کد خبر: ۱۹۴۳۷

یک شرکت آمریکایی موفق شد با ادغام دو فناوری نانوالیاف و سلول های بنیادی امکان ترمیم آسیب تاندون پا در یک مادیان سه ساله را فراهم کند، این روش درمانی می تواند برای ترمیم آسیب های جدی در بخش های عضلانی حیوانات مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،شرکت مدیوت آمریکا (MediVet America) با ارائه فناوری سلول های بنیادی مبتنی بر نانوالیاف موفق به نجات زندگی یک مادیان که پس از آسیب دیدگی جدی پا، قادر به حرکت نبوده و در آستانه کشته شدن توسط صاحبش بود، شد.

دو شرکت نانوفایبر وترینری (
Nanofiber veterinary) و مدیوت با همکاری هم فناوری جدید خود را در کلینیک اسب ولوگا پیاده سازی کردند.

قربانی اخیر این کلینیک یک مادیان سه ساله بود که دچار آسیب جدی در دو نقطه از پای خود شده بود که معمولا چنین آسیب های با مرگ اسب همراه است.

این کلینیک با استفاده از این فناوری جدید، سلول های بنیادی را در پای اسب مجروج قرار داده و برای اولین بار در آمریکا موفق به ترمیم تاندون پای این اسب شده است، در این جراحی از نانوالیاف 20 سانتیمتری ساخته شده در شرکت نانوفایبر و سلول های بنیادی ساخته شده توسط مدیوت استفاده شد.

در ابتدای جراحی، دکتر دون فن وینکل و آرت شوتراپس دریافتند که آسیب وارد شده به اسب بسیار جدی تر از آن چیزی است که آنها تصور می کردند، بنابراین نانوالیاف و سلول بنیادی در محل آسیب دیده قرار داده شد.

این نانوالیاف به صورت داربستی برای رشد سلول های بنیادی عمل می کند، بعد از چند ماه، سلول بنیادی تکثیر شده و بافت آسیب دیده را بوجود می آورد.

داربست نانوالیافی سه بعدی تا مدتی نقش تاندون را ایفا می کند تا سلول بنیادی بتواند تاندون واقعی ایجاد کند، بعد از نه ماه، داربست نانوالیافی از بین رفته و تاندون جدید جای آن را خواهد گرفت،البته از این نانوالیاف می توان برای زخم های داخلی و خارجی استفاده کرد.

شرکت مدیوت آمریکا بیش از یک هزار کلینیک در 28 کشور مختلف جهان دارد که دفتر مرکزی آن در کنتاکی آمریکا واقع است.

 

 

نظر شما
ادامه