کد خبر: ۱۹۲۵۳

خبرهای رسیده حاکی از آن است که صبح امروز-شنبه- به مانند روزهای گذشته کشتار در کشتارگاه صنعتی اراک انجام شد اما، امروز برعکس گذشته هنوز دام‌های کشته شده بر زمین مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه مرکزی، صبح امروز چیزی در حدود 600 تا 700 گوسفند و همچنین 70 گوساله در کشتارگاه اراک کشتار شده که به دلیل فرافکنی و واگذاری مسئولیت‌ها بین شهرداری و دامپزشکی اراک، مردم و کشتارها معطل و بلاتکلیف مانده‌اند.

یکی از قصابان این کشتارگاه در تماس با خبرنگار ایسنا و اعلام این خبر گفت: تماس‌های مکرری با دامپزشکی اراک صورت گرفته اما، از معاینه دام و نظارت بر کشتار سر باز زده‌اند و عملاً دام‌های کشته شده در حال نابودی است.

رضایی‌پور مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در خصوص مشکل پیش آمده به خبرنگار ایسنا گفت: طبق تصمیمات کمیته ساماندهی دام استان مرکزی که ریاست آن بر عهده معاونت عمرانی استانداری است و با دبیری دامپزشکی استان فعالیت دارد از دو سال پیش در جلسات این کمیته مصوب شد که نیروهای نظارت بر کشتارگاه‌ها باید از جانب شهرداری تأمین شوند.

وی با اشاره به اینکه این تصمیم براساس قانون شهرداری و همچنین سازمان دامپزشکی کشور اتخاذ شده است، افزود: نیروهای مورد نیاز جهت نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها باید از جانب شهرداری و با کمک بخش خصوصی تأمین شوند و دامپزشکی نیز این افراد را تأیید کند و با تأیید دامپزشکی بحث معاینه و نظارت انجام گیرد.

رضایی‌پور تصریح کرد: تا امروز دامپزشکی از نیروهای خود برای اعمال نظارت در کشتارگاه‌ها استفاده می‌کرده و عملاً شهرداری تأمین نیرویی را به انجام نرسانده است.

مدیرکل دامپزشکی اراک با اشاره به تذکرات کتبی که برای شهرداری ارسال شده است، افزود: طی شش ماهه اخیر چندین تذکر مکتوب به شهرداری اراک داده شده است و عملکرد شهرداری به مراجع قضایی نیز اعلام شده شده است اما، تاکنون همکاری صورت نگرفته است؛ در صورتی که طبق قانون، شهرداری موظف است بحث نیرو، تردد و کلیه امکانات این کشتارگاه را تأمین کند چراکه مالکیت این فضا در اختیار شهرداری است و دامپزشکی صرفاً وظیفه نظارت عالیه، آموزش مسئولین فنی و نظارت بر عملکرد این مسئولین را برعهده دارد اما، شهرداری تاکنون هیچ اقدامی صورت نداده است.

نیروی مورد نظر تامین شده، دامپزشکی به وظایف خود عمل نمی‌کند

به منظور پیگیری این ماجرا به سراغ مرادعلی عباسی معاون خدمات شهری شهرداری اراک رفتیم؛ وی اظهار کرد: در این موضوع قانون به صراحت موارد لازم را بیان کرده است و ما نیز جلسات متعددی در این راستا داشته ایم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده بین سازمان شهرداری و دامپزشکی کشور افزود: طبق مواد این تفاهم‌نامه در ماده 17 و 18 به صراحت بیان شده است که نظارت بر سلامت دام برعهده دامپزشکی است و موظف هستند دامپزشک را در کشتارگاه‌ها مستقر کنند تا نظارت را اعمال کنند.

عباسی افزود: طبق قانون، شهرداری موظف است نیروها و پرسنل مستقر در کشتارگاه را در خدمت دامپزشک‌ها قرار دهد و آنها کشتار را زیر نظر دامپزشک انجام دهند و دامپزشکی نیز باید این دامپزشک را معرفی و مستقر کند.

وی با تأکید بر اینکه کلیه اقدامات لازم که برعهده شهرداری بوده انجام شده است، گفت: نیروها در کشتارگاه مستقر هستند و در حال حاضر دامپزشکی به وظایف خود عمل نمی‌کند و دامپزشکی که باید در کشتارگاه حضور داشته باشد را در نظر نگرفته‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک عنوان کرد: پرسنل مورد نیاز کشتارگاه اراک طی این مدت در محل حضور داشته‌اند و وظایف خود را بدون هیچ‌گونه قصوری انجام داده‌اند، در صورتی که نظارت بر سلامت گوشت و مباحث بهداشتی از وظایف دامپزشکی است که باید دامپزشک خود را مستقر کند و نیروهای ما نیز در اختیار آنها خواهند بود.

عباسی به نامه‌های ارسال شده از سوی دامپزشکی اشاره کرد و گفت: نامه‌هایی در خصوص تأمین نیرو دریافت شد که ما نیز جوابیه لازم در راستای قانون را ارسال کردیم که کلیه مراجع قضایی و بازرسی نیز در جریان آن هستند.

پرسنل تامین شده توسط شهرداری فاقد تخصص مرتبط هستند

درخصوص تأمین نیرو توسط شهرداری در کشتارگاه صنعتی اراک سیروس سلمان‌نژاد مدیر دامپزشکی اراک به خبرنگار ایسنا گفت: طبق تفاهم‌نامه بین سازمان شهرداری و دامپزشکی کشور و با توجه به ماده 18، تأمین بودجه، پرسنل و امکانات لازم در کشتارگاه‌ها بر عهده شهرداری است.

وی با اشاره به پرسنل تأمین شده در این کشتارگاه گفت: نیروهای تأمین شده نیروهایی با تحصیلات بهداشت محیط هستند در صورتی که کار دام و کشتار بحثی تخصصی است و با مباحث مربوط به بیماری‌های دام زنده و دام کشته شده ارتباط داشته و سلامت گوشت باید مورد توجه قرار گیرد در صورتی که پرسنل تأمین شده در این حوزه اطلاعات و آگاهی لازم در حوزه دام را ندارند.

سلمان‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر اغلب کشتارگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و دامپزشکی صرفاً در یحث نظارت دخیل است، افزود: در جلسات گوناگون شهرداری اعلام کرد که قصد واگذاری به بخش خصوصی را دارد و یا به بهانه تأمین نشدن نیرو باعث شد که ما خود نیروهای لازم را در کشتارگاه تأمین کنیم، درصورتی که این اقدام طبق قانون وظیفه دامپزشکی نبوده است.

وی عنوان کرد: طبق نامه‌ ارسالی محدوده زمانی بین 25 آبان ماه تا 15 آذرماه تعیین شد تا شهرداری نیروهای متخصص در این حوزه را جذب کند تا در کنار دامپزشکان کار کشتار دام در کشتارگاه اراک را انجام دهند، در صورتی که تا امروز هیچ اقدامی صورت نگرفت.

مدیر دامپزشکی اراک با تاکید براینکه طبق قانون عمل خواهیم کرد گفت: امروز نیز دامپزشکان برای نظارت به کشتارگاه اعزام شدند تا ضرری به دام‌های مردم وارد نشود اما، به هر حال شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده و لازم است در این راستا تصمیمات جدی اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا، اهمال و کوتاهی در مواردی این چنینی تنها مردم را متضرر می‌کند در صورتی که با کمی همکاری و واقف بودن به موارد قانونی می‌توان امور را به ساده‌ترین شکل ممکن و بدون بروز مشکل پیش برد.

طبق گفته‌های مدیر دامپزشکی اراک کشتار امروز این کشتارگاه توسط دامپزشکان معاینه و نظارت خواهند شد اما، مشخص نیست که این کشمکش‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها به یکدیگر تا چه زمان ادامه داشته باشد و اینکه آیا ممکن است، بار دیگر دام‌های مردم بعد از کشته شدن روی زمین بمانند یا خیر؟

 

 

برچسب ها: اراک، کشتارگاه،
نظر شما
ادامه