کد خبر: ۱۹۶۱۴

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خمین، دکتر علی‌رضایی‌پور عصر امروز در مراسم توزیع و معارفه سرپرست شبکه دامپزشکی‌خمین بااشاره به تلفات که در واحدهای مرغداری کشور وجود دارد اظهار داشت: در کشور میزان تلفات واحدهای مرغداری 9 درصد است و آن هم در یک دوره جوجه ریزی است.

وی‌افزود: آمار تلفات واحدهای مرغداری در استان مرکزی به 7.5 درصد رسیده و این امر به سبب واکسینه نشدن به موقع طیور در واحدهای مرغداری بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان‌مرکزی تصریح کرد: اگر بخواهیم آمار تلفات طیور را کاهش دهیم باید آنها را به موقع واکسینه و بیماری‌های آنها را کنترل و مهار کرد همچنین در استان‌مرکزی 640 واحد مرغداری فعالیت دارد.

دکتررضایی‌پور با اشاره به‌ ظرفیت‌های واحدهای دامداری گفت: این استان از ظرفیت‌های مرغداری 40 درصد و از کشتارگاه طیور 70 در صد استفاده می‌شود 50 درصد نیز از دیگر ظرفیت‌های دامداری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: برای اینکه این نواقص را در استان رفع کنیم از ابتدای آبان‌ماه امسال طول یک دوره جوجه ریزی را که زمان زیادی لازم داشته از48 روز کاهش داده‌ایم و به زمان 42 روز رسانده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان‌مرکزی تصریح کرد: مرغ‌هایی که در روز کشتار می‌شدند و با کاهش روزهایی‌که به وجود آمده است وزن آنها به یک کیلو و 100 تا 1/5کیلوگرم رسیده که این براساس استانداردهای جهانی است.

دکتر رضایی‌پور با اشاره به وزن‌ مرغ‌هایی‌که در گذشته کشتار می‌شدند‌‌ گفت: در گذشته میزان زمان جوجه‌کشی کم نشده بود و مرغ‌هایی که کشتار می‌شدند در وزن‌های یک کیلو و 800گرم به بالا بوده‌اند.

وی افزود: در 640 واحد مرغداری که در استان مرکزی فعال است امسال 18 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده و از این تعداد جوجه‌ریزی 36 هزار تن گوشت سفید تولید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: صادرات گوشت به کشورهای دیگر از استان مرکزی تامین می‌شود که بیانگر این بوده که 9 درصد گوشت کشورها را استان مرکزی تامین می‌کند.

دکتر رضایی‌پور با اشاره به رتبه استان مرکزی در بین صادراتی که به کشورهای دیگر دارد گفت: استان مرکزی در بین صادرات این محصول رتبه 6 را کسب کرده است.

وی افزود: امسال 3 هزار و 500 تن گوشت‌مرغ صادراتی از استان به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده و از دیگر محصولاتی که به این کشورها صادر می‌شود تخم مرغ است که امسال نیز تاکنون 294 تن و 700 کیلوگرم صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: شهرستان خمین در تولیدات محصولات دامی در استان جزء 3 شهرستان برتر است و باید جزء شهرستان‌های صادر کننده گوشت مرغ و تخم مرغ قرار گیرد تا این صنعت رونق بیشتری به خود بگیرد.

 

 

نظر شما
ادامه