کد خبر: ۱۹۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از گام های موفق تحقیقاتی بر روی دلبر و کوشکی خبر داد گفت: با رفتارهایی که دلبر (یوزپلنگ ماده) از خود بروز می دهد، احتمال می رود این حیوان باردار باشد که این امر حاکی از توفیق در حفظ نسل این گونه در خطر انقراض را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، هومن جوکار اظهار کرد: از زمانی که دو یوزپلنگ نر (کوشکی) و ماده (دلبر) به پارک پردیسان منتقل شدند تاکنون چند بار با هم ملاقات کردند.

وی افزود: تمام ملاقات های این دو حیوان طبق استاندارد های بین المللی و دستورالعمل 'شان مک کوئن' مشاور بین المللی و از متخصصان شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان از ایرلند صورت گرفته است و تاکنون نتیجه رضایت بخش بوده است.

جوکار ادامه داد: این دو یوزپلنگ طبق نظر 'شان مک کوئن' در پروسه معرفی و جدا شدن هستند و بر این اساس یک هفته روزانه حدود 12 ساعت درکنار هم قرار می گیرند و یک هفته دور از هم هستند و این روند همچنان تکرار می شود تا عکس العمل آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هفته جاری دو حیوان در شرایط استراحت هستند، گفت: زمانی که دو حیوان در کنار هم قرار می گرفتند یوزپلنگ نر از خود رفتارهای جفت گیری نشان می دهد و با خارج کردن صداهایی از خود سعی در جلب توجه یوزپلنگ ماده داشت.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: اکنون رفتارهای یوزپلنگ ماده به گونه ای است که احتمال می رود باردار باشد، زیرا تمایل زیادی به خوابیدن و استراحت کردن از خود نشان می دهد، اما نتیجه قطعی زمانی مشخص می شود که آزمایش های لازم روی حیوان انجام شود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی هم برای اطمینان از این موضوع می توانیم بر روی حیوان آزمایش انجام دهیم اما از آنجا که تمام تلاشمان این است که این دو حیوان از استرس به دور باشند و روال زندگی کاملا عادی و طبیعی داشته باشند، فعلا از انجام آزمایش خودداری می کنیم.

دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ آسیایی بعد از حدود 3 سال مطالعه، 13 دی ماه زیر نظر 'شان مک کوئن' مشاور بین المللی و از متخصصان شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان از ایرلند به مرکز تحقیقاتی در تهران واقع در پارک پردیسان منتقل شدند.

دلبر سه ساله در استان سمنان پارک ملی توران و کوشکی 7 ساله در استان خراسان شمالی در پناهگاه حیات وحش میاندشت در حالت اسارت به سر می بردند که برای انجام آزمایش های ژنتیکی و کنار هم قرار دادن این گونه ارزشمند حفاظت شده مرکز تحقیقاتی در تهران منتقل شدند.

تلاش شد در این مرکز تحقیقاتی تا حد امکان شرایط طبیعی برای زندگی این دو حیوان فراهم شود، یوزپلنگ ها عادت دارند در ساعاتی از روز بر روی تپه ای رفته و اطراف را نگاه کنند که برای این منظور سکوهایی در محوطه ایجاد شده است تا به راحتی روی آن قرار گیرند.

همچنین برای اینکه خصلت شکارگری آنها از بین نرود هفته ای یک بار خرگوش زنده به آنها داده می شود، از این رو مشکلی برای نحوه غذادهی این حیوانات در مرکز تحقیقات وجود ندارد.

مرکز تحقیقاتی که این دو یوزپلنگ در آن به سر می برند در مساحتی حدود 15 هزار متر مربع طراحی و ساخته شده است که در مقایسه با مراکز مشابه خود در کشورهای دیگر بسیار بزرگ تر و مجهز تر است. این مرکز با دو هدف کلی تحقیقات و بازپروری راه اندازی شده، زیرا ممکن است در آینده یوزپلنگ هایی به دلایل مختلف در طبیعت آسیب بببند که به این مرکز منتقل و بعد از مداوا به طبیعت بازگردانده می شوند.

هدف دوم زاد آوری و تولید مثل این گونه ها در این محوطه است زیرا بررسی جفت گیری این حیوانات در طبیعت امکان پذیر نیست اما این مکان فرصت مناسبی برای این کار است. مطالعه تغییرات هورمونی، بررسی بیماری های این گربه سان و بررسی های ژنتیکی از دیگر فعالیت هایی است که دراین مرکز تحقیقاتی انجام می شود.

ایده ساخت این مرکز تحقیقاتی از حدود 3 سال پیش یعنی زمانی که دلبر در 4 ماهگی به اسارت درآمد مطرح شد که بعد از بررسی های انجام شده و با همکاری ' شان مک کوئن' از متخصصان شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان از ایرلند، کارهای اجرایی آن از اواخر اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شد و اکنون نیز به بهره برداری رسیده و دو یوزپلنگ را در خود جای داده است.

دلبر یوزپلنگ ماده حدود سه سال گذشته و کوشکی یوز نر حدود 7 سال گذشته به اسارت در آمدند و به ترتیب در استان سمنان پارک ملی توران و خراسان شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت در اسارت به سر می بردند. هر دو گونه ارزشمند در زمان اسارت حدود 4 ماه داشتند که به علت غفلت برخی انسان ها از مادر خود جدا و به اسارت در آمدند که ایده ایجاد مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی بعد از اسارت دلبر شکل گرفت و بعد از تحقیقات و بررسی های لازم اعتباری حدود 600 میلیون تومان در نظر گرفته شد. یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی با نام علمی Acinonyx jubatus venaticus یک زیرگونه به شدت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ش
|
-
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
0
0
برای تمامی کارشناسان ودوستداران محیط زیست آرزوی موفقیت دارم وقتی در این چند سال اخیر تعداد یوز ایرانی در طبیعت داره از تعداد حداقل به جمعیت قابل قبولی می رسه وقتی نهادهای مردمی دز این زمینه مشارکت می کن با توجه به شرایط خشکسالی نوید موفقیت در نگهداری این سرمایه ملی و تکثیر در اسارت روز به روز بیشتر می شه واین یک موفقیت برای محیط زیست کشور خواهد شد امیدوارم این تجربه در این مسیر برای احیای ببر ایرانی و شیر ایرانی هم مورد استفاده قرار بگیره
نظر شما
ادامه