کد خبر: ۱۹۳۰۶

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در اولین جلسه ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که به ریاست مهندس منصوری رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه و اعضای این ستاد در سازمان جهادکشاورزی برگزار شد گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در ایران و کرمانشاه مشاهده نشده است اما با توجه به اینکه برخی کشورهای اروپایی و کشور روسیه درگیر این بیماری شده اند لازم است دستگاههای مرتبط آمادگی لازم را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر نادر پرور در جمع اعضای ستاد مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان کرمانشاه افزود: آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که دارای سه تیپ, B ,CA است که تنها تیپ A آن می تواند در طیور ایجاد بیماری نماید و تحت تیپهای ویروس H5N1 , H7N1 هستند که بیماری فوق حاد را در پرندگان ایجاد و انسان را نیز مبتلا می کنند.

دکتر پرور تصریح کرد: با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در کشورهای شرق آسیا، روسیه و اروپا ضروری است مرغداران و کسانی که با طیور ارتباط دارند بیشتر دقت نمایند زیرا که بیماری آنفولانزای پرندگان می تواند تا 100 درصد خسارت وارد کند.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش آنفولانزای پرندگان در استان افزود: به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت دام هر سال در ابتدای فصل پاییز و با آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر و به منظور ردیابی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان این طرح همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه اجرا می شود.

دکتر پرور با بیان اینکه این طرح از تاریخ 28/7/93 در استان کرمانشاه آغاز شده تصریح کرد: در این طرح تعدادی از واحدهای صنعتی و روستایی استان بصورت تصادفی انتخاب و از پرندگان موجود نمونه گیری بعمل آمد.

وی خاطر نشان کرد: طی یک ماه بیش از 453 نمونه از 12 واحد روستایی و 15 واحد صنعتی پرورش طیور استان جمع آوری و برای هر نمونه 4 نوع آزمایش ( الیزا – تست های Hi مربوط به H5, H7 و H9 ) انجام شده که خوشبختانه با توجه به نتایج آزمایشات بعمل آمده و تایید سازمان دامپزشکی کشور تاکنون استان از نظر این بیماری پاک می باشد.

در ادامه دکتر حیدری رئیس اداره طیور دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه علاوه بر این طرح فعالیتهای نظارتی و بهداشتی این اداره کل درتمام زمینه ها بصورت مستمر انجام می گردد افزود: پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماریهای طیور بخصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بصورت جدی پیگیری می شود بعنوان مثال در 8 ماهه ابتدای سال 93 توسط همکاران این اداره اقداماتی شامل 7200 مورد بازدید از واحدهای طیور صنعتی، روستایی، تالاب ها ، کشتارگاهها و بازار پرنده فروش ها، بیش از 4100 مورد نمونه گیری، نزدیک به 10 هزار مورد آزمایش، 1میلیون و 500 هزار مترمربع ضدعفونی کشتارگاههای طیور و همچنین ضدعفونی 5200 دستگاه خودروهای حمل طیور زنده انجام شده است.

وی علائم این بیماری را در پرنده بیمار؛ شروع ناگهانی و تلفات بسیار بالا، انتشار سریع بیماری در گله، بی حالی شدید، پژمردگی، ژولیدگی پر، اسهال، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید و مشهود مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید روزانه، علائم حاد تنفسی، سیاه شدن و خونریزی تاج،ریش و ساق پا و تولید تخم مرغ با پوسته نرم اعلام کرد.

دکتر حیدری مخازن این ویروس را پرندگان وحشی و آبزی (بویژه اردک وحشی) اعلام کرد و افزود: مرغ، بوقلمون، اردک، کبوتر، غاز، پرندگان وحشی، خوک و انسان میزبان های این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه چگونه می توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد افزود: اجرای اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای، کنترل تردد افراد به داخل و خارج فارم، جلوگیری از تماس پرندگان مهاجر و آزاد پرواز یا طیور پرورشی ، ضدعفونی و پاکسازی مزرعه قبل از هر جوجه ریزی، ایجاد حوضچه های ضدعفونی در مبادی مزرعه و سالن های پرورشی، استفاده از تجهیزات و لباس ضدعفونی شده جهت ورود به مزرعه، سوزاندن یا دفن بهداشتی لاشه های تلف شده و عدم نگهداری لاشه در سالن و... مواردی هستند که با رعایت آنها می توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد.

حیدری با توجه به احتمال ناقل بودن پرندگان مهاجر توصیه نمود از شکار و صید پرندگان مهاجر جدا خودداری شود.

وی به مصرف کنندگان فراورده های خام دامی توصیه نمود که از مصرف مرغ زنده بدلیل احتمال انتقال بیماری جدا خودداری نمایند و مرغ مورد نیاز خود را از مرغ های بهداشتی بسته بندی شده تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت هر گونه انتقاد و پیشنهاد و یا شکایت در این خصوص با سامانه 1512 اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل نمایند.

گفتنی است در پایان این جلسه حاضرین در جلسه پیشنهادات و نظرات خود را جهت هماهنگی و آمادگی بیشتر دستگاههای اجرایی استان بیان کردند.

 

 

نظر شما
ادامه