کد خبر: ۱۹۲۹۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

 

رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از برنامه تغییر شیوه نظارت بهداشتی دامپزشکی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا دکتر محمدرضا صفری پیش از ظهر امروز که در جمع اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان دامپزشکی آذربایجان شرقی در تبریز سخن می گفت، اظهار داشت: بر این اساس وابستگی مالی مستقیم ناظران بهداشتی دامپزشکی از کارفرمایان قطع می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ناظران بهداشتی دامپزشکی از یک سو حقوق خود را از کارفرما دریافت می دارند و از سوی دیگر بر عملکرد واحد تولیدی نظارت داشته و موظفند مقررات را در این خصوص اعمال کنند که عملا تحقق دقیق و کامل چنین امری بعید به نظر می رسد و باید فکری برای آن شود.

صفری با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف دنیا حقوق ناظران سلامت بهداشتی از محل منابع عمومی تأمین می شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس کارفرمایان تعهدات مالی خود را در این زمینه به دولت پرداخت می کنند و عملا ارتباط مالی مستقیم ناظران بهداشتی و کارفرمای واحد تولیدی قطع می شود که ما به دنبال تحقق چنین موضوعی در قبال ناظران بهداشتی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بهداشتی یک موضوع حاکمیتی است گفت: این بحث در طرح تحول سلامت مطرح و مورد تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته همچنین کمیسیون کشاورزی مجلس از آن حمایت کرده و همین نگاه را نیز وزیر جهادکشاورزی داشته که امیدواریم در ادامه با مطرح شدن اهمیت بحث سلامت عام و فراگیر و پیگیری موضوع شاهد تحقق آن باشیم.

صفری تعداد مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی کشور را 7 هزار و 500 نفر عنوان کرد و گفت: بالغ بر 2 هزار و 500 نفر از این تعداد در بخش هایی نظیر کشتارگاه ها، سردخانه ها فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه تا زمان تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن آن سازمان نظام دامپزشکی یک مرحله انتقالی در این زمینه در نظر گرفته است، گفت: سازمان نظام دامپزشکی با اعتقاد راسخ بر اینکه باید برای اجرای قانون نظارت ناظران بهداشتی دامپزشکی ارتباط مالی آنان با کارفرما قطع شود، با فعال ساختن نظام سبز سلامت که در گذشته فعالیت آن نسبی شده بود، در تلاش است تا این مرحله را بدون دغدغه و البته با برنامه ریزی اساسی و ارایه راهکار اجرایی صحیح طی کند و آرامش فکری و امنیت روانی را برای شاغلان این حوزه و اعتماد مصرف کنندگان را با اطمینان بیشتری فراهم نماید.

در ادامه این نشست دکتر مسعود نیرومند، رییس انجمن صنفی مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی آذربایجان شرقی، گزارشی از فعالیت های این انجمن ارایه داد و گفت: این انجمن که هم اکنون در دوره سوم فعالیت خود قرار دارد با همفکری اعضا تلاش دارد ضمن ساماندهی فعالیت های این حوزه، موضوع نظارت بهداشتی دامپزشکی به طور جدی مطرح و پیگیری شود.

وی قراردادهای موقت کار و فقدان امنیت شغلی را از عمده ترین مشکلات فعالان ناظران بهداشتی دامپزشکی خواند و گفت: علی رغم آنکه در قراردادهای منعقده تلاش می شود تا لااقل حداقل دستمزدهای تعیین شده برای یک دامپزشک قید و اجرایی شود، به دلیل حجم بالای فارغ التحصیلان دامپزشکی که در این استان به دلیل وجود سه دانشکده دامپزشکی که بعضا نیز پذیرش نوبت دوم نیز دارند، ما شاهددریافت مبالغی پایین تر از این حقوق و حتی بدون رعایت سایر مسایل که شمولیت قانون کار را دارد از دامپزشکان شاهد هستیم که این امر به شدت از قدرت اجرایی دامپزشکان در این بخش می کاهد که باید فکری برای آن شود.

در ادامه این جلسه هریک از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان دامپزشکی آذربایجان شرقی به بیان مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
چه عجب!
پس میدونن که این شیوه ومقدار پرداخت حقوق مسولین بهداشتی غیرمنطقی واحمقانه است وعملا وقتی مسوولین فنی به خاطر حقوق ناچیزی که تازه آن را هم باید مستقیم ازکارفرما بگیره ودر صورت اعلام نقایص بهداشتی وایجاد هزینه ویا کم شدن سود شرکت به این دلیل ،ناچار به سکوت وعدم گزارش تخلفات بهداشتی میشود
یک دامپزشک استان آذربایجان شرقی
|
-
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
آخه چرا اینقدر .......................!!!!!!!!!!!!!!!
من شخصاً بارها از دکتر ............ بابت این شرایط انتقاد کردم اما خود دکتر .......... مسئولان واحدهای دامی رو به دادن این حقوق های ناچیز ترغیب و تحریک میکنه! ایشون خودشون راهکار فرار را یاد کارفرماها میده.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
0
امیدوارم فرمایشات جناب آقای دکتر صفری مثل گفته های دیگران باد هوا نباشد و بالاخره با پیگیریهای جدی و واقعی این معضل قطع ارتباط مالی بین مسئولین فنی و کارفرما حل شود تا نظارت و کنترل واقعی از سوی مسئولین فنی انجام گرفته و محصولات واقعا به شکل صحیح و بهداشتی عرضه شود و مشکلات و مصائب بی شمار مسئولین فنی از جمله میزان دریافتی آنان که گاه کمتر از یک کارگر ساده است و آن هم چندین ماه به تاخیر می افتد و تحقیر این قشر مظلوم واقع شده از سوی کارفرمایان حل شود.
جناب دکتر صفری و مسئولین و نمایندگان محترم مجلس لطفا این موضوع مهم را به جد پیگیری نموده و در اسرع وقت به نتیجه برسانید
ومن الله توفیق
دامپزشک مسئول فنی از تبریز
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
0
همکاران عزیز منتظر اجرای ماده 19 نباشند.اجرای ماده 19 یعنی اجرای نظم . اجرای نظم باعث می شود که راه ........... بسته شود که نباید بسته شود.
باید قوانین دامپزشکی از حالت فضایی خارج شده و تعدیل گردد،شاید بعد از این کار فرجی حاصل شود.
اللهم عجل لولیک الفرج
مسول فني سابق
|
-
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
ارزو بر جوانان عيب نيست و يا بقولي خواب ديدي خير باشه، من هشت سال قبل بدليل جلوگيري از بسته بندي بار الوده در شركت فراورده هاي خام دامي بدليل تفاهمهاي پشت پرده صاحبين شركت و اداره كل نه تنها نتوانستم قوانين را اجرا كنم بلكه از كار هم برنارد شدم، اين داستاني است كه براي خيلي از ما ها اتفاق افتاده و عامل اصلي اونهم عدم تمايل باطني سازمان دامپزشكي براي اجراي طرح عدم وابستگي مسولين فني به كارفرما است، ابتدا بايد دستهاي پشت پرده اين تفاهمات را قطع كرد و بعد منتظر اجرائ اين طرح بود، از عدم اجرائ اين طرح خيلي ها نفع مالي مي برند، همه ما مسولين فني ميدونيم اين أفراد كجا و چه كساني هستند ، اما اگر همين أفراد لحظه اي به خودشان بيايند ميفهمند كه اون غذاي ناسالم به طور غير مستقيم سر سفره خانواده خودشان مياد اما كجاست وجدان بيدار، اقايان لطفا بيدار شويد خودتان را به اون را نزنيد !!!
مسوول فنی غیر بهداشتی
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
0
در جواب همکار مسوول فنی که فرمودند بین متخلفین و اداره تفاهم وجود دارد باید عرض کنم که این خوبه. به خدا قسم محموله ای ضبط کرده بودم که سگ می خورد می مرد،این محموله را بخاطر چهار کیلو ماهی آزاد کردند و ماه رمضان فرستادند سر سفره مردم. و یا محموله ای که باید معدوم می شد به جایش زباله را ریختند داخل کارتنها و بردند.شاید عدالت الهی اینها را ادب کند و گرنه اوشان همه را میدانند.
ممکن است استقلال مالی هم وجود داشته باشد اما شک نکنید که قراردادها را طوری تنظیم خواهند کرد که با اولین گزارش شفاهی یا کتبی مسوول فنی خواهد سوخت.
به قول بزرگی، تا حالا کسی مرده؟ نمرده که!!
نظر شما
ادامه