کد خبر: ۱۹۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

دکتر کامیار داهیم، مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مثبت بودن نتایج آزمایشات تشخیص بیماریهای دامی در آذربایجان غربی از جمله مشمشه در بین چارپایان، افزود: برای از بین بردن و خارج کردن دامهای بیمار از چرخه باید غرامت پرداخت شود که در این راستا با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در پرداخت غرامت به صاحبان دامهای بیمار با مشکلاتی از جمله کمبود منابع مواجه هستیم، اظهار داشت: اگر غرامتی پرداخت نشود، دامهای بیمار از چرخه خارج نشده و در نتیجه باید با عواقب این موضوع و مشکلات احتمالی بعدی دست و پنجه نرم کنیم.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برخی بیماریهای مشترک بین انسان و دام از جمله مشمشه بسیار کشنده است، ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 20 مورد مثبت مشمشه در بین جمعیت اسب و قاطر استان مشاهده شده که این تعداد طی سال گذشته 68 مورد بود.

دکتر داهیم با بیان اینکه هم اکنون جمعیت اسب و قاطر آذربایجان غربی بالغ بر 29 هزار راس است، ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری مشمشه از 2 سال گذشته در استان مشاهده شده مبارزه بر علیه بیماری مشمشه طی امسال در 12 هزار راس برنامه ریزی شده که با توجه به اقدامات انجام شده هم اکنون پوشش ایمنی بر علیه این بیماری بالغ بر 97 درصد است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون تنها 4 مورد پرداخت غرامت برای خارج کردن دام مبتلا به بیماری مشمشه انجام شده است، گفت: این بیماری در بین جمعیت اسب موجود در آموزشگاههای اسب سواری مشاهده شده و این در حالی است که با توجه به مرزی بودن و معضل قاچاق توسط چارپایان، در این بخش نیز مواردی از بیماری وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد برای کنترل و کاهش موارد ابتلا به این بیماری اقدامات و برنامه ریزیهای لازم را انجام داده و با جدیت تمام برنامه ها در حال اجرا هستند، عنوان کرد: در صورت رفع مشکل تامین منابع پرداخت غرامت بخشی از مشکلات رفع می شود.

وی پوشش ایمنی بر علیه بیماری تب برفکی گاوی را بالغ بر 98 درصد در آذربایجان غربی اعلام و عنوان کرد: امسال 204 کانون بیماری لمپی اسکین در آذربایجان غربی شناسایی شد که 14 شهرستان آلوده و 636 رای دام مبتلا شدند که از این تعداد 26 رای تلف و 71 راس معدوم و مایه کوبی در 290 هزار و 706 رای انجام شد.

وی جمعیت هدف برای مایه کوبی دامهای سبک علیه بروسلوز یا تب مالت را 3 میلیون و 217 هزار راس طی امسال دانست و گفت: تب مالت یکی از بیماری های بومی کشور بوده که در این راستا در آذربایجان غربی نیز از کانونهای خطر نمونه گیری انجام و واکسیناسیون می شود.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه شهرستانهای سلماس، حاشیه خوی و قره ضیا الدین از کانونهای بیماری تب مالت در استان محسوب می شوند، گفت: پیش بینی واکسیناسیون علیه این بیماری یک میلیون 367 هزار و 700 راس بوده که بالغ بر یک میلیون و 476 هزار راس واکسیناسیون شده اند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
0
0
سلام علیه بیماری مشمشه پوشش ایمنی ایجاد نمی شود، ایشان ظاهرا تفاوت بین تست و کشتار و واکسیناسیون را نمی دانند یا اینکه اشتباه در نشر سخنان وجود دارد.
نظر شما
ادامه