کد خبر: ۱۹۶۷۴

دکتر عبدالرضا مرادی صبح امروز در جلسه کارگروه بهداشت و سلامت که در محل فرمانداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به بیماری های مشترک در بین دام و انسان اظهار داشت: بیماری تب مالت از نوع باکتریایی و در بین گاو، گوسفند، خوک و سگ وجود دارد که می بایست با توجه به اهمیت موضوع اقدامات پیشگیرانه ای در سطح شهرستان انجام گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان افزود: افرادی که مصرف کننده فراورده های خام دامی هستند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به تب مالت قرار دارند.

وی با اشاره به عدم نشانه خاص در تشخیص این بیماری تصریح کرد: آزمایش خون از اولین مراحل تشخیص تب مالت می باشد، لذا استفاده از فراورده لبنی غیرپاستوریزه، خوردن لبنیات آلوده به باکتری، استنشاق باکتری افرادی که با دام سرو کاردارند از موارد قرار گرفتن در ابتلا به تب مالت است.

دکترمرادی خاطرنشان کرد: ضرورت کنترل این بیماری در کنترل دام است و بهترین عامل پیشگیری در این خصوص عدم استفاده از فراورده های خام لبنی به شمار می رود.

وی دادن غرامت به دامداران دارای دام آلوده به تب مالت با محاسبه 75 درصد قیمت دام زنده منهای قیمت لاشه و آلایشات را مشوق مطلوبی برای معرفی دام های آلوده توسط دامداران عنوان کرد و گفت: عدم پرداخت به موقع غرامت به دامداران و بدهی بیش از یک میلیارد تومان در این خصوص از نقاط ضعف است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان از برنامه مبارزه با بروسلوز گاوی در چهار مرحله توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: آموزش و ترویج، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه، واکسیناسیون و تست و کشتار از برنامه های مبارزه با بروسلوز گاوی عنوان می شود.

 

 

نظر شما
ادامه