کد خبر: ۱۹۶۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
شما هم نان را به نرخ روز می‌خورید؟!/در سازمان نظام دامپزشکی تاکنون بجز یک دوره بسیار کوتاه چند روزه مدیران روابط عمومی این سازمان غیردامپزشک بوده‌اند/از بیرون صنف دامپزشکی کسی دلسوز ما نیست/در سازمان دامپزشکی کشور هم یک جوان غیردامپزشک و سیاسی را به عنوان مدیر روابط عمومی منصوب کردند که مدتی هم ناپدید شد...

حکیم مهر -  سالن 6 مرکز بین‌المللی همایشهای رازی در سومین و آخرین روز شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران میزبان پانل الزامات ملی ، بین المللی و چالش‌های حرفه‌ای بود و علیرغم استقبال خوب شرکت کنندگان فضای مناسب و کافی برای نشستن همه حضار نداشت و برخی به صورت ایستاده مباحث را دنبال می‎کردند.

در این پانل که در غیبت دکتر مطلبی (رئیس پانل) و دکتر عبدالحسین‎زاده (عضو پانل) توسط دکتر مشکوة اداره می‎شد و دکتر گوهری نیا دیگر عضو پانل هم حضور داشت اولین سخنران دکتر تقی پور بود که مقاله خود را با عنوان (نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر سازمان دامپزشکی کشور ، بزرگترین چالش ساحت دامپزشکی کشور) ارائه کرد.

وی در سخنرانی خود به ارتباط سازمان دامپزشکی کشور با نهادهای بسیار نظیر وزارت کشور در موضوع قرنطینه ، وزارت بهداشت در موضوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، با وزارت اطلاعات در موضوع بیوتروریسم و قاچاق دام و غیره اشاره کرد و گفت : دامپزشکی با توجه به حیطه کاری خود هیچ ارتباطی به گیاهان و کشاورزی ندارد و به نظر می‎رسد اگر سازمان دامپزشکی کشور مستقل باشد و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باقی نماند می‎تواند با قدرت و قوت به وظایف خود عمل کند.

یکی از حضار پس از این سخنرانی گفت : مهمترین چالش ما این است که در سطح رسانه بد عمل کرده‌ایم و در این موضوع کاستی‌های زیادی داریم و لازم است رسانه‌های قوی داشته باشیم تا بتوانیم این وظایف گسترده دامپزشکی را به جامعه بشناسانیم تا تنوع این حرفه به نمایش درآید.

وی با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف ستاد برگزاری کنگره گفت : در طول اتوبان شهید همت بنرهای تبلیغاتی سایر همایش‌ها را دیدیم اما خبری از بنر مربوط به این کنگره نبود و حتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم نمی‎دانند که این سه روز چه کنگره‌ای در دانشکده آنها برگزار می‌شود.

دکتر تقی‌پور رئیس نظام دامپزشکی استان سمنان با تأیید سخنان وی گفت : به نظرم باید از ظرفیت رسانه استفاده کرد و امید داشتم برنامه پنگان شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران از این کنگره گزارشی تصویری و تلویزیونی تهیه می‌کرد.

در این هنگام رئیس پانل با اشاره به حضور مدیر مسئول حکیم مهر گفت : دکتر لطفی‌زاده مدیر مسئول حکیم مهر بعنوان رسانه‎ای فعال در عرصه دامپزشکی حضور دارند و از ایشان خواسته‎ام در قسمتی از این پانل دقایقی در این باره صحبت کنند.

پس از این سخنرانی دکتر گوهری نیا به سخنرانی پیرامون تقابل سیاست و توسعه صنفی خانواده دامپزشکی ایران پرداخت. وی پرداخت صحیح به موضوع فعالیت صنفی و ضرورت آموزش نحوه فعالیت صنفی را مهم دانست و گفت : وقتی اشخاص با رویکرد سیاسی در مسند کار قرار می‎گیرند حوزه تخصصی اسیر تحلیل‌های ناصواب می‎شود و این به ضرر دامپزشکی است.

دکتر گوهری نیا افزود : دخالت‎های آگاهانه یا ناشیانه سیاسیون در دامپزشکی به توجیه رفتار می‌انجامد و تحلیل سیاسی بر مسائل صنفی مقدم می‎گردد.

پس از این سخنرانی یکی از حاضرین از حضور مهندس علی‌آبادی در سازمان شیلات ایران به شدت انتقاد کرد و آنرا مصداق ورود افراد سیاسی بدون داشتن تخصص به حوزه مرتبط با دامپزشکی دانست.

در ادامه حمید حبیبی دانشجوی دکترای دامپزشکی سخنرانی خود با عنوان دانشجویان دامپزشکی نگران آینده را آغاز کرد و با اشاره به تعداد زیاد دانشکده های دامپزشکی از مسئولین پرسید : آیا شما حاضرید با حقوق اندک و با تحمل همه تحقیر و تمسخر و توهین‎ها کار کنید؟ آیا فکری برای اشتغال اینهمه فارغ التحصیل شده است؟

جالب آنکه پس از اتمام سخنرانی ، در حالیکه برخی حضار قصد داشتند سؤالاتی از وی بپرسند بلافاصله بدون توجه به حضار ، از در سالن خارج شد که این موضوع خنده و تعجب حضار را در پی داشت!

این در حالی بود که یکی از حضار درباره موضوع اشتغال با انتقاد از سازمان نظام دامپزشکی به دلیل وضع امتیازات بازآموزی و مجبور کردن دامپزشکان به شرکت در چنین کنگره‌هایی به دلیل نیاز به امتیاز بازآموزی خواستار اصلاح این روند شد.

در این هنگام دکتر مشکوة رئیس پانل با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در معرفی خدمات دامپزشکان از مدیر مسئول حکیم مهر خواست با حضور در پانل دقایقی در این خصوص صحبت کند و با ذکر مثالی درباره چالش‌های معرفی دامپزشکی به جامعه گفت: وقتی در هفته سلامت از وزارت بهداشت خواستیم یک روز را به دامپزشکی و سلامت اختصاص دهند زیر بار نمی‌‎رفتند و می‎گفتند شما هم در ردیف آموزش و پرورش و غیره ذیل عنوان (روز سلامت و سایر نهادها) باشید!

دکتر محمد لطفی‎‌زاده در آغاز ضمن عذرخواهی از حاضرین بخصوص اساتید خود که در مقابل آنان و بدون برنامه‌ریزی قبلی سخن می‌‎گفت درباره تعداد دانشکده‌های دامپزشکی که در سخنرانی قبل مطرح شده بود گفت : همه چهره‌های ماندگار و غالب مدیران دامپزشکی معتقدند افزایش دانشکده‌های دامپزشکی درست نیست و حتی دکتر کیایی مدیر گروه دامپزشکی وزارت علوم به صراحت تأسیس دانشکده جدید را خیانت به ملت می‎داند و می‌‎گوید به نظر من توجه نمی‌شود.

وی افزود : گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم در خبرنامه خود و در نقشه علمی دامپزشکی کشور که به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه کرد با برآورد تعداد دامپزشکان مورد نیاز کشور نسبت به واحد دامی ، بر عدم نیاز به تأسیس دانشکده‎های جدید تأکید کرده است که متأسفانه همچنان به این موضوع بی توجهی می‌شود.

مدیرمسئول حکیم مهر درباره نقش و وظیفه رسانه هم گفت : متأسفانه مسئولین و مدیران دامپزشکی کشور درک درستی از فضای رسانه و بویژه فضای مجازی ندارند و بعضی هم به محض انتقاد به دنبال برچسب زدن به منتقدین هستند تا آنها را مجبور کنند که از ادامه کار خود منصرف شوند.

دکتر لطفی‎‌زاده افزود : اغلب نشریات مکتوب در بخش دامپزشکی توسط غیردامپزشکان اداره می‌شود و این یک ضعف بزرگ است.

وی در ادامه گفت : به روز نبودن پایگاههای اطلاع رسانی هم یک چالش مهم است و متأسفانه در بررسی که انجام دادیم تعدادی از ادارات کل دامپزشکی استان ها اصلاً سایت ندارند و بجز سه استان خراسان رضوی ، جنوبی و شمالی بقیه وضع مناسبی نداشته‌اند.

مدیرمسئول حکیم مهر با انتقاد از انتصاب افراد غیرمتخصص یا غیردامپزشک به عنوان مدیر روابط عمومی گفت : از زمان حضور جناب آقای دکتر آقامیری در سازمان نظام دامپزشکی تاکنون بجز یک دوره بسیار کوتاه چند روزه مدیران روابط عمومی این سازمان غیردامپزشک بوده‌اند و همین هم باعث تعویض مکرر آنان شده است.

وی افزود : در سازمان دامپزشکی کشور هم یک جوان غیردامپزشک و سیاسی را به عنوان مدیر روابط عمومی منصوب کردند که مدتی هم ناپدید شد و به همین دلیل سیاسی بودن که در مقاله دکتر گوهری نیا اشاره شد سر از جایی دیگر درآورد و بعد هم علیرغم تجربه مثبت قبلی از حضور دامپزشک در مسند روابط عمومی افراد غیردامپزشک عهده‌دار این سمت شده‌‎اند.

دکتر لطفی‎‌زاده در ادامه گفت : اگر مدیران نقدپذیر باشند ، به فضای مجازی و رسانه اهمیت دهند و نقش آن را درک کنند و از مدیران متخصص در روابط عمومی استفاده کنند معضل اطلاع رسانی حل خواهد شد.

در این هنگام یکی از حضار که از تعریف مدیر مسئول حکیم مهر از سایت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گله داشت با انتقاد از وی گفت : شما هم نان را به نرخ روز می‌خورید؟! آیا در نشریه خودتان مطلبی درباره انتصاب آقای علی‌آبادی نوشته‌اید و واکنشی نشان داده‎‌اید؟ اصلاً خودتان چند وقت به چند وقت سایت خودتان را به روز می‎کنید؟ شما به دنبال چهره شدن نیستید؟!

دکتر لطفی‌زاده در پاسخ گفت : من به نقد اعتقاد دارم و از این نقد شما استقبال می‌کنم. البته مایل نبودم که نام نشریه ما مطرح شود چون جنبه تبلیغ پیدا می‎کند - که در این هنگام یکی از حضار نام حکیم مهر را بلند گفت - ولی چون شما اشاره داشتید می‎گویم : وبلاگ من شخصی است و قصد چهره شدن نیست اما اگر بتوانم از این طریق صدای دامپزشکان را به گوش مسئولین برسانم و از راه نقد عملکرد با تأثیرگذاری یک رویه را اصلاح کنم این کار را مثبت می دانم. ولی نشریه یک شورای مشاورین دارد و مثلاً رئیس پانل آقای دکتر مطلبی که غایب هستند مشاور راهبردی نشریه بوده و نظر لطف دارند. لذا به مشورت معتقدم و از مشاوره افراد مختلف استفاده می کنم. ضمناً در مورد آقای علی آبادی که بطور نمونه اشاره داشتید هم خوب است بدانید تنها سایتی که نامه جامعه دامپزشکان ایران به وزیر جهاد کشاورزی در انتقاد به انتصاب آقای علی‌‎آبادی را منتشر کرد همین حکیم مهر بود. بیان این مطلب با تشویق حضار و فرد منتقد همراه شد!

وی درباره به روز شدن وبلاگ خود و نشریه حکیم مهر هم گفت : همگان می دانند که وبلاگ من بطور روزانه و مداوم به روز می شود و حکیم مهر هم در طول 24 ساعت شبانه روز چند بار به روز می گردد و در 24 تا 48 ساعت گذشته تنها رسانه‌ای که در سطح کشورمان این کنگره را از نظر اخبار و گزارش تصویری بصورت تؤام و کامل پوشش داد همین حکیم مهر بود.

نسیم پاک نیت دیگر دانشجوی دکترای دامپزشکی هم در ادامه پانل ، سخنرانی خود را با موضوع عدم تطابق دروس ارائه شده دامپزشکی با نیاز جامعه ارائه کرد.

وی با اشاره به نیاز دامپزشک در کار بالینی به تفکیک دروس علوم پایه ، پاتوبیولوژی و بالینی را بررسی و از عدم تطابق واحدهای درسی با نیازهای پس از فراغت از تحصیل دامپزشک گلایه کرد.

پاک نیت در پایان پیشنهاد کرد دانشجویان در دانشکده در سال آخر بر گرایشی خاص متمرکز شوند و ضمن بازنگری در واحدهای درسی این رویکرد مد نظر قرار گیرد تا پس از فراغت از تحصیل دچار عدم مهارت و سردرگمی نشوند.

دکتر علیدادی عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن تشکر از سخنران گفت : به نظر من باید بدانیم که دامپزشک نیازمند اطلاعات بالینی و بهداشت مواد غذایی است و تعداد کمی به عضویت هیأت علمی دانشگاهها درمی‎آیند و بنابراین باید در دروس دانشگاهی به این دو حوزه توجه شود.

دکتر رسولی دیگر عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم گفت : در بازنگری دروس که در دانشکده شروع شده پیشنهاداتی از بخش‌های مختلف دریافت شده است و روند بازنگری در حال پیشروی است.

در پاسخ به برخی از حضار که از عدم معرفی دامپزشکی به جامعه انتقاد داشتند هم دکتر ابراهیم زاده کارشناس سازمان دامپزشکی گفت : نباید چشم به دیگران داشته باشید و منتظر این نباشید که از وزیر جهاد خواهش کنید به کنگره ما بیاید.

این سخن وی با تأیید برخی دیگر از حضار هم همراه شد و در پایان این مباحثه هم یکی از حاضرین پیشنهاد کرد موضوع بازنگری دروس دامپزشکی تا حصول نتیجه پیگیری شود و در محل همایش دفن نگردد تا به سرنوشت سالهای گذشته دچار شود و دوباره در سالهای بعد همین مباحث تکرار گردد!

یکی دیگر از حاضرین هم در سخنی کوتاه از کیفیت علمی کنگره و برگزاری آن انتقاد کرد و سطح این کنگره را نسبت به کنگره قبلی پایین‎تر دانست.

وی با اشاره به عدم تبلیغات لازم برای برگزاری این کنگره در عین حال که یکی دیگر از حضار هم خواستار پخش آگهی تلویزیونی این کنگره شده بود گفت : از بیرون صنف دامپزشکی کسی دلسوز ما نیست و برای ما کار نمی‌کند و نباید به دیگران چشم داشته باشیم.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
باید جامعه دامپزشکان هر روز منسجم تر از قبل شوند و به عنوان یک هویت مستقل در آیند و در آن صورت دیگر نیازی نیست که دائم دغدغه عدم حضور مسئولین جهاد و شاید در آینده بهداشت را داشته باشند.باید دامپزشکی مستقل شود مثل محیط زیست.در ضمن انتقادی که به برگزار کنندگان وارد است اینست که با این همه استقبال کننده و دریافت مبالغ زیاد(شامل اجاره غرفه و اسپانسرو...) پذیرایی از شرکت کنندگان مطلوب نبود.و وضع تبلیغات هم اسفناک بود.از نظر علمی هم سطح کنگره دارد پایین می آید و دانشچوی سال سه ده مقاله ارایه می کند.
دانش آموخته دامپزشكي
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
همه مي دانيم كوتاهترين فاصله دو نقطه يك خط راست است .بدون ترديد دامپزشكي با ارائه خدمات چشمگير خود در عرصه توليد وبهداشت عمومي مي تواند جايگاه رفيع خود را در جامعه بيابد. متاسفانه زعماي دامپزشكي و برخي دامپزشكان بجاي تكيه بر نقاط قوت حرفه براي پيمودن اين فاصله، همواره تكيه بر رابطه افراد سياسي بر پيشبرد اهداف به حق نموده اند . چه بسا سياسيون بجاي گرفتن سكان دامپزشكي و رساندن آن به اهداف مقدس ، ...... خود نموده اند. لذا تا زماني كه روند انتصاب در سازمانهاي غير دولتي ما چون نظام دامپزشكي و .... حاكم است نبايد انتظار وحدت رويه در جهت ارتقاي حرفه اي داشت. تا زماني كه من ومنيت حاكم است اعتلاي جامعه دامپزشكي شعاري بيش نخواهد بود .
در ضمن از مدیرمسئول محترم نشريه وزين حكيم مهر نيز خواهشمندم در خصوص چگونگي احراز سمت رئیس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی وجايگاه آن روشنگري نمايند
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۰
0
0
با سلام و احترام. مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی همانطور که از نامش پیداست یک مرکز اینترنتی (در فضای مجازی) است که به اقتضای مجازی بودن از ظرفیت سایر رسانه های مجازی هم استفاده می کند و با پژوهشهایی که جهت گیری آن به سمت آینده و راهبردی است سعی در انتقال مسائل بدنه دامپزشکی کشور به مسئولین تصمیم گیر و تصمیم ساز دارد. ضمناً عنوان رئیس به معنای احراز یا انتصاب نیست. از آنجایی که هر سایت یا مرکز مجازی باید یک رأس داشته باشد بنده این عنوان را دارم وگرنه این مرکز کاملاً غیردولتی است و بنده هم غیرموظف و برحسب علاقه به صنف دامپزشکی در خدمت هستم. این مرکز تاکنون جلساتی با گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم ، اساتید بزرگ دامپزشکی کشور ، مدیران دامپزشکی نظام دامپزشکی ، جامعه دامپزشکان ایران و سازمان دامپزشکی و چهره های ماندگار داشته و نامه ای به وزیر علوم در خصوص تعداد دانشکده های دامپزشکی با استماع و استفاده از نظرات اساتید فوق الذکر ارسال کرده است. رصد دقیق رسانه ها بخصوص صدا و سیما و مطبوعات مکتوب و دفاع عالمانه از حریم حرفه دامپزشکی که نمونه های آن را با ارسال جوابیه های روشنگرانه می توان دید از جمله دیگر فعالیت ها است. بررسی سایت های اطلاع رسانی ادارات کل دامپزشکی استانها در دوازده شاخص و ارسال نتایج آن به رئیس وقت سازمان دامپزشکی هم آخرین نمونه کار این مرکز بوده است. ان شاء الله با کمک همگان در آینده طرحهای مهم دیگری در دست اقدام خواهد بود. مجدداً تأکید می کنم این مرکز صرفاً یک مرکز فکری - مجازی است که سقف توانمندی آن صرفاً ارائه مشاوره یا تحلیل است و به هیج عنوان ابزار یا قدرت اجرایی ندارد و به نهاد یا ارگانی هم وابسته نیست. با تشکر
محمد سجاد انصاری
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۱
0
0
با سلام و ادب و احترام خدمت مدیر مسئول نشریه حکیم مهر , بنده شخصی بودم که در این پانل حساس و مهم نسبت به جناب آقای لطفی زاده انتقاد داشتم که منصفانه باید گفت ایشان کاملا منطقی پاسخ داده که جای بس تقدیر است ( با اینکه بخشی از حرف های ردو بدل شده در این گزارش سانسور خبری شد ) و الان که من اخبار کنگره را در این وبسایت مورد مطالعه قرار دادم بسیار بسیار خوسحال شدم که حکیم مهر سریع و حتی زودتر از سازمان نظام دامپزشکی اطلاع رسانی کامل و جامعی نموده است .
برای تمام افرادی که در این مجموعه فعالیت می کنند توفیقات روز افزون را از خداوند متعال آرزومندم
رزیدنت
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
0
0
آیا با توجه به شرایط ناراحت کننده دامپزشکی کشور از نظر علمی و اشتغال و با توجه به افزایش روزافزون فارغ التحصیلان این رشته، بهتر نیست که شرایط برای استاندارد سازی سطح دانش دامپزشکان فراهم بشود. مانند برگزاری منظم و محکم امتحان علوم پایه و پیش درمانگاهی به صورت جامع در بین کلیه دانشکده های آزاد و سراسری و همچنین برنامه ریزی به منظور برگزاری امتحان برد، پس از پایان تحصیلات و منوط کردن اجازه کار به قبولی در این امتحان.
به گونه ای که صلاحیت علمی و فنی افراد پیش از شروع کار به عنوان دامپزشک در سطح جامعه، تایید شود، همان طور که در برخی از کشورها این امر صورت می گیرد.
کارشناس
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۳
0
0
با سلام
خواهشمندم قسمتی را در صفحه اصلی سایت جهت جمع آوری امضائ برای جداشدن دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق به وزارت بهداشت قرار دهید
همکار سازمان
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۴
0
0
جمع آوری امضا برای جداشدن سازمان از وزارت جهاد کشاورزی و پیوستن به شکل کاملا مستقل به وزارت بهداشت پیشنهاد بسیار خوب و راه حل عملی است.
دکتر ناصر علیدادی
|
-
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۱
0
0
به نام خدا

ضمن تشکر از نشریه حکیم مهر که واقعا

نقش با ارزشی در جهت ارتقا سطح دانش

دامپزشکی و افزایش شناخت همکاران

با موانع پیش روی این رشته ایفا می کند،

موارد زیر محورهایی بود که توسط اینجانب مطرح شد و اکنون به علت اهمیت موضوع بازنگری به توضیح آن ها پرداخته می شود:

- امر بازنگری (با تأکید بر نیمه گرایشی کردن آموزش) از چند سال پیش در دانشکده

دامپزشکی دانشگاه تهران شروع شده.

ولی بخشی نگری، و نگاه جزیی و نه کلان

بخشهای مختلف باعث بن بست در پیشرفت کار انجام شده در جهت اصلاح و ارتقا سطح حرفه دامپزشکی در سطح کشور شده است.

- یک نکته بسیار مهم این است که باز نگری
باید با توجه به این موضوع اساسی صورت
پدیرد که هدف از تربیت دکتر عمومی دامپزشک در عمل در دو مورد زیر خلاصه می شود:

1- تربیت کلینیسین دامپزشک (از زنبورعسل، کرم ابریشم ، آبزیان، حیات وحش، طیور تا دامهای کوجک و بزرگ بسته به گرایش و انتخاب دکتر دامپزشک)

2- تربیت بازرس بهداشتی دامپزشک

روشن است که به جز اینها درصد ناچیزی از دانش آموختگان حذب مراکز دولتی، تحقیقاتی و علمی کشور می شوند/.

همچنین آن دسته از همکاران عزیر که با
شرکتهای دارویی کار می کنند، لازم است
که اطلاعات خوبی از مباحث بهداشتی، بالینی و درمانی داشته باشند.

بنابراین اگر بخشهای علمی آموزشی دانشگاهی به این دو هدف اساسی در
برنامه ریزی درسی عنایت داشته باشند
براحتی می توان در مورد کمیت و محتوای
برنامه درسی به توافق رسید.

به عنوان مثال، حجم قابل توجهی از برنامه درسی آناتومی دامپزشکی در خصوص استئولوژی، میولوژی و شناخت اعصاب محیطی است.

مواردی که ضمن با ارزش بودن
آن از نظر علمی،
در مقایسه با موارد کاربردی و مهمی مانند تشریح دستگاه گوارش نشخوارکنندگان و تک سمی ها، تنفس، تناسلی و پستان، سم، مفاصل و مغز (که اطلاعات آموزش داده شده در مورد آنها بسیار کمتر است)، از کاربرد ناچیزی در آینده شغلی بخش اعظم دکتر دامپزشک برخوردارند.

به طوری که پس از طی سالهای اول تحصیل دانشجو متوجه می شود عمر خود را برای یادگیری مطالبی صرف کرده است که در علوم بالینی و بهداشت مواد غذای کمترین نقش را دارد.

همچنین عملیات دروس آسیب شناسی بر خلاف بخش نظری آن با توجه به اینکه حداقل در 99 موارد در کشور ما برقراری تشخیص امکان ندارد که بر مبنای نتایج هیستوپاتولوژی
انجام شود، کارایی عملی نخواهد داشت.

در حالی که اگر به جای تأکید بیش از حد
بر هیستوپاتولوژی، بر آموزش چهره ماکروسکپی بیماریها به عنوان بخش عملی دروس آسیب شناسی 1 و 2 (4 واحد نظری، 4 واحد عملی ) وقت گذاشته شود، در آموزش بالینی و کشتارگاهی دکتر دامپزشک نقش بسیار ارزنده، کاربردی و عملی در همه نقاط کشور حتی در روستاهای دوردست خواهد داشت.

همین موضوع در مورد عملیات انگل شناسی
صدق می کند.

زیرا این عملیات بسیار با ارزش
برای مقاطع فوق لیسانیس و پی اچ دی انگل شناسی،

در عمل برای کلینیسین دامپزشک فعال در سطح دامپروری ها و روستاهای کشور که
کمترین دسترسی را به آزمایشگاه دارد، قابل
استفاده نخواهد بود. روشن است که وظیفه معمول کلینیسین شناخت بالینی بیماری انگلی است نه تشخیص آزمایشگاهی آن.

همچنین در صورت لزوم، این تشخیص میکروسکپی حتی اگر با توجه کمبود شدید آزمایشگاه های در دسترس امکان پذیر باشد، بر عهده معدود همکاران آزمایشگاه دامپزشکی در سطح کشور است.
و در نهایت داروهای ضد کرمی و ضد بندپایان معمولا مشترک هستند. در حالی که تکیه بر همه گیری شناسی و پاتوژنز عوامل انگلی در دروس انگل شناسی بسیار کاربردی است.

در مورد درس گروه علوم بالینی چهار واحدی کلینیکال پاتولوژی نیز که دو واحد آن عملی است، همین حالت برقرار است.

زیرا گرفتن وقت دانشجویانی که اکثریت نزدیک به صد در صد آنها به احداث آزمایشگاه اقدام نمی کنند، برای یادگیری سنجش آزمایشگاهی اوره، بیلی روبین و گلوکز کدام
مشکل را برای کلینیسین دامپزشک آینده حل خواهد کرد؟ چرا واقع بین نباشیم؟

در حالی که آشنایی عمیق با آشتفگی های آنزیمی، پروتئئنها، کم خونی ها، الکترولیتها و بقیه مواردی که کمتر به آنها پرداخته می شود می تواند در درک پاتوفیزیولوژیک بیماریها و ارتقا سطح توانایی تشخیصی و درمانی کلینیسین دامپزشک در هر زمینه ای که باشد، مفید واقع شود.

البته اینها که عرض شد در مورد عملیات فیزیولوژی، فارماکولوژی، باکتری شناسی و ویروس شناسی صدق نمی کند.

زیرا خوشبختانه عملیات این دروس در درک عملی و پاتوژنز دانشجویان از مباحث بیماریها بسیار مؤثر است.

اما به جز این موارد مهم ترین موضوع در آموزش دکترای عمومی ادغام بخشهای به اصطلاح لوژی و دیزیز عوامل بیماری زا ست.

بدین معنی که از چند سال قبل با ادغام درسهای مستقل باکتری شناسی با بیماریهای باکتریایی، انگل شناسی و بیماریهای انگلی، قارچ شناسی و بیماریهای قارچی و ویروس شناسی و بیماریهای ویروسی صدمات جبران ناپذیری به آموزش دکترای عمومی دامپزشکی و آینده کاری وی به عنوان یک کلینیسین یا بارزس بهداشتی دامپزشک وارد شده است.

زیرا از یک طرف اداره آموزش دانشکده های دامپزشکی با این واحد های به اصطلاح مخلوط
مشکل برنامه ریزی دارد.

بدین صورت که اگر این واحدها را مثلا ویروس شناسی و بیماریهای ویروسی در نیمسالهای پایین تر مثلا 4 و 5 ارایه دهد بخش بیماری این دروس که مورد نیاز اصلی دکتر دامپزشک و بازرس بهداشتی است، به هیچ وجه به دلیل نگذراندن پیش نیازها یعنی اصول معاینه، آسیب شناسی، فارماکولوژی و همه گیری شناسی قابل استفاده نخواهد بود.
و اگر این واحدهای مخلوط شده در نیمسالهای بالاتر مثلا 8 و 9 ارایه شود، بخش لوژی آن خود پیش نیاز دروس دیگر است!.

به همین دلیل برنامه ریزی آموزشی دوره دکترای عمومی دامپزشکی پس از ادغام فیزیکی این دروس دچار آشفتگی شده
است.

از طرف دیگر موضوع مدرس هم در میان است:

به اعتقاد اینجانب با توجه به اصرار شدید برخی از همکاران بر اینکه مطالب مربوط به بخش بالینی مباحث بیماریها ارایه شده توسط آنان مورد درخواست کلینیسین های و یا بازرسان بهداشتی آینده است، می توان در بازنگری این حق را به دانشجویان محترم داد که پس از جداسازی بخشهای لوژی و دیزیز از همدیگر، واحدهای مستقل شده بیماریهای ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی که صرفا به موارد همه گیری شناسی و پاتوفیزیولوژی کلینیکی، یافته های بالینی و سایر موارد تشخیص تفریقی، تصمیم گیری و درمان در شرایط عملی کشور ما و نه بعد آزمایشگاهی می پردازد،
به شکل مجزا شده مثلا باکتری شناسی، بیماری های باکتریایی با کد تدریس با مدرسان فعلی یا بیماریهای باکتریایی با کد تدریس توسط مدرسان کلینیسین طراحی شود.

در این صورت هر کدام از دانشجویان پس از گذراندن دروس ویروس شناسی، باکتری شناسی، قارچ شناسی و انگل شناسی توسط مدرسان محترم فعلی،
در مرحله بعد، در قسمت بیماریهای مربوطه یعنی بیماریهای ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی حق انتخاب را این واحدها را با کد مجزای تدریس توسط مدرسان محترم پاتوبیولوژی، یا کد تدریس توسط مدرسان محترم علوم بالینی را بسته به نیاز و درخواست علمی خود بسته به آینده کاری خواهند داشت و این بن بست چندین ساله در آموزش دامپزشکی انشاء ا.. بر طرف بشود.



سه شنبه 14/02/1389
نظر شما
ادامه