کد خبر: ۱۹۵۵۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
دکتر هدایت حسینی افزود: تولید، نظارت بر تولید و صدور پروانه تولید خمیر مرغ برعهده سازمان دامپزشکی است ...
drhhoseini_0_38908[1]

 

حکیم مهر - مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت هیچ‌گاه درباره تولید خمیر مرغ اظهار نظر نمی‌کند، گفت: مجوز تولید و استفاده از فراورده‌های گوشتی تنها در صورت سلامت مواد اولیه آنها صادر می‌شود.

به گزارش میزان، دکتر هدایت حسینی درباره خمیر مرغ و موضوعات مطرح شده درباره ممنوعیت یا استفاده از آن در تولید فرآورده های گوشتی گفت: تولید، نظارت بر تولید و صدور پروانه تولید خمیر مرغ برعهده سازمان دامپزشکی است این در حالی است که وزارت بهداشت تنها بر نظارت و تایید این مواد اولیه در فراورده های گوشتی مسئول بوده که بر این اساس در حال بررسی این مواد اولیه است.

او در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر استفاده از خمیر مرغ در فراورده های گوشتی ممنوع است، گفت: در واقع تولید این محصول به وزارت بهداشت هیچ ارتباطی نداشته و هیچ گاه درباره تولید آن اظهار نظر نخواهد کرد، اما مسئولان امر بهداشت و درمان با جدیت نظارت بر مواد اولیه فراورده های گوشتی را پیگیری خواهند کرد و تا زمانیکه سلامت این فراورده ها برای آنها اثبات نشود مجوز استفاده چنین محصولاتی را صادر نخواهند کرد.

مدیرکل فراورده های غذا و دارو در خاتمه گفت: نکات، شروط و پانل بهداشتی با محوریت این موضوع تهیه شده است که اگر موارد مربوط به آن تامین شود، بررسی‌های کارشناسی فنی روی این خمیر بیشتر خواهد شد و بنابراین وزارت بهداشت می تواند روی استفاده این مواد اولیه نظر دهد. با این وجود پیش شرط هایی در این خصوص وجود دارد که سازمان دامپزشکی باید آن ها را در نظر بگیرد.

 

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
DVM
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
0
0
ايول
تلاش دكتر خلج جواب داد.دم دكتر واقعا گرم
ناشناس
|
-
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
خداروشکر. خلاصه یکم حس استقلال بهمون دست داد. دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0

الحمدلله. ما هم واقعا حس پیروزی بهمون دست داد.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
0
0
خوشحال کننده بود ولی خوشحالی واقعی زمانی خواهد بود که ببینیم که فرصتهای شغلی از دست رفته ما به ما برگشته و این همه درس خواندن بیهوده نبوده است.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
0
0
متاسفانه حالا که کل کشور را در مورد خمیر مرغ به هم ریخته اند، این را می فرمایند. روزگاری قدیم در همین مسند دکتر دامپزشکی به نام ((دکتر باستانی)) قرار داشتند. اتفاقا همین راه راهم می رفتند. هر روز یک بلوایی را درست می کردند و سازمان دامپزشکی را به عنوان متخلف معرفی می کردند. هر چند آن دوران هم گذشت. امیدوارم وضعیت امروز دکتر باستانی و هر آن کس که به صنف خودش پشت می کند، برای تمامی دامپزشکان، مایه عبرت باشد. انتظار از همکارانی که در وزارت بهداشت، استاندارد، محیط زیست و غیره هستند، این است که حامی منافع رشته ای باشند که باعث آوازه آنها شده است، نه آن که تیشه ای بر دارند و به ریشه ای بزنند که خود از آن روییده اند.
همکار دامپزشک
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت همکاران گرامی و خوانندگان محترم این خبر؛در خصوص بحث های اخیر در مورد خمیر مرغ و یا خمیر اسکلت مرغ ، ذکر چند نکته لازم است:
1.آنچه هم اکنون در حال اتفاق است،دریافت خمیر- اسکلت- مرغ توسط کارخانجات فرآورده های گوشتی (علی رغم ممنوعیت مصرف خمیر مرغ)در ساعات غیر متعارف (نیمه شب ها تا پاسی از شب) از خارج کارخانه و فعالیت تولیدی واحد ها در این مقطع زمانی می باشد.
2.اکثر خمیر مرغ های تولیدی حتی در واحد های تحت نظارت سازمان دامپزشکی و ادارات کل تابعه فاقد شرایط بهداشتی و استانداردهای لازم می باشند.دلیل این امر نیز کاملا مشخص است: استحصال نادرست و غیر اصولی لاشه طیور کشتاری در اکثر کشتارگاههای کشور(به دلیل فقدان دستگاههای تمام اتوماتیک جهت تخلیه کامل اندرونه و ...)،نگهداری و جابجایی نادرست و غیر بهداشتی لاشه های استحصالی در کشتارگاهها و مراکز بسته بندی و فرآورده های گوشتی، عدم پاک سازی صحیح و بهداشتی لاشه و نیز اسکلت های استحصالی در مراکز فوق(منجمد کردن اسکلت ، عدم شش گیری و ...) و مواردی از این قبیل باعث افزایش بار میکروبی و به تبع آن ایجاد شرایط غیر بهداشتی برای محصول نهایی می گردد.
3.عدم کنترل های لازم در محل کارخانجات فرآورده های گوشتی باعث گسترش مراکز غیر مجاز تولید خمیر اسکلت مرغ گردیده است.اسکلت های تولیدی در مراکز بسته بندی(که مجوز تولید خمیر ندارند) و برخی از اماکن دیگر ، به جای انتقال به مراکز تبدیل ضایعات ، به دلیل منفعت مالی قابل توجه توسط افراد سود جو تبدیل به خمیر مرغ شده و همانطور که ذکر شد در ساعات غیر متعارف وارد برخی کارخانجات گشته و بلافاصله مصرف می گردد.
4.عدم ذکر عبارت خمیر اسکلت مرغبر روی محصولات نهایی؛ متاسفانه بر روی محصولات نهایی (سوسیس و کالباس و ....)عبارت خمیر اسکلت فوق درج نمی شود و به نوعی حقوق مصرف کنندگان تضییع می گردد.
با توجه به آنچه در بالا اشاره شد ، دستگاههای حاکمیتی و نظارتی بایستی با دقت بیشتر نسبت به این موضوع عمل نموده و صرفا بحث های اقتصادی و منافع گروهی خاص مد نظر نباشد (بدون ملاحظات بهداشتی و سلامت مصرف کنندگان).آنچه برخی از بهره برداران بیان می کنند،مجاز بودن استفاده از خمیر مرغ در کشور های خارجی است ؛ ولی باید این نکته را بدانند که در آن کشور ها چگونه خمیر تولید می شود و چگونه حقوق مصرف کنندگان را رعایت می نمایند.موفق باشید
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
0
سلام
بهتر است برخی از عزیزان در گفتار خودشان دقت نمایند. این تریبون جای نقد فرد یا سازمانی نیست. واقعیت عدم نظارت بر تولید ، تهیه ، نگهداری ، آماده سازی مواد اولیه و غذا از مزرعه تا سفره انکار ناپذیر است . نمی توان برابر آخرین کتب و مقالات علمی روز دنیا فکر کرد و صحبت کرد اما در اجرا بسیار سنتی و ابتدایی و غیر بهداشتی و حتی مغایر با قوانین جاری چه سهوی و یا عمدی عمل کرد.
نظر شما
ادامه