلقیح مصنوعی، واحدهای مرغداری با تعداد خروس خیلی کمتر می‌توانند مرغ‌ها را بارور سازند، افزود: به این ترتیب، با اشغال فضای کمتر در مزارع توسط خروس‌ها و امکان باروری بیشتر مرغ‌های مادر با هزینه کمتر برای تهیه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار افزایش می‌یابد.

دلهوم با بیان اینکه در روش تلقیح مصنوعی خلوص ژنتیکی نژادهای والد نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است، اظهار امیدواری کرد تا ایران نیز همچون هند و پاکستان که 90 درصد باروری‌ها از طریق تلقیح مصنوعی است، از این دانش روز استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه کشورهایی در استفاده از دانش تلقیح مصنوعی پیشتاز هستند، ادامه داد: در اروپا و برزیل برای گرفتن اجداد به ‌طور 100 درصد از روش تلقیح مصنوعی استفاده می‌کنند و تقریباً سرانه جهانی مرغ‌های به‌دست‌آمده از روش تلقیح مصنوعی 50 تا 55 درصد است.

متخصص شرکت فرانسوی Imv Technologies با اعلام نتیجه سفر دو هفته پیش خود به چین تصریح کرد: چین نیز در این زمینه آغاز به کار کرده و انتظار می‌رود صنعت طیور آن کشور توسعه یابد.

دلهوم درباره دلایل تأخیر ایران در استفاده از تلقیح مصنوعی طی سه دهه رواج این روش اظهار بی‌اطلاعی کرد و یادآور شد: در مورد هزینه‌های این روش باید گفت این تکنیک با توجه به مواهب کاهش مصرف انرژی، غذا و ... در بلند مدت باعث منفعت کشورهای برخوردار از این دانش است.

وی رواج 90 درصدی این روش در پاکستان را به‌رغم اینکه پنج سال پیش از اجرای آن ترس داشتند، دلیل روشنی برای باور تأثیرات مثبت آن در صنعت طیور هر کشور دانست.

دلهوم با اشاره به شباهت بسیار زیاد سیستم‌های مرغداری خاورمیانه تأکید کرد: نقطه قوت خوب کشور شما در این زمینه برخورداری ایران از نژاد مستقل لاین آرین است که وارداتی نیست و یکی از هشت نژاد خالص دنیا است.

به گفته وی، امروز تمام دارندگان لاین طیور از این تکنیک استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود ایران هم مانند دارندگان هفت لاین دیگر از این روش استفاده کند.

 

 

نظر شما
ادامه