کد خبر: ۱۹۷۰۵

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور گفت: جابجایی هر نوع دام حتی دام های بومی بدون مجوز دامپزشکی، ممنوع است.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن ویشته روز سه شنبه در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به میزبانی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برگزار شد افزود: طبق مصوبه کمیسیون قاچاق کالا و ارز جابجایی هر نوع دام حتی بومی بدون کسب مجوز از دامپزشکی مبداء ممنوع است و با عاملان آن مطابق قانون رفتار خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورت عدم کنترل و نظارت بر تردد دام با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد که یکی از این مشکلات هزینه های سنگین اقتصادی است لذا نظارت بر جابجایی دام در سطح کشور اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در تلاش هستیم بطور همزمان منافع ملی و منافع دامداران حفظ شود و هیچگاه منافع فردی را به منافع ملی ترجیح نخواهیم داد.

وی گفت: با توجه به گسترش بیو تروریسم در جهان، نظارت و کنترل مسیرهای ورودی و تردد دام در کشور بسیار حایز اهمیت است.

دکتر ویشته خاطرنشان کرد: زیرساخت های لازم در استان سیستان و بلوچستان برای کشتار دام فراهم شده و این نشان از عدم نیاز انتقال دام زنده به سایر استان ها دارد.

وی گفت: انتقال بیماری مرس از شتر به انسان هنوز ثابت نشده و جابجایی گوشت شتر به سایر استان ها فقط از طریق لاشه کشتار شده در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی میسر و قابل قبول است.

وی تاکید کرد: پتانسیل منطقه جنوب کرمان برای پرورش دام بالاست و طی بازدید صورت گرفته مشخص شد شرایط حاکم بر دامداری ها خوب است.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی گفت: هویت دار کردن دام برای جابجایی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: باید تصمیمی گرفته شود که بر مبنای آن باعث نشود دامدارانی که برای احداث و راه اندازی واحد پرواربندی مجبور به دریافت تسهیلات بانکی با بهره بالا شده اند به علت عدم دریافت مجوز حمل در بازپرداخت تسهیلات بانکی دچار مشکل شوند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور هم در این نشست گفت: دامداران در جنوب کرمان بواسطه کنترل و نظارت دامپزشکی در زمینه عدم تلفات، آرامش دارند و تنها نگرانی آنها فروش دام است.

دکتر داریوش جهان پیما افزود: قصد داریم منطقه جنوب کرمان را جزء مناطق امن از لحاظ بیماری های بیولوژیک دامی مطرح کنیم و در صورت کنترل و رعایت نکردن مسائل بهداشتی و قرنطینه ای این امنیت از بین خواهد رفت.

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: 80 درصد دام مورد نیاز برای استفاده در واحدهای پرواربندی از داخل منطقه تامین می شود.

جهانگیر مشایخی تصریح کرد: با جلوگیری از تردد شتر، راه برای قاچاق این دام بوسیله قاچاقچیان باز می شود.

 

برچسب ها: جابجایی دام،
نظر شما
ادامه