کد خبر: ۱۹۲۰۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

خبرگزاری فارس: اثری از بیماری‌ دامی نیل غربی و تب‌‌ دره ریفت در کشور وجود ندارد

دکتر محسن مشکوة مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دو بیماری وست نایل و تب‌دره ریفت که بیماری مشترک بین انسان و دام است، گفت: باید به طور مداوم نسبت به بیماری‌های که در اطراف و در کشورهای مختلف پیش می‌آید، هوشیار بود.

وی افزود: اثری از این دو بیماری در کشورمان وجود ندارد، اما بطور مداوم پایش‌های لازم انجام می‌گیرد تا در صورت مشاهده هر نوع بیماری بلافاصله کارهای لازم انجام شود.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: بیماری‌ها از راه‌های مختلف ممکن است، وارد کشور شود و یکی از تدابیری که کشورها اتخاذ می‌کنند، این است که همیشه وضعیت بیماری را در جهان و کشورهای همجوار رصد کنند تا در صورت بروز هرگونه بیماری در کشور بلافاصله جلوی پیشروی آن‌ها گرفته شود.

مشکوة تصریح کرد: یکی از پیامدهای جهانی شدن، جهانی شدن بیماری‌ها است، زیرا ارتباطات در سطح جهان به سرعت و به راحتی انجام می‌شود.

وی افزود: همه کشورها عضو سازمان بهداشت جهانی هستند و موظفند که بیماری‌های خود را به این سازمان‌ منعکس کنند و در صورت بروز یک بیماری در کشوری ، هشداری‌ لازم به سایر کشورها داده می‌شود.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هنر مدیریت بیماری‌ها در کشورهای مختلف رصد بیماری‌ها است، تا به محض بروز یک بیماری در اسرع وقت و با هزینه کم آن بیماری مهار شود.

مشکوة تصریح کرد: تب دره ریفت بیماری مختص قاره آفریقا است که در یک مکان جغرافیایی به نام دره ریفت شیوع دارد و ناقل این بیماری ویروسی، یک نوع پشه است که در شرایط خاص آن مکان جغرافیایی رشد و نمو می‌کند.

وی افزود: 15 سال پیش این بیماری به عربستان و یمن منتقل شد، اما پشه ناقل، در شرایط جغرافیایی این دو کشور نتوانست دوام بیاورد و به همین دلیل بیماری مهار شد.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین به لحاظ این بیماری هیچ گونه مشکلی نداریم و این بیماری در کشور وجود ندارد.

دکتر مشکوة تصریح کرد: بیماری وست نایل که به نیل غربی معروف است در کشور ترکیه مشاهده شده و آزمایش اسب‌ها در این کشور اصطلاحا «سرم مثبت» بوده است، اما باز هم در ایران به عنوان یک معضل با آن مواجه نیستیم.

وی تصریح کرد: سرم مثبت بدین معناست که دام ممکن است، در معرض ویروس قرار گرفته باشد و در بدنش یک واکنش ایجاد شده که آزمایش سرم مثبت شده است.

در مورد لمپی اسکین هم مشکلی وجود ندارد و هم اکنون در کشور مهار شده است و این بیماری یک بیماری دامی بود که با جراحات پوستی بر روی حیوان این بیماری در مناطق خاورمیانه گزارش شده بود از جمله عراق و به کشور ما وارد شد و در استان‌های غربی بخصوص ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و گسترش پیدا کرد در اطراف و سازمان دامپزشکی با اقدامات لازم از جمله بهداشتی و قرنطینه‌ای آن بیماری را مهار کرد و انجام واکسیناسیون آن بیماری را به طور کامل مهار کرد.

دو بیماری تب دره‌ریفت و وست‌نایل دو بیماری خطرناک و مشترک بین دام و انسان است که در آفریقا، ترکیه، عربستان و آمریکا مشاهده شده و خوشبختانه وارد کشور ما نشده است و به همین دلیل به صورت مداوم نمونه‌برداری انجام می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
0
0
پس معاونت بهداشتي چي كاره بيد
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
0
0
با سلام
بهتر است این پایش ها در تابستان یعنی انتهای بهار و تابستان که زمان شیوع آربوویروسها هست، هم انجام گردد. در مورد لمپی اسکین هم آن زمان برای پایش به دلایلی بهتر است. آنگاه بهتر میتوان در مورد وجود یا عدم وجود بیماری اظهار نظر نمود.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
0
0
با سلام
نمیدانم چرا یاد دیالوگ کارتون رابین هود افتادم!!!
آنجا که نگهبان ندا می داد شهر امن و امان است.
خسته نباشید دکتر جان، ای مردی برای تمام فصول
ناشناس
|
-
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
آقای دکتر من خودم یکی از متخصصین دانشگاه تهرانم و به وفور کیس دره ریفت رو دیدم که پاراکلینیک هم تأیید کرده ولی کی جرأت گزارش داره ...
دامپزشك
|
-
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
كلا چون بحث قرنطينه و نظارت سازمان دامپزشكي خيلي قوي هست و تازه چون خيلي قوي هم عمل كرده ميخواهند دفتر منطقه اي فاعو را هم بيارن ايران ديگه ويروسها هم مي دونن كه نبايد بيايند ايران ، ضمنا آقاي دكتر پايش را از توي اداره و پشت ميز نميشه انجام داد ،
نظر شما
ادامه