کد خبر: ۱۹۸۷۴

خلیلی: هزینه یک جلسه تمرین سوارکاری کمتر از کشیدن یک قلیان است/ واردات اسب مثل شمشیر دولبه است

به گزارش فارس، اولین نشست نمایش اسب‌های سیلمی نژاد ایرانی امروز در فدراسیون سوارکاری برگزار شد. در این نشست مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری، فریبرز وادی‌پور و زهره سلطان‌آبادی مسئولان برگزاری این نمایش پاسخگوی خبرنگاران بودند.

در ابتدای این نشست فریبرز وادی‌پور در اینباره اظهار داشت: قرار است روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه شوی سیلمی‌های اسب عرب برگزار شود. این اسب‌ها قابلیت تولید در برنامه اصلاح نژاد دارند و در حال حاضر ١٥ رأس از بهترین سیلمی‌ها در ایران وجود دارد و مردم می‌توانند از آن در کارهای اصلاح‌ نژاد استفاده کنند. برای اولین بار است که به همت فدراسیون سوارکاری این برنامه برگزار می‌شود و هدف از آن اصلاح نژاد اسب‌های ایرانی برای توسعه و بهبود صنعت اسب در کشور است.

وی افزود: ما قصد داریم نگرش جدیدی را در کشور وارد کنیم و صنعت اسب را به مردم معرفی کنیم. در گذشته اسب در دسترس مردم نبود و ما وارد کننده بودیم. قشر مرفه اسب را نگهداری می‌کرد اما ما می‌خواهیم همه مردم در لذت بردن از اسب شریک باشند.

در ادامه این نشست زهره سلطان‌آبادی نیز درباره برگزاری نمایش اسب‌های سیلمی اظهار داشت: در گذشته همه فکر می‌کردند اسب یک کالای مرفه است که مردم از این کالا بی‌بهره هستند. در نگرش جدید می‌خواهیم این طرز تفکر از بین برود و اسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: اسب می‌تواند در گردشگری ورزشی و در صنعت سرگرمی مطرح باشد و از فواید آن مردم بهره‌مند خواهند شد.

در ادامه این نشست مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری نیز پیرامون برگزاری شوی اسب‌های سیلمی‌نژاد اظهار داشت: تقاضا دارم رسانه‌ها، فدراسیون و دوستان ما را بیش از پیش کمک کنند. عدم حضور جدی رسانه‌ها و مطبوعات در بحث سوارکاری متأسفانه باعث شده است آنطور که باید و شاید اتفاقات این رشته ورزشی دیده نشود. همینطور که همکارانم اشاره کردند یکی از اهداف برگزاری شوی روز پنجشنبه این است که اسب از سوارکار جدا نباشد تا این دو موجود زنده بتوانند یک رویداد بی‌نظیر را بسازند. در رویدادی که اسب تربیت می‌شود کفه‌اش کمتر از تربیت یک سوارکار نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال‌های آینده اسب خوب در کشور تولید کنیم و جامعه علاقمند را از مواهب این ورزش بهره‌مند کنیم.

خلیلی افزود: تولیدات در اسب هم اقتصادی است و هم پویا و سرمایه‌گذاری کلانی در اینباره صورت گرفته است. یکی از موارد مهم موجود سیلمی‌ها و نریان‌های موجود است که می‌تواند باعث تولید کره‌های ورزشی شود و منشأ عمده آن تمرکز مسئولین روی اسب‌های سیلمی است.

خلیلی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم یک تعداد اسب‌های سیلمی در کشور حضور پیدا کنند و از هنرمندی این اسب‌ها نمایشی را اجرا کنیم. ما باید مردم را با مقوله اسب و اسب‌داری آشنا کنیم. تصور ما این است در کشور ٧٠میلیونی اگر بتوانیم یک درصد را به سوارکاری علاقه‌مند کنیم جمعیت قابل قبولی را برای رونق سوارکاری به وجود آورده‌ایم.

رئیس فدراسیون سوارکاری افزود: ما به عنوان نهاد عمومی تمایل نداریم در هر برنامه‌ای شرکت کنیم صرف برگزاری این رویداد باعث می‌شود بخش خصوصی به خوبی وارد این مقوله شود و کم‌کم بتوانیم به سطح خوبی برسیم.

خلیلی عنوان کرد: واردات مثل یک شمشیر دو لبه است در حال حاضر تولید چنین اسب‌هایی در کشور مهیا نیست اما فدراسیون قصد دارد با ورود نژاد اسب‌های سیلمی بتواند با تولید کره‌های مناسب در نهایت به تولید برسد. خوشبختانه فدراسیون کارگروه‌های مختلفی را برای چهار نژاد اسب ترکمن، کرد، خزر و دره‌شوری ایجاد کرده است و برای اولین بار موفق شده‌ایم برای تولید این اسب‌ها نمونه‌گیری کنیم و کتاب تبارنامه نوشته شده است تا بتوانیم آنها را صادر کنیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه این رشته برای یک قشر خاص نیست عنوان کرد: هر ورزشی مثل اتومبیل‌رانی، اسکی و ... طبیعتاً ارزان نیستند اما سوارکاری در سطح مقدماتی و پایه هزینه‌اش کمتر از کشیدن یک قلیان است. باید این ذهنیت بد که سوارکاری برای یک قشر خاص است را برطرف کنیم. بیش از ٤٠٠ باشگاه سوارکاری داریم و درهای آن برای عموم باز است و هزینه آن هم بسیار معقول است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ورزشی فارس، درباره اینکه آیا اسب‌هایی که به کشور وارد می‌شوند فدراسیون به طور کامل آنها را زیر نظر دارد و آنها را رصد می‌کند، اظهار داشت: از حدود سه ماه پیش با مسئولان وزارت جهاد به توافق رسیدیم که کمیته‌ای تحت عنوان واردات اسب به کشور را در فدراسیون ایجاد کنیم که در این کمیته دو نفر از فدراسیون، دو نفر از وزارت جهاد حضور خواهند داشت و هر هفته در فدراسیون جلسه‌ای در اینباره تشکیل می‌شود.

وی گفت:‌ اجازه نمی‌دهیم حتی یک اسب به صورت ثبت‌نشده وارد کشور شود و امیدواریم بحث قرنطینه را مرتفع کنیم تا بتوانیم در بحث ورود اسب به کشور نظارت خوبی داشته باشیم. اسب‌هایی که به کشور وارد می‌شوند دارای کتاب تبارنامه، و شناسنامه خواهند بود و امیدواریم که بتوانیم این واردات را در نهایت منجر به تولید داخلی کنیم.

 

 

برچسب ها: اسب،
نظر شما
ادامه