کد خبر: ۱۹۲۱۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

خبرآنلاین نوشت:

اگر جزو خریداران ماهی تازه سالمون بوده‌اید بدانید که سرتان کلاه رفته است. چراکه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مراکز مجاز پرورش ماهی سالمون اعلام کرده است که اساسا ماهی سالمون یا همان ماهی آزاد دریای شمال (قسمتی از اقیانوس آتلانتیک) نوعی ماهی وارداتی است و قابلیت پرورش در هیچ نقطه‌ای از کشور را ندارد و بر همین اساس تا‌کنون هیچ مجوزی مبنی بر پرورش ماهی سالمون از سوی مراجع قانونی ذیصلاح صادر نشده است.

اولین سوالی که بلافاصله پس شنیدن این اظهار نظر از سوی سازمان جهاد کشاورزی در ذهن به وجود ‌می‌آید این است که «پس آن چیزی که به عنوان ماهی تازه سالمون به مردم فروخته می‌شود چیست؟» برای یافتن پاسخ این سوال باید پای حرف‌های رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان البرز نشست.

شمس آذر ماجرا را اینگونه تشریح می‌کند: «آنچه که در حال حاضر تحت عنوان ماهی سالمون به شهروندان عرضه می گردد همان ماهی قزل آلا است که در مرحله‌ای از نگهداری با استفاده از نوعی رنگدانه تغییراتی در رنگ گوشت آن پدید آورده و آن را به عنوان ماهی سالمون به فروش می‌رسانند».

اینجاست که ناخود آگاه آن ضرب المثل معروف رنگ کردن گنجشک و جا زدن آن به جای قناری در ذهن تداعی می‌شود؛ البته این‌بار ماجرا کمی متفاوت است. در اینجا کسانی‌که در دام افراد سودجو گرفتار می‌شوند علاوه بر ضرر مالی ناشی از خرید ماهی قزل‌آلا به دو برابر قیمت واقعی آن، سلامتی خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند، چراکه مشخص نیست متقلبین از چه نوع رنگدانه‌ای برای تغذیه ماهی‌ها استفاده می‌کنند.

در این بین اما اظهار نظر اداره کل دامپزشکی استان البرز از همه جالب‌تر است، آنها در موضع‌گیری رسمی خود پیرامون این موضوع می‌گویند که «استفاده از رنگدانه‌های مجاز در تغذیه ماهی قزل آلا مورد خاصی ندارد و در صورت مجاز بودن رنگدانه‌ها مشکلی برای سلامت انسان به‌وجود نخواهد آورد.»

این اظهار نظر در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی هیچ کدام از مراکز تولید ماهی تقلبی سالمون مجوزی را برای تولید این نوع ماهی از سازمان‌های مربوطه دریافت نکرده‌اند، پس بنابراین تحت نظارت هیچ سازمانی هم قرار ندارند. حال اینکه اداره‌کل دامپزشکی استان البرز چگونه و با چه استدلالی به این نتیجه رسیده است که در تولید ماهی تقلبی سالمون که هیچ گونه نظارتی بر روند آن وجود ندارد، از رنگدانه طبیعی استفاده می‌شود، جای سوال دارد. نکته دیگر اینجاست که در این موضع‌گیری هیچ اشاره‌ای به میزان استاندارد استفاده از رنگدانه‌ها نشده است.

غلامرضا رفیعی عضو هیئت علمی و استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران میزان استاندارد استفاده از رنگدانه‌های طبیعی را بین30 تا 60 میلی‌گرم در یک کیلو غذای ماهی عنوان ‌می‌کند و استفاده بیش از این میزان را غیر مجاز می‌داند.

اما آیا می‌توان از سودجویانی که قزل‌آلا را رنگ می‌کنند و به جای سالمون به مردم می‌فروشند انتظار داشت به فکر سلامتی مردم باشند و از رنگدانه‌های طبیعی، آن هم به میزان استاندارد برای تغییر رنگ گوشت ماهی استفاده‌ ‌کنند؟

تردیدها در مورد آسیب رسان بودن ماهی سالمون زمانی افزایش می‌یابد که دکتر محمدصادق باغستانی رییس کمیسیمون سلامت شورای اسلامی شهر کرج پس از شنیدن ماجرای چگونگی تولید این نوع ماهی در پاسخ به این سوال که آیا شما از این پس ماهی سالمون می‌خورید؟ بدون تامل پاسخ می‌دهد که: «نه»

شنیدن این «نه» از زبان رییس کمیسیون سلامت شورای شهر می‌تواند تاییدی باشد بر نبود تضمین کافی برای سلامت این نوع ماهی. حالا باید نشست و دید که سرانجام چه زمانی متولیان تامین امنیت سلامت جامعه و همچنین سازمان‌های نظارتی تصمیم خواهند گرفت تا با تولید کنندگان ماهی سالمون تقلبی برخورد کرده و از ادامه این روند جلوگیری کنند.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
0
0
كجاي اين كشور محصولي كه ضمانت سلامت داشته باشد وجود دارد؟!
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
تقلبات ماهي بسيار فراگير است.به عنوان كسي كه مسوول فني يكي از واحدهاي بسته بندي ماهي بودم،خدمتتان عرض كنم كه علاوه بر مشكلات بهداشتي در حين بسته بندي،حدود ٥٠٪ فيله ماهيان بسته بندي شده كه در فروشگاهها به مردم عرضه مي شود تقلبي است.عروس به حلوا تبديل مي شود،شاخدار قهوه اي عروس ماهي مي شود،اورئو دوري حلوا مي شود.سنگسر به ميش كبابي تبديل مي شود، ماهي شعري به سنگسر طلايي مي شود و.....
في الواقع مردم با قيمت بالا ماهي مي خورند كه تحت نظارت سازمان دامپزشكي نوع ديگري از ماهي است.جالب اينجاست كه سيستم دامپزشكي دايورت كرده و انتظار دارند مردم دامپزشكان را تحويل بگيرند
همکار مسئول فنی بهداشتی شرکت ماهی
|
-
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
در فرمایش شما که تقلب می شود همکار عزیز شکی نیست
ولی سوال من اینه که :
1. شما چه اقدامی کردید در مخالفت با این تقلبات؟
2. این چنین تقلباتی در قالب تدلیس جا می گیرند به معنی بهتر جلوه دادن محصول و کلاهبرداری قطعی است ولی برای سلامت مشکلی ایجاد نمی کند.
3.مگه اینکه خود ما اگر کاری بکنیم (که خیلی ارزش داره) وگرنه از عهده ی سازمان که هم نیرو کم داره هم مصلحت اندیشی می کنه ، بهبودی حاصل نمیشه
4.ارادتمند و کوچک همه ی همکاران اوجدان و وظیفه شناس مثل شما
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
در جواب همكاري كه صحبت از تدليس و وظيفه شناسي كردند بايد عرض كنم.به اتفاق يكي از همكاران دلسوز جزوه و سي دي آموزشي در اختيار دامپزشكي قرار گرفت تا در بازرسي هاي خود از واحدهاي بسته بندي و فروشگاهها بتوانند تقلبات را بهتر شناسايي كنند.پيشنهاد مي كنم جنابعالي هم به جاي شعارهاي چهارگانه كار مثبت در جهت اطلاع رساني در زمينه ماهي و ميگو انجام دهيد تا ديگران بهره مند شوند
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
البته لازم بذكر است كه برادران .......... در شهرري يد طولايي در تقلبات فيله ماهي دارند.يكي از ابتكارات فروشگاه اتكا پذيرفتن فيله ماهي با پوست مي باشد كه اين امر باعث شده متقلبين نتوانند در اتكا زياد مانور بدهند.هر چند پوست بعضي از ماهيان مثل حلوا سياه و اورئو دوري بسيار شبيه هم هستند.
همکار مسئول فنی بهداشتی شرکت ماهی
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
چشم
حرفی که زدم ظاهرا شما را برآشفته کرده پس عذر می خوام از شما
درضمن من با کسی دعوا ندارم
شعار هم نیست سوال و نکته ست
اینجانب هم یکی از اون کسانی هستم که فایل و جزوه آموزشی در اختیار همکاران و به خصوص دوستان تازه وارد به این حرفه گذاشته و اگه توفیق باشه خواهم گذاشت
پاینده باشید
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
با سپاس از همكار ناظر ماهي.پيشنهاد مي كنم كه اطلاع رساني را به مردم عادي بدهيم چرا كه كسي پيگير نيست.بنده كلي دوندگي كردم كه در واحدهاي بسته بندي ماهي حوضچه سنگي قابل شستشوتعبيه گردد اما توجهي نشد،چه رسد به اينكه به تقلبات پيچيده رسيدگي كنند.متاسفانه ماهيان منجمد كارتني توليد داخل بعلت داشتن آب(جهت افزايش وزن) چسبندگي زيادي بهم دارند و خرد كردن آن با چكش(دستورالعمل سازمان دامپزشكي) ميسر نيست.كارگران اين ماهيان را در خياط و به در و ديوار و هر جاي سفت مي زنند كه ماهي ها از هم جدا شوند.صحنه غير بهداشتي تهوع آور كه بايد ديد.پيشنهاد من اين بود ماهي در اين حوضچه هاي سنگي قابل شستشو خرد شود اما متاسفانه........ .بيچاره خلق الله
دکتر طهماسبی
|
-
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
نیاز به اینهمه جدل و بحث نیست.تا حالا کسی مرده؟؟؟!!!
نمرده که!!!
اینها کارآفرین هستند و هر کدامشان 200 تا کارگر را نان می دهند.در جهت اشتغالزایی باید از تولید کننده حمایت کرد.
با دو بسته ماهی می شود مشکلات تولید کننده ها را حل کرد البته با خوشی و شاد
ناشناس
|
-
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
سلام دوستان عزیز
بنده مسئول فنی یکی از بزرگترین مراکز عرضه ماهی زنده در ایرانم که برای حفظ امنیت شغلی از گفتن نام مجتمع خودداری میکنم.
بیشترین فروش ماهی در این مجتمع قزل آلا سالمون است که با استفاده از رنگدانه استاگزانتین قزل آلا را رنگ می کنند،و میزان این رنگدانه اصلا قابل کنترل نیست و بنده بارها با مدیریت صحبت کردم و منطق ایشون بر این بود ((ما که خوردیم چیزیمون نشد)) متاسفانه شبکه دامپزشکی و پرورش دهندگان به فکر اقتصاد این موضوع هستند.
لطفا با تشکیل کمپین در فضای مجازی،ناسلامتی این ماهی را به مردم و سران بهداشتی مملکت گوش زد کنیم.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
............. را ول کن.اونها میایند جند کیلو قزل آلا می گیرند و می روند.هیچ راهی جواب نمیده.انتهای قضیه بری میگویند که ول کن بابا سرتو بنداز کارتو بکن،چیکار داری به اینکارها!!!
دو تا پیشنهاد می کنم:
1) از آشنایان و فامیل خودت شروع کن و به اونها آگاهی بده
2) تا می تونی ماهی مرده و فاسد به ................ بده که بروند اسهال بگیرند.
نظر شما
ادامه