کد خبر: ۱۹۷۸۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
پیشتر رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ممنوعیت فروش گوشت گرم به دستور سازمان دامپزشکی خبر داده بود ...
77777

حکیم مهر - مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ضمن توصیه مصرف کنندگان به خرید گوشت گرم از مراکز مجاز، گفت: ممنوعیتی برای فروش و مصرف گوشت گرم گاوی و گوسفندی در کشور وجود ندارد و شهرندان می توانند از مراکز مجاز بهداشتی گوشت گرم مورد نیاز خود را تامین کنند.

دکتر عباس عباسی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درخصوص انتشار خبر ممنوعیت فروش گوشت گرم، افزود: تاکنون سازمان دامپزشکی کشور ممنوعیتی برای فروش گوشت گرم گاو و گوسفندی نداشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اجرای فرآیند پیش سرد در کشتارگاه های دام، گوشت گرم مورد نظر شهروندان در قصابی ها و اماکن مجاز عرضه می شود و این گوشت به هیچ وجه منجمد نیست.

وی گفت: این فرآیند به منظور رعایت تمام ضوابط بهداشتی کشتار دام اجرا می شود و باید دام پس از کشتار در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت نگهداری شود.

وی تاکید کرد: با این روش عوامل مخاطره آمیز بیماری زا از جمله تب کریمه کنگو و باکتری های استاتیک از بین خواهند رفت تا خطری متوجه مصرف کنندگان نشود.

وی عرضه گوشت مورد مصرف شهروندان را به دو صورت منجمد و گرم ذکر و تصریح کرد: در تمام دنیا فرآیند پیش سرد دام کشتار شده، جهت رعایت تمام ضوابط بهداشتی عرضه گوشت گرم مرسوم است و این عملیات پس از تلاش های فراوان سازمان دامپزشکی درکشور اجرایی شده است.

وی افزود: طرح ساماندهی کشتارگاه های دام از برنامه های 5 سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بوده که باید تمام کشتارگاه های صنعتی و سنتی به مراکز پیش سرد کشتاردام مجهز می شدند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که باید گوشت گرم تحت چنین شرایطی طی سالهای گذشته عرضه می شد که به دلیل ساختار کشتارگاه های کشور این کار انجام نشده بود.

وی تاکید کرد: این طرح طی سالهای اخیر در تمام استان های کشور به صورت نسبی اجرایی شده بود و استان های البرز و تهران از آخرین استان های اجرای این سیستم بودند که ابتدای هفته جاری عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی، افزود: بنابراین گوشت گرم پس از اینکه روانه بازار شد تا 72 ساعت می تواند دراختیار شهروندان قرار بگیرد.

به گفته عباسی، ورود لاشه دام به پیش سردها باعث ترد شدن و افزایش کیفیت گوشت گرم می شود که از مزایای استفاده از این فرآیند است.

وی اظهار داشت: در پیش سردها با تنظیم برودتی بین 85 تا 92 درصد رطوبت محیط را حفظ می کنند که همین امر باعث افت وزن لاشه نمی شود اما در صورتی که میزان رطوبت پیش سردها به مرز کمتر از 85 درصد برسد، ممکن است با پدیده افت و کاهش وزن لاشه روبرو شویم.

وی به شهروندان و مصرف کنندگان، توصیه کرد: در هیچ شرایطی گوشت گرم را از مجاری غیرمجاز که در معابر کشتار می کنند، خریداری و مصرف نکنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 284 کشتارگاه دام در کشور داریم که 65 واحد آنها صنعتی است و مابقی به شکل سنتی اداره می شود که 90 درصد کشتارگاه های صنعتی و بخشی از کشتارگاه های سنتی کشور دارای پیش سرد هستند، اما این سیستم در تمام کشتارگاه های استان های البرز و تهران به طور کامل اجرایی شده است.

وی افزود: هم اکنون فرآیند پیش سرد گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشتارگاه های کشور انجام می شود.

وی این سیستم را تحولی درعرضه گوشت قرمز کشور برشمرد و افزود: در شرایط فعلی بیش از 70 درصد کشتار دام کشور دوره پیش سرد را طی می کنند و به دست مصرف کنندگان می رسد چرا که بیشترین تعداد کشتار دام کشور در کشتارگاه های صنعتی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که امروز یکشنبه علی اصغرملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور، به دستور سازمان دامپزشکی کشور فروش گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد.

 

خبر مرتبط:

اداره کل دامپزشکی استان تهران ادعای کاهش وزن گوشت گرم پس از سرد کردن را نادرست خواند

عرضه گوشت گرم به دستور سازمان دامپزشکی متوقف شد

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
تاریخ خبر 22/10/93 روز دوشنبه قید شده .مگه سایت جلوتر بروز رسانی میشود.جل الخا لق!!!
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
با سلام و احترام،
ممنون از نکته سنجی شما. حقیقتش را بخواهید، تنظیم تاریخ مندرج در بالای سایت توسط شرکت پشتیبانی کننده (فارسیکام) انجام می شود، نه توسط ما. در هر صورت سعی خواهیم کرد که در اسرع وقت این مشکل را برطرف نماییم.
دامپزشک
|
-
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
یکی از اشتباهات بزرگ رییس سازمان دامپزشکی انتصاب برخی از افراد غیر فنی و ................... در سازمان دامپزشکی است که نه تنها فاقد سابقه کاری قابل توجهی هستندبلکه به دلیل سطح علمی پایین و ........... سازمان را با چالش های فراوان روبرو نموده اند در حالی که رییس سازمان می توانست با بها دادن به کارشناسان خوش نام برای سازمان آبرو کسب نمایند به امید روزی تعقل و تفکر و اعتدال جایگزین ....................... گردند
دامپزشک2
|
-
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
جناب آقای دامپزشک
همیشه عده ای از انتصابات ناراحت هستن. شما هم یکیش
به نظر من کارهای بسیار مثبتی در سال گذشته به انجام رسیده است. که اینجا محل مباحثه و مناقشه نیست. همین معاونین محترم سازمان ، از مجرب ترین و خوش نام ترین افراد شاغل در سازمان هستند. البته من هم همیشه کامنتهام را با نام دامپزشک میگذاشتم و به همین دلیل این بار از نام دامپزشک2 استفاده کردم.
دامپزشک
|
-
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
دوستان بوشهري هم از خوشنام بودن ایشان زیاد میگن جای بسی تاسف است که افرادی بنام دامپزشک از ایشان حمایت می کنند
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
0
انشاله که این موضوع در مورد کشتارگاههای طیور هم اجرا شود(یعنی واقعا اجرا شود)،چرا که باعث می شود کشتارکنها از خط آبچکان استفاده کنند.یکی از معضلات بهداشتی مرغهای استحصالی آبزنی است که سودجویان برای اینکه آب جذبی پس ندهد تمام سعیشان بر این است که سریع کشتار کنند و سریع بفروشند
رفیعی
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
0
0
یکی از نقاط ضعف دکتر خلج در انتصاب مدیران انتصاب .................. بوده متاسفانه دکتر خلج باید سوابق افراد را در نظر می گرفت و از تجربه دکتر صفاریان و دکتر مطلبی در خصوص ایشان استفاده می کرد ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.
کارمند
|
-
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
0
0
با سلام
به نظرم ..................... کاربلد نیست و بیشتر امر به ایشان مشتبه شده است. در جلسه بررسی مشکلات ادارات آبزیان ایشان خود را پدر آبزیان خواند و کلی هم از زحماتش در مدیر کلی دفتر آبزیان تعریف کرد. بعد چند ماه هم مصر آزمایش گوشت ماهیان پرورشی از نظر مالاشیت شده اند که قطعا با این وضعیت نظارت و امکانات ..................... خواهندشد.
مختار
|
-
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
حق با به اصطلاح رفیعی است.سوابق ......... و ......... به مراتب بهتر از سوابق سیاسی است.بهتر بود از نیروهای بسیار متخصص استان تهران استفاده شود.واقعا حیف است این نیروهای اقتصادی مقهور انتصابات سیاسی شوند
اردي
|
-
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
0
0
در سازمان دامپزشكي نيروهاي متخصصي داريم كه بدون آنكه يكبار كشتارگاه را ببينند مي توانند از راه دور و تله پاتي كشتارگاه را مديريت كنند.اميدوارم آقاي دكتر خلج از تخصص دوستان استفاده كنند.
نظر شما
ادامه