کد خبر: ۱۹۸۸۲

 

تأکید معاون دام جهاد کشاورزی بر مصرف مرغ‌های کم‌وزن

در راستای حفظ سلامت و جلوگیری از هزینه‌های درمانی، مردم باید به سمت مصرف مرغ‌های دارای وزن کمتر که چربی کمتری دارد و سالم‌تر است، حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در دوره آموزشی مباحث کلان کشاورزی و منابع طبیعی و سیاست‌های دامپروری کشور که صبح امروز در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ضریب خوداتکایی در محصولات کشاورزی در زمان تحویل دولت جدید 60 تا 65 درصد بود. در حالی که در زمان تحویل دولت قبل، 85 درصد برآورد شده بود که شاهد توازن منفی در این بخش هستیم و باید بتوانیم با انجام بررسی در زیربخش‌های مختلف و رفع نواقص موجود در یک دوره 10 ساله، توازن فوق را به صفر برسانیم و سپس مثبت کنیم.

حسن رکنی افزود: عدم ثبات بازارهای صادراتی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در حوزه دام و طیور محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که خریداران محصولات دامی کشور وجود دارد، اما به‌دلیل مشکل فوق، عده‌ای نمی‌توانند در بازارهای صادراتی روی محصول ایران حساب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای با افزایش تولید در محصولی چون سیب‌زمینی روبه‌رو هستیم و در دوره دیگر مجبور به واردات آن خواهیم بود که این امر برای کشور نوعی دافعه ایجاد می‌کند.

رکنی ادامه داد: ابتدا باید برای ثبات بازارهای صادراتی راه‌حلی عملیاتی ایجاد کنیم و سپس به‌دنبال بازارهای جدید باشیم.

دو درصد بازار تولید مرغ دنیا از آن ایران است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام میزان تولید گوشت مرغ را دو میلیون تن برشمرد و تصریح کرد: این تولید در دنیا 100 میلیون تن برآورد شده است، بنابراین ایران دو درصد تولید بازار دنیا را از آن خود کرده است.

وی یادآور شد: میزان سرانه تولید در کشور ما به‌طور متوسط 1.1 درصد برآورد شده است که این رقم نیز دوبرابر میانگین جهانی است.

رکنی تأکید کرد: از لحاظ سرانه تولید، 25 تا 26 کیلوگرم در کشور مرغ مصرف می‌شود، در حالی که آنچه در دنیا به مصرف می‌رسد، 12 تا 13 کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: از 100 میلیون گوشت مرغ تولیدشده در دنیا، 85 درصد آن به‌صورت صنعتی و 15 درصد مابقی به‌صورت سنتی تولید می‌شود.

رکنی همچنین گفت: از 85 میلیون تن مرغ صنعتی تولیدشده در دنیا، 10 میلیون تن آن تبادل و تجارت می‌شود که از این مقدار، سه میلیون تن آن اطراف کشور ما یعنی کشورهای حوزه خاورمیانه است که این امر راه‌های صادراتی را بین کشورهای همسایه برای ایران هموارتر کرده است.

وی در ادامه افزود: به‌تازگی رایزنی‌های انجام‌شده که گوشت مرغ گرم به افغانستان صادر شود و با عراق نیز در حال نشست‌های مشترک در این بخش هستیم.

رکنی خاطرنشان کرد: برای ارتباط با کشور عربستان در بخش صادرات گوشت مرغ و سایر فرآورده‌ها صحبت‌های اولیه‌ای انجام شده که در صورت ارسال محموله‌های گوشتی به این کشور، می‌تواند توسعه صادرات رقم بخورد؛ زیرا عربستان نیازمند 870 هزار تن گوشت وارداتی مرغ است که برای کشور ما زمینه مناسبی در این بخش را فراهم می‌آورد.

تولید مرغ 42 روزه در دنیا منسوخ شده است

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی راندمان پایین تولید در بخش طیور را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و ادامه داد: طرح زنجیره تولید که از سال گذشته به‌صورت رسمی در کشور آغاز شده است، می‌تواند در بهینه کردن ظرفیت‌های موجود در کشور مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: با کاهش سن کشتار، می‌توان از تجمع بافت‌های چربی در بطن مرغ جلوگیری کرده و علاوه بر آن، ضریب تبدیل دان به گوشت را بالا ببریم.

رکنی یادآور شد: متأسفانه مصرف مرغ‌های با وزن بالا در کشور ما ترویج شده است، در حالی که اگر وزن مرغی کم و در حد یک کیلو و 200 گرم باشد، علاوه بر آنکه کیفیت مناسبی در گوشت آن وجود خواهد داشت، مردم هزینه چربی‌های خارج‌شده از مرغ‌های چاق‌تر را پرداخت نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: دوره تولید 42 روزه مرغ در دنیا منسوخ شده است و امروز بر تولید 33 روزه کار می‌شود؛ به‌گونه‌ای که گوشت تولیدشده با این روش، مطلوب‌تر بوده و ضریب تبدیل مناسبی را رقم میز‌ند و علاوه بر آن، بر اقتصاد کشور لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

رکنی اظهار داشت: نگهداری مرغ برای آنکه سنگین‌تر شود، فایده‌ای جز تجمع چربی و افزایش هزینه‌های تمام‌شده و نگهداری نخواهد داشت.

روی آوردن 6000 واحد مرغداری به مصرف بهینه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین گفت: تولید اقتصادی و افزایش کیفیت در تولید مرغ در 23 هزار واحد مرغداری باید پیاده شود و تاکنون با اقدامات انجام‌شده، شش‌هزار واحد مرغداری به سوی مصرف بهینه روی اوردند که در این راستا، علاقه‌مندان می‌توانند از 25 درصد کمک بلاعوض دولتی در مقابل 75 درصد آورده شخصی خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: سه کشور چین، آمریکا و برزیل از تولیدکنندگان عمده مرغ در جهان هستند و کشور روسیه نیز با وجود تولیدکننده بودن، هنوز واردکننده مرغ است که این امر بازار مناسبی را برای ایران فراهم می‌آورد.

رکنی خاطرنشان کرد: در ایران چهار دوره تولید در سال وجود دارد که با اضافه کردن یک دوره دیگر می‌توانیم میزان تولیدات را بالا ببریم و رتبه خود را در سطح جهانی ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: رتبه ایران در سال 2012، با تولید یک میلیون و 950 هزار تن گوشت مرغ در رده هفتم قرار گرفته است که می‌توان آن را ارتقاء داد.

رکنی تصریح کرد: عربستان و عراق بازارهای صادراتی مناسبی هستند که می‌توان در این زمینه اتفاقات عملیاتی انجام داد.

تولید شیر بز برای هشت استان دارای قابلیت

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی به جمعیت بالای 60 میلیون رأسی گوسفند و بز در کشور اشاره کرد و یادآور شد: افزایش دام در کشور از سیاست‌های این معاونت محسوب نمی‌شود، بلکه تلاش می‌کنیم از دام‌های موجود حداکثر استفاده را برده و از نژادهای دومنظوره بیشتر بهره گرفته شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 44 میلیون رأس میش (گوسفند)، هفت میلیون رأس گاو بومی و آمیخته و یک میلیون رأس گاو اصیل در کشور وجود دارد که مقدمات لازم برای افزایش شیر بز برای هشت استان دارای قابلیت انجا مشده است.

رکنی اظهار داشت: در بیشتر کشورها از شیر بز به‌دلیل دارا بودن خاصیتش، محصولات مختلفی استخراج می‌شود که در برنامه داریم برای کشور نیز آن را اجرایی کنیم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته هشت میلیون و 260 هزار تن شیر در کشور تولید شد، در حالی که میزان تولید شیر دنیا 750 میلیون تن برآورد شده است و از آنجا که میانگین سرانه مصرف در دنیا 160 کیلوگرم هدف‌گذاری شده است، در ایران 50 درصد از این عدد فاصله داریم. بنابراین باید تلاش کنیم مصرف شیر در سبد خانوار را به‌گونه‌ای مناسب افزایش دهیم.

رکنی در ادامه افزود: در سال گذشته حدود 365 هزار تن طی هشت‌ماهه نخست سال صادرات شیرخام انجام شد، در حالی که در هشت ماهه ابتدای امسال، 468 هزار تن صادرات داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال افزایش صادرات در این حوزه نیستیم، بلکه می‌خواهیم مصرف سرانه شیر در جامعه را بالا ببریم تا از بیماری‌های خاموشی چون پوکی استخوان و هزینه‌های درمانی مربوط به آنها بکاهیم.

رکنی ادامه داد: نژادهای اصیلی چون هلشتاین و نژادهای دومنظوره‌ای چون سمینتال و مونت‌بیلیارد و مواد ژنتیکی به مقدار کافی در کشور وجود دارد و باید در افقی پنج‌ساله با توجه به ظرفیت استان‌ها به‌ویژه در استان‌های شمالی نسبت به افزایش تولیدات این بخش اقدام کنیم.

افزودن پالم به شیر صرفه اقتصادی ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام از حضور وزیر بهداشت در یکی از واحدهای صنعتی بزرگ شیر در کشور برای صحبت با مردم با ادبیات خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: شایعه پالم در شیر و فرآورده‌های لبنی باعث شده است که میزان مصرف به اندازه چشمگیری در جامعه کاهش یابد که در این زمینه با وزیر بهداشت هماهنگی‌های لازم انجام شده که به‌زودی با حضور در یکی از واحدهای صنعتی بزرگ شیری کشور در این زمینه به سخن بپردازد.

وی به مردم اطمینان داد که به هیچ عنوان پالم در شیر وجود ندارد، زیرا علاوه بر آنکه صرفه اقتصادی برای این مسئله نیست، نیازی به انجام چنین اقداماتی نیز وجود ندارد.

رکنی یادآور شد: شیر در حالت طبیعی سه تا 3.2 درصد چربی دارد که در واحدهای فرآوری نسبت به کاهش چربی آن به 2.5 یا 1.5 درصد برای تولید شیر‌های کم‌چرب و نیم‌چرب اقدام می‌کنند؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد که بخواهند با افزودن روغن گیاهی پالم نسبت به بالا بردن چربی اقدام کنند.

وی تأکید کرد: اگر واحدهای فرآوری بخواهند روغن پالم را جایگزین چربی شیر کنند، در ابتدا باید تمامی چربی شیر با وسایلی مخصوص گرفته شود و سپس روغن پالم در شیر موجود اضافه شده و با روش‌های هموژنیزه نسبت به خرد کردن چربی اضافه اقدام شود که این پروسه به‌دلیل هزینه‌بر بودن، مقرون به صرفه برای واحدهای تولیدی نیست.

رکنی اظهار داشت: در برخی فرآورده‌ها که روغن پالم وجود داشت و دارای مجوز وزارت بهداشت نیز بود، در حال حاضر با دستور مستقیم این وزارتخانه برای حذف این روغن گیاهی اقداماتی در حال انجام است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مردم برای سلامتی خود و خانواده‌ها، نبست به مصرف مرغ در وزن‌های پایین‌تر و افزودن شیر در سبد غذایی خانوار برای جلوگیری از هزینه‌های درمانی اقدام کنند.

 

 

نظر شما
ادامه