کد خبر: ۱۹۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران نشست خبری مشترکی داشتند تا درباره آمار موش‌های پایتخت که هر از گاهی موجب نگرانی شهروندان می‌شود، اطلاع‌رسانی کنند.

از همین رو بود که رحمت‌الله حافظی در این نشست با اشاره به اینکه آمارهای عجیب و غریب از تعداد موش‌ها اساس علمی ندارد، گفت: طبق برآورد علمی که از جمعیت موش‌های تهران به عمل آمده نشان می‌دهد که تعداد این جانوران موذی در پایتخت بیش از یک میلیون و 800هزار عدد نیست. 

به گزارش همشهری، در این نشست همچنین درباره آمار موش‌های معدوم شده ظرف یک سال گذشته که از اجرای طرح مبارزه با موش می‌گذرد نیز اعلام شد که طبق این آمار در یک‌سال گذشته 164هزار موش در تهران معدوم شده است.

به گفته حافظی، یکی از معضلاتی که شهر تهران سال گذشته با آن دست به گریبان بود، افزایش جمعیت موش‌های پایتخت بود که با اقدامات انجام شده و براساس گزارش‌های دریافتی از قضاوت‌های شهروندان به‌نظر می‌رسد که روند خوب و تأثیرگذاری در امر مقابله با موش‌ها از سوی شهرداری تهران اتخاذ شده است. 

وی درنشست خود با خبرنگاران با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی، گفت: موش‌ها سالانه 33میلیون تن موادغذایی را از بین می‌برند که برای تغذیه 130میلیون نفر کافی است.

بنابراین گزارش در این جلسه همچنین اعلام شد که به‌طور متوسط طی یک سال هر موش تا 10بار زاد و ولد کرده و هر بار نیز می‌تواند تا 7بچه داشته باشد. بنابراین درصورت عدم‌مدیریت و مقابله، جمعیت موش‌ها به سرعت قابل افزایش خواهد بود. 

حافظی بابت اینکه شهرداری تهران در طرح جدید مبارزه با موش از آخرین دستاوردهای علمی استفاده کرده است، تقدیر کرد و درعین حال خواستار آن شد تا این روند به‌صورت مستمر تداوم داشته باشد. وی همچنین از شهروندان تهرانی خواست تا نسبت به قضیه موش‌ها حساس باشند و محل تجمع موش‌ها را از طریق سامانه 1888و 137اطلاع‌رسانی کنند.

فعالیت 123 اکیپ کنترل

به گزارش همشهری نشست خبری دیروز به مناسبت بررسی عملکرد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در زمینه کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری بود. به همین مناسبت رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به ارائه گزارش عملکرد یکساله خود در این باره پرداخت.

قدیمی گفت: در نخستین قدم‌ها برای مبارزه با موش اقدام به شناسایی و بررسی محورهای آلوده و کانون‌های وفور موش در سطح تمامی مناطق و نواحی 123گانه کردیم. بر این اساس محورهای اصلی ما میدان راه‌آهن، میدان تجریش، پل سیدخندان، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و خیابان ستارخان شناخته شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، از آنجایی که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آگاهی شهروندان و اصناف زباله‌ساز در این زمینه پایین است، بنابراین اقداماتی به‌منظور افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی به انجام رسیده است.

بنابراین گزارش از آنجا که دفع مناسب و بهداشتی پسماندهای غذایی برای کنترل جمعیت جانوران مضر شهری بسیار حائز اهمیت است، لذا اقدامات خوبی صورت گرفته که شامل ارائه آموزش‌های لازم در سرای محلات، مساجد و مدارس است. به‌گفته قدیمی، درکنار این کار تهیه 60هزار بروشور و کتاب و توزیع رایگان آنها میان اصناف، شهروندان و دانش‌آموزان به همراه تأمین تعداد 90هزار تله چسبی کتابی و توزیع رایگان آن در میان شهروندان ازجمله همین اقدامات است.

یکی دیگر از تأکیدات مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل استفاده حداقلی از سموم شیمیایی در امر مبارزه با موش بود. بنابراین در راستای سیاست‌های شهرداری تهران در قالب کمپین «آسمان آبی، زمین پاک» استفاده حداقلی از سموم شیمیایی و طعمه‌های مسموم داشتیم و به جای آن با کمک انستیتو پاستور و سازمان حفظ نباتات روش‌های جایگزینی را انتخاب کردیم که از استانداردهای بالایی برخوردارند. وی درعین حال نابودی کامل موش‌ها را غیرممکن دانست و گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌توان اکوسیستم را به‌هم‌ریخت بلکه باید تلاش کنیم جمعیت موش‌ها را در یک آمار حداقلی تحت مدیریت و کنترل درآوریم.

زنده‌گیری، جایگزین کشتن سگ‌های ولگرد

رضا قدیمی دیروز با اعلام اینکه کشتار سگ‌های ولگرد با اسلحه ممنوع شده است، گفت: سعی داریم براساس روش‌های روز زنده‌گیری و فرایند بعد از زنده‌گیری را دنبال کنیم. وی با اشاره به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد به‌دلیل از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی آنها، گفت: یکی از دلایل هجوم سگ‌های ولگرد تخریب زیستگاه آنها در روستاهای حاشیه‌ای تهران است به همین دلیل سگ‌های ولگرد در فصل سرما برای تأمین غذا به سطح شهر هجوم می‌آورند. وی گفت: ما در مورد سگ‌های ولگرد تابع دستورالعمل وزارت کشور هستیم به‌نحوی که 11 اکیپ در بخش زنده‌گیری، معاینات اولیه، عقیم‌سازی‌ و... بند به بند این دستورالعمل را اجرا می‌کنند و در ۹ ماهه اول امسال ۷ هزار و ۳۱۳ سگ ولگرد از مناطق ۲۲ گانه تهران جمع‌آوری شده است.

 

 

برچسب ها: سگ ولگرد،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
-
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
0
0
این امار همش دروغه شما کدوم سگ رو عقیم کردین این همه سگی که میگین گرفتین چیکار کردین همشو عقیم کردین؟ کجا این همه سگ رو نگه داشتین
نظر شما
ادامه