کد خبر: ۱۹۴۸۲

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: کارخانه‌های بزرگ تولید خمیر مرغ که دارای برند بودند و استاندارد کافی را داشتند، توسط وزارت بهداشت پلمپ شدند که این مساله موجب شده واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش دهند.

محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زمانی که سازمان استاندارد، استفاده از خمیر مرغ را ممنوع می‌کند باید به فکر این مساله نیز باشد که واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش می‌دهند.

وی تصویب قانون تولید خمیر مرغ در ایران را مربوط به سال‌ها پیش عنوان و اظهار کرد: در آن زمان حتی از کشورهای اروپایی نیز خمیر مرغ وارد می‌شد که بعد از آن با فراهم شدن امکانات در داخل، تولید تنها به داخل کشور منوط شد.

دعوای نظارت خمیر مرغ باید قانونمند باشد

موسوی با بیان این که دعوای نظارت خمیر مرغ باید قانونمند باشد، گفت: در این زمینه متخصصان زیادی وجود دارند که باید نهادهای دولتی و دانشگاهی از این مساله حمایت کند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای باید از طرف دانشگاهیان و انجمن در این خصوص تدوین شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توان تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران دلیل صحبت سازمان استاندارد مبنی بر غیر استاندارد بودن خمیر مرغ را حضور نداشتن نماینده سازمان استاندارد در اولین جلسه تصمیم‌گیری در این زمینه عنوان و اظهار کرد: قرار بر این شد که جلسه دیگری با حضور نمایندگان سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم غذایی و کارخانه‌های برند برگزار شود که اگر نمایندگان دولتی در آن حضور نداشتند نوعی کارشکنی تلقی می‌شود.

موسوی با بیان این که تولید خمیر مرغ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید دانشگاهیان و متخصصان در این زمینه تصمیم بگیرند؛ به گونه‌ای که تولید خمیر مرغ استاندارد در کشور همانگونه که در آیین‌نامه قید شده است،‌وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر نهادهای دولتی در این زمینه همکاری نداشته باشند، انجمن این امر را کارشناسی تلقی می‌کنند و قصد شکایت از نهادهای دولتی را دارند.

ناهماهنگی نهادهای مربوط در خصوص تولید خمیر مرغ

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران مساله خمیر مرغ را یکی از معضل‌های جدید کشور عنوان و اظهار کرد: این مساله تشویش و نگرانی بسیاری را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است. به همین دلیل چندی پیش جلسه‌ای را با سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد، غذا و دارو به منظور رفع این معضل برگزار کردیم که البته هماهنگ نبودن نهادهای دولتی با یکدیگر موجب بی‌برنامگی در تعیین وضعیت خمیر مرغ شده است.

موسوی پیشنهاد انجمن را نظارت بر تولید خمیر مرغ عنوان و اظهار کرد: باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کارخانجات استاندارد تولید خمیر مرغ تقویت شود و با واحدهای زیرزمینی که به صورت غیر استاندارد اقدام به تولید خمیر مرغ کرده‌اند به طور جد مقابله شود.

وی با بیان این که ماهیت تولید خمیر مرغ در آیین‌نامه‌های بین‌المللی نیز بدون هیچ گونه ایرادی قید شده است، گفت: در دولت یازدهم که گفته می‌شود کار باید به دست مردم سپرده شود نباید سازمان استاندارد و دیگر نهادهای دولتی هر کدام برای خود تصمیم بگیرند بلکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که تولید خمیر مرغ استاندارد افزایش و از فعالیت واحدهای زیرزمینی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران ادامه داد: باید آیین‌نامه‌ای قانونمند و استاندارد در این زمینه تدوین و اجرایی شود به طوری که هر واحدی که طبق این آیین‌نامه عمل کرد به آن مجوز تولید بدهند که از فعالیت واحدهای زیرزمینی جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان دامپزشکی چندی پیش اعلام کرد که با تفاهم صورت گرفته میان سه سازمان استاندارد، دامپزشکی و غذا و دارو، استفاده از خمیر مرغ مجاز شده است، اما در این میان سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که تاکنون هیچگونه تفاهم نامه ای مبنی بر بلامانع بودن استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و همبرگر بین این سازمان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور منعقد و امضاء نشده است.

طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی به دلیل مخاطرات بهداشتی و موضوع حلیت همچنان ممنوع است و خمیر مرغ تولیدی در کشور با کیفیت فعلی، در صورت انطباق با مقررات ملی فقط می تواند در تولید خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و مصرف انسانی ندارد.

 

 

نظر شما
ادامه