کد خبر: ۱۹۵۵۳

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای دی‌ماه امسال طرح شناسایی و ردیابی فرآورده‌های طیور از مرغداری به کشتارگاه‌های طیور استان شروع ‌شد.

دکتر موحدی با اشاره به اجرای دستورالعمل شناسایی و ردیابی دام ‌زنده و فرآورده‌های خام دامی، اظهار کرد: در راستای مصوبات برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تاکید دولت مبنی بر تضمین کیفیت فراورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره در ماده 149 مصوبه مذکور مقدمات اجرای این طرح در اصفهان فراهم گردید.

وی با بیان اینکه تأمین غذای سالم دامی از مهم‌ترین برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: اجرای این طرح مهم به سازمان دامپزشکی کشورو ادارات ‌کل دامپزشکی در استانها محول شده است.

وی افزود: این برنامه در مرحله نخست برای ردیابی مرغ زنده، گوشت مرغ و فرآورده های آن با همکاری مدیران کشتارگاه‌های طیور استان، مسئولان فنی کشتارگاه‌های طیور، اتحادیه مرغداران و تعاونی‌های مرغداران انجام می‌شود که آموزشهای لازم در این زمینه با حضورمسئولین فنی بهداشتی کشتارگاههای طیور استان و رؤسای شبکه های دامپزشکی شهرستانهای مرتبط داده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه طرح مذکور اول دی ماه در کشتارگاه‌های طیور استان شروع می‌شود، گفت: با اجرای این طرح برای همه مصرف‌کنندگان گوشت مرغ و فرآورده های آن مشخص می‌شود، محصولی که در بازار است از کدام کشتارگاه و با چه مشخصاتی تولید شده است.

وی تصریح کرد: در طرح ردیابی محصولات مرغ کیفیت این محصولات تضمین شده و فرآیند مرغ از تولید تا انتقال و بسته‌بندی مورد نظارت و ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

دکتر موحدی با اشاره به نقش و اهمیت دامپزشکی از نظر بهداشتی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان انتقال بعضی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های خام دامی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی و ... وجود دارد به همین دلیل این اداره کل برنامه‌های مختلفی را برای سالم‌سازی این بخش انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به نقش و اهمیت احکام صادره متناسب با جرایم بهداشتی صورت گرفته و ارتباط مستقیم با سلامت جامعه گفت: با حمایت دادگستری استان با متخلفینی که سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازند، برخورد قاطعانه می‌شود.

وی بیان داشت: در آینده نزدیک نیز در کشتارگاههای طیور کد رهگیری روی بسته بندی این مرغ‌ها پس از کشتار درج شده و سیستم نرم‌افزاری مشخصات آن را ثبت می‌کند و گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل گوشت مرغ توسط مسئول فنی بهداشتی صادر می گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: مصرف‌کنندگان با اجرای کامل پروسه طرح ردیابی فرآورده‌های طیور طی ماههای آینده می‌توانند برای دریافت اطلاعات از محصولی که خریداری کرده‌اند؛بارکد یا شماره روی محصول را به سامانه اعلام شده پیامک کنند و مشخصات بهداشتی مرغ را دریافت نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان اذعان داشت: اصفهان به عنوان استانی پیشتاز در کشور که به طور همزمان تمامی 17 کشتارگاههای طیور استان را زیرپوشش این طرح قرارداده مطرح است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تولید گوشت قرمز و فرآورده های آن را زیرپوشش قرار دهیم.

 

 

نظر شما
ادامه