کد خبر: ۱۹۸۶۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
مراسم ختم آن مرحوم روز سه شنبه 30/10/93 از ساعت 15 الی 17 در محل خیابان اندرزگو، خیابان شریفی منش، کوچه امینی، کوچه آزادی، پلاک 15، سالن اجتماعات باغ فیروزه برگزار خواهد شد...
dr zohari

حکیم مهر ضایعه درگذشت این استاد گرانقدر را به خانواده‌ی بزرگ دامپزشکی کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه‌ی الهی، و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارد.

مراسم تشییع آن مرحوم ساعت 9 صبح روز 28 دی ماه 1393 از مقابل بیمارستان آریا واقع در بلوار کشاورز به سمت بهشت سکینه واقع در کرج برگزار می شود.

همچنین مراسم ختم آن مرحوم روز سه شنبه 30/10/93 از ساعت 15 الی 17 در محل خیابان اندرزگو، خیابان شریفی منش، کوچه امینی، کوچه آزادی، پلاک 15، سالن اجتماعات باغ فیروزه برگزار خواهد شد.

 

«زندگینامه»

دکتر مراد علی زهری در سال 1311 خورشیدی در عباس آباد متولد گردید. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه صوفی و متوسطه را در مدرسه علمیه به اتمام رسانید و در سال 1331 وارد دانشکده دامپزشکی تهران شد. تحصیلات خود را در این دانشکده ادامه داد تا اینکه و در سال 1336 موفق به اخذ درجه دکتری رشته دامپزشکی شد. سپس در دانشکدۀ پزشکی، دوره پارازیتولوژی را گذراند و به دلیل علاقه وافر به دامپزشکی و تدریس و تحقیق به ترتیب: مراحل دستیاری، استادیاری و دانشیاری را با موفقیت پشت سر گذاشت و بالاخره در سال 1351 به مقام استادی تمام وقت گروه اصلاح­نژاد و تغذیۀ دام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارتقا یافت. دکتر زهری پس از 30 سال خدمت در سال 1362 از محیط دانشگاه تقاضای بازنشستگی کرده و در بخش خصوصی و دولتی (دانشگاه آزاد اسلامی و فرهنگستان علوم) وارد کار شد.

 

والدین و انساب:

پدر دکتر زهری، مرحوم عبدالله زهری از خاندان خلعت بری تنکابن بود و تا قبل از سال 1310 از مالکین آن خطه به شمار می رفت و به کار کشاورزی اشتغال داشت. او در جریان مشروطیت از مشروطه خواهان تنکابن به شمار می رفت و در فتح تهران و پیروزی مشروطه طلبان شرکت داشت و بدین مناسبت لقب "ضیعم الممالک" به او داده شد. در سال 1311 املاک او توسط رضا شاه غصب و خود او زندانی گردید و بمدت 10 سال به همراه خانواده به شیراز تبعید گردید و در سال 1320 پس از برکناری و تبعید رضا شاه به تهران آمد و تا به هنگام وداع با زندگی در آنجا سکونت یافت. مرحومه مادر دکتر زهری از خانواده مسعودالملک بود که پس از ازدواج به همراه همسر به شیراز تبعید شد و پس از بازگشت به تهران پس از چند سال بعلت سختی های زندگی گذشته بیمار و زندگی را وداع گفت، در حالی که چهار پسر و یک دختر از خود به یادگار گذاشت.

 

خاطرات کودکی:

دوران کودکی و نوجوانی دکتر زهری در تبعید و سختی گذشت. پس از اقامت در تهران در جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین و اوضاع نابهنجار و بی سروسامان آن زمان نیز خاطره خوشی برای ایشان به یادگار نگذاشت. دوران دبستان را قسمتی در شیراز و باقی را در مدرسه صفویه تهران گذراند. دوران کودکی او بعلت فرهنگ حاکم در خانواده و تشویق جدی پدر به مطالعه و خواندن کتب تاریخی، ادبی، اجتماعی و سیاسی سپری شد. او کتابخانه کوچکی از این کتابها برای خودش فراهم ساخت که هنوز پس از چندین دهه باز هم مورد استفاده دکتر زهری قرار می گرفت. دکتر زهری در سالهای آخر دبیرستان نیز چندین مقاله در روزنامه ها و مجلات آن روزگار به چاپ رسانده است. این شرایط سبب شد که ذهن و علاقه او را به جمع آوری مطالب و تحقیق آماده سازد.

 

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی:

پدر و مادر دکتر زهری علاقه شدیدی به تحصیل فرزندان داشتند، از این رو در مورد هر گونه مجاهدت و تلاش برای آنها کوتاهی نمی کردند. دکتر زهری دارای سه برادر و یک خواهر است. که برادر بزرگش زنده یاد دکتر محمد زهری دانشکده ادبیات تهران را تاسطح دکتری طی نمود و در سال 1374 بعلت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

تحصیلات رسمی و حرفه­ای:

ایشان به عنوان عضو ایرانی به مدت 9 ماه در FAO در ترکیه (در سال 1338) برای کسب علم در صنعت پرورش طیور شرکت کرد، و گواهینامه بین المللی تخصصی پرورش طیور را اخذ کرد. سپس به هلند رفت و در «انسیتو بیک بوخن» و در دانشکده دامپزشکی اوترخت به مدت یک سال به مطالعه پرداخت و گواهینامه تخصصی اصلاح نژاد طیور را در سال 1342 گرفت. پس از آن دو سال در دپارتمان مرغداری دانشگاه لندن در رشته فیزیولوژی و تغذیه طیور به مطالعه پرداخت و گواهی تخصصی را در سال 1350 دریافت نمود. نتیجه این کار تحقیقی در این مدت به صورت نشریه ای توسط دانشکده کشاورزی دانشگاه لندن چاپ و منتشر گردید. دکتر زهری در موسسات تحقیقاتی مربوط به صنعت مرغداری در هلند (سه بار)، انگلیس (سه بار)، آلمان (سه بار)، سوئد (یکبار)، اسپانیا (یکبار)، کانادا (سه بار) و در ترکیه (دو بار) شرکت داشته است.

فعالیت­های ضمن تحصیل:

مراد علی زهری در این باره چنین می گوید: در طی تحصیل سعی داشتم از تمام برنامه ها فوق بخوبی استفاده کنم، از این رو همیشه در گردهمایی ها و تشکل های ادبی و اجتماعی که در مدرسه و دانشکده تشکیل می شد بطور جدی شرکت می کردم و عضویت داشتم. اغلب در هیئت مدیره آنها و حتی در تاسیس آنها عضو بودم و چون به قلم و نگارش علاقه مند بودم، در چاپ و نشر روزنامه های دیواری و حتی روزنامه های صنفی دبیرستان و دانشکده نقش بسزایی داشتم، بطوری که هنوز هم بعضی از مقالات آنها برایم قابل استفاده است.

استادان و مربیان:

دکتر احمد شیمی، دکتر عزیز رفیعی (رئیس موسسه تحقیقاتی رازی و رئیس و استاد دانشکده دامپزشکی)، دکتر علی اکبر کاوه (رئیس موسسه رازی)، دکتر رضا رستگار (رئیس دانشکده دامپزشکی)، و دکتر محمود یزدی­زاده از اساتید دکتر زهری بوده اند.

هم دوره ای ها و همکاران:

مرحوم دکتر عباس فرخنده (استاد دانشکده دامپزشکی تهران)، دکتر رضا بهمن، دکتر محمد کیانی (رئیس اسبق دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) از همدوره­ای­ها و همکاران دکتر زهری بودند.

وقایع میانسالی:

دکتر مراد علی زهری شاهد سقوط حکومت ملی شادروان دکتر محمد مصدق در کودتای 28 مرداد بود. ایشان پس از اتمام تحصیل خود، برای اولین بار دروس مستقل "پرورش و اصول بهداشت طیور" و پاره ای دیگر از دروس را در زمینه تولیدات طیور در دانشگاه های ایران پایه ریزی کرد. ایشان دو بار هم در کشور کانادا در چهار کنگره بین المللی شرکت کرده و در آلمان (مونیخ)، دانشگاه لندن و اسپانیا نیز مقاله هایی ارائه داده اند. وی در بیش از 40 سمینار داخلی شرکت کرده و 30 کار تحقیقاتی هم انجام داده است.

مشاغل و سمت­های مورد تصدی:

دکتر مراد علی زهری در جامعه جهانی دامپزشکان طیور به مدت شش سال عضویت داشته و نیز رئیس هیئت اجرائی شعبه ایران نیز بوده است. چهار سال نیز دبیر کل جامعه دامپزشکان ایران بودند. از دیگر مشاغل و سمت­های دکتر زهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرپرست موسسه تحقیقاتی و دامپروری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بمدت ده سال

- مدیر گروه اصلاح نژاد و تغذیه دام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران دو دوره بمدت هشت سال

- عضو هیئت ممیزی دانشکده دامپزشکی بمدت چهار سال

- عضو شورای دانشکده و شورای دانشگاه تهران بمدت شش سال

- رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بمدت دو سال (بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی)

- رئیس کمیته تولیدات دامی و طیور موسسه استاندارد ایران بمدت ده سال و تهیه بیش از 20 استاندارد ملی در مورد تولیدات طیور

- رئیس سازمان دامپزشکان ایران بمدت چهار سال

- رئیس و عضو هیئت اجرایی جامعه دامپزشکان طیور دور دنیا و ایران

- مشاوره فنی و علمی در سازمان های کشاورزی بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان و جانبازان بمدت شش سال

- مشاور علمی تعاونی مرغداران مرکز بمدت 16 سال

- مشاور بخش کشاورزی بنیاد شهید در امور طیور بمدت 14 سال

- مشاور علمی کارخانه تهیه مکمل های غذائی دام به رشد و تعاونی مرغداران مرکز

- در امر روزنامه­نگاری نیز استاد است و صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله صنعت مرغداری می باشد.

- در ایجاد طرح های لاین و گله های اجداد و مطالعه نژادهای بومی ایران سمت رهبری داشته است.

- عضو فرهنگستان علوم در بخش کشاورزی در دو دوره پنج ساله است و در همین مدت در سه طرح ارزیابی کیفیت آموزشی در دانشکده های کشاورزی و علوم دامی دولتی (نتایج آن به صورت کتاب منتشر شده)، آینده غذا در ایران (به صورت کتاب منتشر شده) و طرح واژه­های دامپروری و مرغداری همکاری داشته است.


فعالیت­های آموزشی:

سوابق تدریس دکتر زهری به قرار زیر است:

- تدریس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با عنوان استادیار، دانشیار و استاد بمدت 26 سال در گروه اصلاح نژاد و تغذیه دام

- تدریس بعنوان استاد مدعو در دانشگاه­های شیراز، ارومیه، کرمانشاه و ابوریحان بیرونی

- تدریس پس از بازنشستگی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه بمدت 15 سال.

 

مراکزی که دکتر زهری از بانیان آن به شمار می آید:

مراکزی که وی از بانیان آن بوده است به قرار زیر است:

- اولین بانی درس اصول پرورش و بهداشت و تولیدات طیور در دانشگاه های ایران

- بانی و موسس تحقیقات دامپروری و مرغداری دانشگاه تهران در امین آباد تهران

- بانی آزمایشگاه یقین کیفیت تخم مرغ در دانشگاه تهران، دانشکده دامپزشکی

- بانی طرح ایجاد کلیه لاین واحد طیور در ایران در وزارت جهاد و وزارت کشاورزی

- بانی تشکیل جامعه جهانی دامپزشکان طیور که در حدود هشت سال عضو هیئت اجرایی جهانی و رئیس شبعه ایران بود.

سایر فعالیت­ها و برنامه های روزمره:

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م ح س ن
|
-
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
1
با سلام
خداوند رحمتشون کنه
ایشون حق بزرگی به گردن همه ما دامپزشکای این مملکت دارن
دکتربهارلو/فرید
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
1
ضمن عرض ادب واحترام
ازاینکه درمعرفی ارکان دامپزشکی کشور این گونه فعال و مشتاق هستید به نوبه خودم سپسگزارم.
خداوند روح این بزرگ مرد وسایر درگذشتگان را قرین رحمت نماید.
Dr.mohammad emadi
|
-
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
1
من هم همانندسایرشاگردان آن استادبزرگ وشخصیت والاودوست داشتنی،که پیوسته ازفیض حضورو
دانش بیکران اوکه درآموزش علوم دامپزشکی وحفظ مقام علمی واجتماعی دامپزشکان ایران نقش ویزه وبرجسته ای داشت،فقدان آن بزرگمرد راضایعه ای جبران ناپذیرواسفناک میدانم وبدین وسیله ازراه دورمراتب همدردی خودرابه خانواده ی روانشاددکترزهری وهمکاران دامپزشک ابرازمیدارم. روحش شادویادش گرامی باد.دکترمحمدعمادی
علیزاده
|
-
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
1
خداوند ایشان را رحمت کند.
در گروه علوم دامی دانشگاه آزاد افتخار همکاری با این استاد فرهیخته و کامل را داشتم. بسیار از محضر این بزرگوار فیض بردم.
همیشه با عبارت حضرت استاد همکاران را مورد لطف قرار می دادند.

شریف بود و همیشه در دل شاگردانش جاوید است!
همکار دامپزشکی
|
-
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
1
خدایش رحمت کند
جمال سیف دواتی
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
با سلام
بدین وسیله من هم به نوبه خود درگذشت ابوی گرامی سیامک خان را به ایشان و خانواده معزی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال شادی روح آن مرحوم را خواستارم
جمال سیف دواتی عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه محقق اردبیلی/اردبیل
دکتر احمدی
|
-
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
روحشون شاد و قرین رحمت حق باد.از مدیریت سایت و همکارانشان به جهت تنظیم خوب خبر و زندگی نامه استاد گرامی بسیار سپاسگزارم.پاینده باشید.
دکتر مسعود هدایتی فرد
|
-
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
0
با سلام
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت استاد ارجمند جناب دکتر مرادعلی زهری را جامعه علمی کشور به ویژه استادان گرامی دانشکده دامپزشکی تهران و جامعه دامپزشکی کشور تسلیت می گویم
ابوالفضل سپهداری
|
-
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
فقدان استاد ارجمند جناب اقای دکتر زهری را به جامعه معظم دامپزشکی کشور وخانواده محترم ایشان تسلیت عرض مینمایم.ایشان نمونه بارزی ازانسانیت ،اخلاق ،علم و فروتنی بودند .روانشان شاد و یادشان گرامی باد.
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
دکتر کریمی ترشیزی
|
-
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
روحش شاد، نام نیکش جاودان.
دکتر محمودرضا اثناعشری
|
-
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
استاد گرامی من
روحت شاد. همیشه جدی اما مهربان. روزهایی که سر کلاس درس یا در خاتمه تحصیل در سالهای 1381 و 1382 در دفتر مجله صنعت مرغداری در خیابان ستار خان و یا در منزلتان در تخت طاووس برای کارهای پایان نامه ام به عنوان استاد مشاور پذیرایم بودید هرگز از خاطرم محو نخواهند شد
ارادتمندتان
شاگرد گوچکتان
بیات
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
ایشان استاد بزرگواری بودند .خداوند رحمت کند.روحش شاد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
مراسم ختم از ساعت 15 الی 17 برگزار می شود
محمد مهدی
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است درجریده عالم دوام ما
درگذشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر زهری رابه جامعه دامپزشکی کشور تسلیت عرض نموده و برای روح آن مغفور علو در جات را از خداوند منان خواستارم
روحش شاد
همکار اهل قم
علی اکبر امیری
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
0
0
روحش شاد و یادش گرامی.
دكتر شاهين منصور
|
-
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
0
0
درود بر روح پاك استاد بزرگ . چند ماه پيش ايشان را كه به همراه همسر شان مشغول پياده روي بودند ملاقات كردم و تجديد خاطره اي از گذشته ها داشتيم، مثل هميشه بزرگوار و متين و مهربان بودند چقدر آن شب از زيارت مجددشان خوشحال شدم ياد و خاطره شان گرامي باد .
Dr. Ali Rezakhani
|
-
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
0
0
من افتخار می کنم که شاگرد مرحوم دکتر زهری بودم. آیشان انسانی والا و دانشمندی بی بدیل بود. ّسیار به رشته دامپزشکی عشق می ورزید و فوقالعاده به دانشجویان احترام قایل می شد. به بازمانگدان ان استاد فقید تسلیت عرض می کنم.
دکتر محمد نوری
|
-
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
0
از بزرگترین موهبت های زندگیم افتخار شاگردی استاد دکتر زهری بود.روحش شاد ویادش گرامی باد.
دکتر محمد نوری-دانشگاه شهید چمران اهواز
خانواده زهری
|
-
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
1
غم از دست دادن پدر، غم سنگینی است. دنياي با او بودن به ما نياموخت كه بي او چه كنيم. اما او با وجود خود به ما آموخت كه محبت هاي بي منت او را که جاودانه درجان و زندگي مان سبز است, هرگزفراموش نكنيم.
با عرض سپاس بدىن وسیله از کلیه اشناىان, دوستان, همکاران و سروران گرامى که با حضور خود در مراسم تشییع، خاکسپاری و ترحیم همسر و پدر بزرگوارمان استاد گرامی مرحوم دکتر مراد علی زهری و یا از طریق اهداء تاج گل، متن تسلیت و تلفن ابراز همدردی نموده اند و موجب تسلی خاطرمان بودند، سپاس بیکران داریم. از پروردگار منان برای یکایک شما و خانواده های گرامی تان همواره و در همه حال سلامتی, توفیق وشادکامی مسئلت داریم.
با سپاس و قدردانی مجدد
خانواده زهری
همسر و فرزندان: منیژه نیکنام- بهارک، روشنک و سیامک زهری
احسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
0
0
بنده هم به نوبه خودم فقدان این استاد ارزنده را به جامعه علمی تسلیت عرض می کنم.
بنده افتخار شاگردی ایشان را در دوران لیسانس داشتم. اکنون خود به امر مقدس تدریس مشغولم. با وجود اینکه سالها از روزهای شاگردی من در محضر ایشان می گذرد اما همیشه به عنوان یک الگو یادشان در کلاسهایم برایم زنده است. روحش شاد و یادش گرامی ...
مهندس سیفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
0
استاد یگانه وبا اخلاق بودند روحشان شاد
مهندس سیفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
0
استاد یگانه وبی همتا بودند روحشان شاد
نظر شما
ادامه